نخستین سنگ‌ِ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی در کاوش‌های نجات‌بخشی در گورستان «مرسین چال»  کشف و به موزه باستان‌شناسی استان سمنان تحویل داده شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 30 October 2021

نخستین سنگ‌ گور منقوشِ اشکانی کشف شد

به گزارش تابناک سمنان عطا حسن‌پور ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی گورستان مرسین چال ـ با اشاره به انجام کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک در دو مرحله، گفت: گورستان مرسین چال محوطه‌ای مربوط به دوره اشکانی با گورهای متعدد است که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته.

او با بیان این‌که در کاوش‌های صورت‌گرفته در فصل سوم و در دو فاز، ۶۸ گور از نوع گورهای چاله‌ای در این محوطه کشف شد، اظهار کرد: تدفین در این گورها به صورت طاق‌باز با جهت شرقی ـ غربی انجام گرفته است.

وی همچنین گفت: گورهای مرسین چال حاوی اشیای متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گورنهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می‌گرفتند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین چال، از جمله مهم‌ترین یافته‌های کمیاب در کاوش‌های باستان‌شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که از گور شماره ۳۹ به‌دست آمده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که این گورنگاره به صورت عمودی در بالای سر متوفی قرار دارد، افزود: ارتفاع سنگ گور ۵۲ سانتی‌متر، ‌عرض آن ۳۸ سانتی‌متر و ضخامت آن ۷ سانتی‌متر است.

حسن‌پور گفت: روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه «کوبشی» یا «کنده» با عمق کم روی سنگ صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی گورهای مرسین چال با بیان این‌که تا کنون نمونه این سنگ گور منقوش از دوره اشکانی در ایران گزارش نشده است، ‌ افزود: این سنگ گور به شماره ۱۵۶ ثبت و به موزه باستان‌شناسی استان سمنان تحویل داده شده است.

گورستان مرسین چال واقع در حوزه آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهر استان سمنان است که به گفته باستان‌شناسان از نظر نزدیکی به حوزه تمدنی دارای اهمیت است. در کاوش‌های قبلی مرسین چال،  گوری متعلق به یک بانو در کنار اشیای فاخری نظیر النگو، دستنبد، پابند، انواع سفالینه‌ها در اشکال مختلف و یک انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار یافته شد که در نوع خود بی‌نظیر بود. همچنین یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بزکوهی با شاخ‌های کنگره‌دار متعلق به دوره اشکانی و مربوط به ۲۲۰۰ سال پیش کشف شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار