سه ماه از ارائه لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان به مجلس گذشت
در حالی که بیش از سه ماه از ارائه لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان به مجلس شورای می‌گذرد اما هنوز مجلس به بررسی آن ورود نکرده است .
کد خبر: ۱۰۰۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹ 29 October 2021

آخرین خبر از همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان/اجرا به برنامه هفتم توسعه موکول شد

 

به گزارش تابناک سمنان ششم مرداد ماه سال جاری این لایحه به مجلس ارائه شده است اما هنوز این مهم در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است . در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای این برنامه با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد . 

 این نکته در حالی اعلام می شود که هنوز خبر مشخصی درباره تدوین برنامه هفتم توسعه منتشر نشده است. برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

پیش از این انتقاداتی نسبت به اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان صورت گرفته و حتی مسعود میرکاظمی نیز عملکرد دولت پیشین در این خصوص را مورد نقدی جدی قرار داد. وی تاکید کرده بود: بعضی از اتفاقات در روزهای آخر دولت قبلی اتفاق افتاده که خیلی اخلاق مدارانه نبوده و امروز ما را در تنگنا قرار داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پاداش بازنشستگی فرهنگیان هم گفت: آنچه که در چارچوب قانون است حتماً دنبال خواهیم کرد و به تدریج در دستور پرداخت قرار می‌دهیم البته کار خیلی سختی است ولی امیدواریم با انقباضی کردن برخی هزینه‌ها که می‌توان آنها را کنترل کرد امسال را بگذرانیم تا وارد برنامه سال ۱۴۰۱ شویم که اتفاقات اساسی باید بیفتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع همسان‌سازی حقوق و فوق‌العاده شغل فرهنگیان که اخیراً با آن مخالفت‌هایی صورت گرفت،اشاره داشت و توضیح داد: در روزهای پایانی دولت گذشته اتفاق‌هایی افتاده و احکامی صادر شده که اخلاقی نیست و ای کاش اینگونه برخورد نمی‌کردند تا دولت جدید را در تنگنا قرار داده و این احساس ایجاد شود تا دولت در مقابل مردم و یا فرهنگیان ایستاده است.

 

اصل ماجرای همسان‌سازی چه بود؟

 

متناسب‌سازی یکی از مطالبات مهم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بوده است . دولت دوازدهم "متناسب‌سازی پرداخت مستمری‎ها" را با هدف افزایش سطح معیشت مستمری بگیران و همسان سازی حقوق آنان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اغاز کرد .این اقدام، یک بار در مرداد ۹۹ و یک بار در ابتدای سال ۱۴۰۰اجرایی شد و افزایش ۲.۵ برابری متوسط پرداختی به بازنشستگان از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ را به همراه داشت.

 

حقوق بازنشستگان

 

در نهایت حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر  با ۲۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۳۹ میلیون ریال رسید. همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۴۳میلیون ریال رسید.

با این اقدام، دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد که پیش‌نویس لایحه دائمی شدن حقوق بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و البته تامین اجتماعی در شش ماده و پنج تبصره با حضور نمایندگان این بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است. «لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» در روز نهم تیرماه از سوی هیئت وزیران و با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران به تصویب رسید و روانه مجلس شد.

 

نمایندگان مجلس چه می گویند؟

 

در حالی که رییس کانون بازنشستگان منتقد بی مهری مجلس نسبت به این لایحه است،رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درآخرین اظهارنظر اعلام کرد نمایندگان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در پی رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ هستند.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه ششم توسعه کاملا محرز است و دغدغه امروز بازنشستگان کشوری دائمی شدن این قانون است. البته مجلس این آمادگی را دارد در دائمی شدن قانون همکاری کند.علاوه بر این مجلس پیگیر این موضوع هم است تا در برنامه هفتم توسعه محقق شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ حتما موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تخصیص بودجه به بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی حتما لحاظ می‌شود. کما اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده بود و مشکلی در این باره برای سال آینده پیش نخواهد آمد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه دولت و مجلس باید در این باره همکاری کنند عنوان کرد:البته سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای برای پیگیری موضوع همسان سازی حقوق کارکنان   دستگاه‌های مختلف تشکیل داده تا به کمک مجلس بتوانیم نظام عدالت پرداخت را در کشور حکفرما کنیم.

نکته اینجاست که مجلس شورای اسلامی در شرایط کنونی وقت زیادی را برای تصویب طرح‌هایی چون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و  طرح‌هایی از این دست گذاشته است و همین امر سبب شده طرح دو فوریتی نظیر دائمی شدن همسان سازی حقوق را از دستور کار خارج نماید . از این رو برخی معتقدند با این وضعیت ممکن است این طرح مهم در سال جاری به نتیجه نهایی نرسد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار