با کوتاه آمدن کرونا در شهر‌های ایران، خبر‌هایی مبنی بر بازگشایی مدارس و حضوری شدن امتحانات دانشجویان در استان‌ها به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 22 November 2021
 

به گزارش تابناک سمنان چند روزی است که خبر حضوری شدن مدارس و امتحانات حضوری دانشگاه‌ها از رسانه‌ها به گوش می‌رسد؛ خبری که چون قند، کام معلمان و استادان را شیرین، اما مذاق والدین و دانشجویان را تلخ کرده است.

با شیوع ناگهانی ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تمامی دانشگاه‌های جهان آموزش مجازی را پیش گرفتند و آموزش‌های حضوری را تعطیل کردند؛ چرا که سلامت دانشجویان و دانش آموزان اولویت مهم وزارتخانه‌های کشور بود.

با وجود اینکه ۴ ترم از آموزش‌های مجازی می‌گذرد و به گفته مسئولان کشور زیرساخت‌های این نوع آموزش‌ها تقویت شده است، اما آموزش‌های حضوری همچنان طرفداران خود را دارد.

 

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار تصمیم گیری/ حضوری شدن امتحانات در هاله‌ای از ابهام

 

از تزریق دوز سوم واکسن کرونا به گرو‌های پرخطر تا حضوری شدن امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها

 

با توجه به اینکه  مسئولان وزارت خانه‌های علوم و بهداشت طی گفته‌های اخیر خود تاکید کرده اند که شرط اصلی حضوری شدن دانشگاه‌ها تزریق دو دز واکسن است و بدون آن بازگشایی حضوری امکان پذیر نخواهد بود با وجود این شرایط که واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و  دانشجویان وزارت بهداشت دو دز واکسن خود را تزریق کردند و  دوز سوم برای رده سنی و گروه خاص آغاز شده است .

اما ضد و نقیض‌هایی در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها یا ادامه پیدا کردن روند آموزش‌های مجازی در میان دانشجویان  وجود دارد و تنش عجیبی را برای این گروه بوجود می آورد  و به همین ترتیب با شرایط موجود، جامعه دانشگاهی را بر سر دو راهی بازگشایی حضوری یا ادامه یافتن آموزش‌های مجازی قرار داده اند!

فرشاد ورامینیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان گفت: امتحانات دانشجویان مقطع دکتری، در صورت تداوم شرایط فعلی کرونا، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی شرط حضور در دانشگاه را واکسیناسیون کامل دانست و افزود: بر اساس رصد در سامانه دانشگاه، بیش از ۹۰ درصد دانشجویان و همه اساتید واکسینه شده‌اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان گفت: با احتساب اینکه دانشجویان دکتری تنها ۲.۵ سال اول تحصیل خود را درگیر حضور در دانشگاه هستند و دانشجویان تازه‌ ورود بیشتر نیاز به حضور در کلاس دارند، اکنون ۳۰۰ دانشجو باید در دانشگاه حضور یابند.

 

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار تصمیم گیری/ حضوری شدن امتحانات در هاله‌ای از ابهام

 

پیک ششم کرونا هر زمانی ممکن است رخ دهد

 

امتحانات دانشگاه‌ها بر اساس اعلام مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم از از ۱۰ دی آغاز و تا آخر دی ادامه دارد. این خبر روز ۱۹ آبان منتشر شد و پس از آن، بحث هایی پیرامون برخی از مکان‌ها که بازگشایی آن‌ها سخت است مثل خوابگاه‌ها شروع شد.

 

معادله‌ای حل نشدنی؛ دانشگاه‌ها باز می شوند خوابگاه‌ها خیر

 

در خوابگاه ها تعداد زیادی دانشجو از شهر‌های مختلف حضور دارند و در اتاق‌هایی ۴ تا ۷ نفره که وسعت هر کدام در نهایت به ۳۰ متر می‌رسد، زندگی کرده و از آشپزخانه مشترک، سرویس حمام و دستشویی مشترک استفاده می‌کنند. خوابگاه‌ها در حالت عادی روزانه باید چندین بار ضدعفونی و تمیز شوند و این فرایند با شیوع ویروس کرونا، ویروسی که ناشناخته است و راه درمانی برای آن وجود ندارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این نکته حائز اهمیت است که دانشجویان برای تحقیق و پژوهش خود در طول روز  با اشخاص  بسیاری تعامل دارند در صورت ناقل بودن هر یک ازاین ها چه اتفاقی برای تمام افرادی که در خوابگاه هستند ،خواهد افتاد !

 

دو روی سکه مجازی بودن دانشگاه ها و مهارت آموزی زیر سایه کرونا

 

گسترش بیماری کرونا سبب نشده دانشجویان و دانش آموزان ، مهارت آموزی را رها کنند و در سال تحصیلی جدید ۴۲ و نیم درصد دانش آموزان استان سمنان  معادل هشت هزار و ۸۵۸ نفر در هنرستان‌های فنی و مهارتی ثبت نام کرده اند.

در این استان ۹۸ هنرستان وجود دارد و تراکم دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و مهارتی در هر کلاس کمتر از ۱۸ نفر است.

حسین رشیدی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان سمنان می‌گوید: هر هنرستان دو یا سه کارگاه دارد و در صورت قرار گیری هر یک از شهرستان‌ها در وضعیت زرد، کلاس‌های کارگاهی برای دانش‌آموزان هنرستانی به صورت زوج و فرد برگزار می‌شود و با توجه به وسعت کارگاه‌ها و تراکم دانش‌آموزان مشکلی از لحاظ احتمال شیوع کرونا نیست.

حسین رشیدی سمنان تصریح کرد: در صورتی که شهرستانی در وضعیت قرمز قرار بگیرد کلاس‌های کارگاهی در شرایط مناسب و زمان بهبود وضعیت شیوع کرونا برگزار خواهد شد.

 البته نکته قابل تامل در این است که دانشجویان بسیاری با وجود کلاس مجازی شاغل شده اند و با بازگشایی و حضوری  شدن دانشگاه تکلیف کار آنها چه می شود ؟!

 

دانش‌آموزان  در پیچ و خم اما و اگرهای آموزش حضوری

 

مدرسه مهمترین عنصر تعلیم و تربیتی جامعه و دوران تحصیل به یاد ماندنی‌ترین دوران زندگی است. به طوری که در هر سنی با به یاد آوردن دوران کودکی و نوجوانی، یاد مدرسه و تحصیل بیش از هر چیزی تداعی می‌شود.

اما با شیوع کرونا و نگرانی برای سلامت دانش‌آموزان از یک سو و دلتنگی و انزوای دانش‌آموزان در فراق مدرسه از سویی دیگر، والدین را بر سر دو راهی آموزش حضوری و یا مجازی در سال تحصیلی قرار داده است.

به گفته ی محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان  دستورالعمل بازگشایی مدارس ناظر بر رنگ‌بندی نیست و الگوی آموزش های حضوری و شیوه‌نامه تعیین شده مد نظر است بنابراین از اول آذر مدارس دامغان و شاهرود هم باز می‌شود.

وی افزود: از ۱۵ آبان ۱۴۰۰، کلاس‌های متوسطه دوم، یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد؛ کلاس‌های پر جمعیت این پایه ها به صورت نوبت‌بندی و کلاس‌های کم جمعیت هر روز در مدرسه حضور دارند.

 به گفته ی دستورانی ، بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان و دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال واکسینه شده‌اند و کارت واکسن معلم و دانش آموز هنگام ورود به مدرسه بررسی می‌شود بنابراین خانواده‌ها در برگزاری حضوری کلاس‌ها همراهی داشته باشند و نگران سلامت فرزندانشان نباشند.

با توجه به اینکه حضور در مدارس به صورت کاملا پاره وقت و با معدود نفرات است ضروریست که والدین حس اعتماد به تصمیم گیران و نظام آموزشی را در خود تقویت کنند؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فرآیند حضور دانش‌آموزان در مدارس با اهتمام کارکنان آموزشی نسبت به سلامت و ایمنی دانش‌آموز همراه خواهد بود.

 

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار تصمیم گیری/ حضوری شدن امتحانات در هاله‌ای از ابهام

 

دانش‌آموزان خردسال توانایی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ندارند

 

از آن جا که گروه سنی دانش آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی ممکن است درک متفاوتی از دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند، خسروی پدر یکی از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی ابراز داشت: سال تحصیلی گذشته، به واسطه آموزش مجازی مدارس و سپرده شدن قسمت زیادی از مسئولیت معلمان به والدین، سختی و فشار زیادی به پدرو مادرها وارد شد به ویژه اینکه معلم‌ها در تعیین ساعات تکالیف و امتحان‌ها، شاغل بودن و درگیری‌های روزمره والدین را در نظر نمی‌گرفتند.

وی  با اشاره به شرایط نارنجی کرونایی حاکم بیان کرد: حضوری شدن مدارس در شرایط فعلی ممکن است باعث انتقال بیشتر ویروس شود و در این خصوص اضطراب زیادی داریم؛ زیرا هر قدر هم بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید شود، دانش‌آموزان ابتدایی توانایی رعایت کامل فاصله‌گذاری و شیوه‌نامه‌ها را ندارند.

 

پیش از کرونا نیز دانش‌آموزان در مدرسه بیمار می‌شدند

 

عسکری مادر دانش‌آموز دیگری در پایه چهارم ابتدایی نیز تاکید کرد : با وجود سختی‌های سال گذشته، حاضر هستیم همچنان فرزندمان در خانه آموزش ببیند اما بیمار نشود  و اضطراب زیادی در خصوص حضور فرزندمان در مدرسه داریم و بازگشایی مدارس در شرایط فعلی منطقی به نظر نمی‌آید.

سعادتی  مادر دانش‌آموز دیگری  بیان کرد: سال گذشته بسیار سخت بر ما گذشت با این حال اگر امنیت سلامت فرزندمان در مدرسه تامین نباشد، همچنان از فرستادن او به مدرسه خودداری می‌کنیم.

وی افزود: به ویژه اینکه مدارس قرار است در اوج سرمای هوا و بیماری‌هایی که هر سال دانش‌آموزان را درگیر می‌کرد حضوری شوند و این بسیار باعث نگرانی است.

وی  افزود : امیدوارم مسئولان نگرانی‌های ما از سلامت فرزندانمان را درک کنند و در این زمینه با ما همراه و هم‌نظر باشند که بازگشایی مدارس باید با ایجاد اطمینان خاطر در والدین انجام شود

 

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار تصمیم گیری/ حضوری شدن امتحانات در هاله‌ای از ابهام

 

حضور دائمی دانش‌آموزان درخانه آنان را عصبی و افسرده می‌کند

 

پدر یکی از دانش‌آموزان پایه دهم با اعلام موافقت خود نسبت به بازگشایی مدارس گفت: کرونا ممکن است تا مدت‌ها همراه ما باشد و تعطیلی مدارس و حضور دائمی دانش‌آموزان در خانه باعث عصبی شدن و افسردگی آنان می‌شود.

او بیان کرد: بهتر است مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، با حضور تعداد محدودی از دانش‌آموزان و روزهای کمتر در هفته باز شود زیرا آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و دانش‌آموزان درس‌ها را عمیق یاد نمی‌گیرند.

وی افزود: در امتحانات مجازی سال گذشته دانش‌آموزان به راحتی از دیگران کمک می گرفتند و چنین آموزشی بی‌فایده است.

یکی از حوزه هایی که تاثیر کرونا بر  تعطیلی آن چندان زیاد نبوده است ، حوزه ی آموزشی است اما باید توجه داشت که حضور در مدارس و بهره‌مندی از آموزش حضوری  طعم دلچسبی را برای این قشر ایجاد می کند ؛ از این رو نظام آموزشی باید در کمترین زمان بستر را برای حضور پررنگ دانش‌آموزان فراهم کند و خانواده‌ها نیز موظفند به تصمیم‌گیری‌ها اعتماد کنند تا ذیل چتر اطمینان و رعایت دستورالعمل‌ها دانش آموزان به محیط آموزشی که همانا رشد فکری، اجتماعی، در آن رقم می‌خورد بازگردند.

نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت کشور هردو به جا و منطقی است و هردو  دل‌مشغولی های به خصوصی دارند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار