پساب‌های آلاینده صنعتی پس از تصفیه و استفاده در صنعت و کشاورزی، می‌توانند تهدید را تبدیل به فرصت کنند.
کد خبر: ۱۰۰۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ 13 November 2021

تصفیه پساب، مصداق بارز تبدیل تهدید به فرصت

 

به گزارش تابناک سمنان  بحران امروزی آب، این پیام را مخابره می‌کند که «آب، نعمتی یک بار مصرف نیست». این مایع باارزش را نمی‌توان بعد از یک بار استفاده از چرخه مصرف خارج کرد زیرا این قابلیت را دارد که بعد از تصفیه مجدد، جای خالی خود را در برخی کاربری‌ها مانند صنعت یا کشاورزی غیرمثمر پر کند تا بدین ترتیب تهدید رها شدن پساب در محیط زیست به فرصتی برای خروج قسمتی از منابع آب زیرزمینی از چرخه تولید شود.

بر اساس گزارشی که شرکت آب و فاضلاب استان سمنان به خبرنگار ایرنا ارائه داد، ۱۶۸ هزار و ۳۴۰ نفر معادل ۳۰.۴ درصد جمعیت شهری استان سمنان زیر پوشش تاسیسات فاضلاب شهری هستند.

هفت شهر استان سمنان دارای انشعاب فاضلاب است و ۶۷ هزار و ۷۳۶  مشترک و ۷۲ هزار و ۴۲۹ واحد فاضلاب در این شهرها وجود دارد. طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب استان سمنان ۵۵۷.۱ کیلومتر و طول خطوط انتقال فاضلاب ۳۵.۵ کیلومتر است.

استان سمنان هفت واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی ۴۲ هزار و ۷۶۸ مترمکعب در شبانه روز در مدار بهره‌برداری دارد؛ همچنین۲ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی ۱۱ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز نیز در دست اجرا است.

میانگین اشتغالزایی به ازای مصرف یک لیتر آب در صنعت استان سمنان ۳۲ شغل بیشتر از میانگین کشوری است؛ این قیاس گویای نهایت صرفی‌جویی و مدیریت مصرف و نیاز مبرم به تامین آب در استان در بخش صنعت است  تا بیش از گذشته در اشتغال زایی کشور ایفای نقش کند؛ بنابراین تصفیه پساب و بازگرداندن آن به چرخه مصرف در صنایع می‌تواند در اشتغال‌زایی نیز نقشی مهم ایفا کند.

 

احداث تصفیه خانه پساب رها شده در جنوب سمنان تسریع شود

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پساب شهر سمنان مدت‌ها است به جای تصفیه، در کویر خوریان رها می‌شود و این مورد اجحاف در حق شهر است.

علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت:  یکی از راه‌های مهم در تامین آب مورد نیاز صنایع، تصفیه پساب‌ها است و اکنون این نعمت در حال هدر رفتن است.

وی افزود: وقتی واحدهای صنعتی با کم‌آبی مواجه هستند، بهتر است هرچه سریعتر نسبت به ایجاد شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تصفیه این پساب‌ها اقدام شود.

 

استفاده مقرون به صرفه از پساب تصفیه شده در زراعت چوب از مطالبات منابع طبیعی است

 

تصفیه پساب در زمینه کشاورزی و زراعت چوب و  پیشگیری از تخریب پوشش‌های گیاهی و جنگل‌ها نیز کاربرد دارد و تامین آب این حوزه را می‌توان به تصفیه‌خانه‌های پساب فاضلاب سپرد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی شده بود یک هزار و ۲۵۰ هکتار زمین در جنوب سمنان به کاربری تلفیقی کشت پسته و زارعت چوب اختصاص یابد و آب مورد نیاز این طرح نیز از تصفیه پساب جنوب سمنان تامین شود اما به دلیل نیاز مبرم صنایع سمنان به آب و همچنین برآورد قیمت تمام شده‌ بالا برای آب تصفیه شده، بخش عمده این پساب‌ها به صنایع اختصاص یافت اما هنوز تصفیه‌خانه‌ای در این منطقه ایجاد نشده است.

جعفر مرادی حقیقی بیان کرد: در مناطقی از جنوب شاهرود و جنوب دامغان نیز شرایط برای تصفیه پساب و استفاده از آن در زراعت چوب وجود دارد. مطالبه ما این است که زیرساخت‌های لازم برای تصفیه پساب با قیمت‌های مقرون به صرفه برای زراعت چوب فراهم شود.

وی افزود: زراعت چوب در بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان بسیار موثر است و اجرای این طرح از برنامه‌های جدی این اداره کل است.

 

تصفیه پساب، مصداق بارز تبدیل تهدید به فرصت

 

تصفیه پساب شور صنایع استان سمنان خارج از ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و بالارفتن غلظت نمک‌های محلول در این آب‌ها مانند سولفات، کربنات و فسفات، تصفیه پساب‌های صنعتی را با اشکال مواجه کرده است.

امیر عبدوس بیان کرد: آب شهرک‌های صنعتی استان سمنان در دهه‌های گذشته از منابع آب زیرزمینی تامین شده است و واحدهای صنعتی برای استفاده از این آب‌ها تصفیه اولیه روی آن انجام می‌دهند.

وی افزود: تصفیه آب توسط واحدهای صنعتی موجب می‌شود پسابی شور با EC بالا وارد شبکه فاضلاب شهرک‌های صنعتی شود در حالی که تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای تصفیه این میزان از شوری ساخته نشده‌اند و آب خروجی این تصفیه‌ خانه‌ها از حالت استاندارد منحرف می‌شود.

وی افزود: به منظور حل این مشکل و استفاده بهینه از پساب‌های شهری و صنعتی، لازم است مشخصات تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی متناسب با کیفیت پساب ورودی تغییر کند.

عبدوس با تاکید بر اهمیت بالای صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی گفت: تصفیه پساب‌ها و بازگشت آن به چرخه مصرف در صورتی مفید و موثر است که باعث خروج قسمتی از منابع آب زیرزمینی از چرخه مصرف شود در غیر این صورت نتیجه دلخواه به نفع محیط زیست گرفته نشده است.

 

احداث تصفیه خانه جنوب سمنان در دست اجرا است

 

مدیر طرح پساب شهر سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۲۳۰ کیلومتر انشعاب فاضلاب در شهر سمنان وجود دارد و لازم است برای پوشش ۱۰۰ درصدی این شهر، ۸۰ کیلومتر دیگر اجرا شود.

علی‌اکبر باغبان گفت: سال ۹۶ شرکت آب و فاضلاب استان سمنان قراردادی با شرکتی هندی منعقد کرد که بر اساس آن، شرکت باید در ازای ۲۲ سال استفاده از پساب، ۸۰ کیلومتر خط انتقال باقی مانده و تصفیه خانه فاضلاب این شهر را اجرا کند.

وی افزود: به دلایل مختلف قرارداد با این شرکت هندی لغو و به شهرداری سمنان منتقل شد.

مدیر طرح پساب شهر سمنان گفت: مقرر شد شهرداری سمنان طی سه سال احداث ۸۰ کیلومتر خط انتقال فاضلاب را انجام دهد و طی ۲ سال تصفیه خانه را بازآمد کند و ظرفیت آن را افزایش دهد.

باغبان بیان کرد: تاکنون هشت کیلومتر از خط انتقال فاضلاب سمنان اجرا شده است، برای بازآمد تصفیه‌خانه قراردادی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال بسته شده است.

وی افزود: افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه اعتبار زیادی نیاز دارد و طرح مشاور در این خصوص در حال بررسی است.

مدیر طرح پساب شهر سمنان گفت: بعد از احداث تصفیه‌خانه، ۷۵ درصد آب خروجی در اختیار صنایع و ۲۵ درصد آن در اختیار زراعت چون و درختان غیر مثمر قرار می‌گیرد.

گسترش تصفیه فاضلاب علاوه بر کمک به بحران آب و کاهش استخراج بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، قدمی برای نمایش ارزش منابع آبی و فرهنگ صرفه‌جویی محسوب می‌شود. امید است با توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، شاهد خروج هرچه بیشتر منابع زیرزمینی از مدار مصرف باشیم.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار