سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: ۲۸ سازه آبخیزداری به حجم ۱۹ هزار و ۴۸متر مکعب با صرف ۷۶ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی این شهرستان به پایان رسید.
کد خبر: ۱۰۰۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 07 November 2021
 
 
به گزارش تابناک سمنان حیدر واحد مطلق سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: از مجموع ۲۸ سازه آبخیزداری بهره‌برداری شده در مهدیشهر، هشت سازه با حجم چهار هزار و ۷۲۱ متر مکعب و ۲۰ سازه با حجم ۱۴ هزار و ۳۲۷ متر مکعب می‌باشد.

وی ادامه داد: برای پنج بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز آسوران- جاشلوبار ۱۲ میلیارد ریال و بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز هیکو به حجم یک هزار و ۷۲۱ متر مکعب، هفت میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

مطلق ابراز داشت: اجرای عملیات بیولوژیک مانند کاشت گیاهان دارویی مانند باریجه در حوضه آبخیز آسوران- جاشلوبار، در وسعت ۳۳۰ هکتار، اجرای سه کیلومتر کمربند حفاظتی به منظور تعیین مرز بین اراضی شخصی و ملی از دیگر طرح‌های آبخیزداری شهرستان مهدیشهر می‌باشد.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نقشی مهم در کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و برهمین اساس انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالا دست حوضه‌های آبخیز شهرستان مهدیشهر در دستور کار این اداره می‌باشد.

حیدر واحد مطلق ابراز داشت: اهداف این پروژه کنترل و مهار رسوبات، تثبیت پروفیل طولی آبراهه و همچنین کاهش شیب آبراهه، تثبیت دامنه‌های آبراهه در پشت سازه، حفاظت خاک، کنترل سیلاب، حفظ خاک دامنه آبراهه، کاهش خطر تهدید سیلاب برمنازل مسکونی و باغات، پرآب شدن قنوات و چاه‌های پایین دست و در نهایت رضایت مردم از اجرای این اقدامات می‌باشد.

مطلق در پایان همچنین آبخیزداری را راهکاری عملگرا در راستای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی دانست و تصریح کرد: خشکسالی و کم آبی از جمله پیامد‌های تغییر اقلیم می‌باشد که به عنوان یکی از مشکلات و چالش‌های زیست محیطی مطرح است که از همین رو آبخیزداری اقدامی مناسب و سازگار برای مقابله با کم آبی بویژه اقلیم‌های خشک به شمار می‌آید
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار