به گزارش تابناک سمنان مک‌گورک در مصاحبه با نشریه «نشنال» گفت: «اگر به بیست سال گذشته نگاه کنید، دولت جورج دبلیو بوش "دگرگونی منطقه" را در دستورکار داشت و حمله به عراق بخشی از آن بود که در آن دموکراتیزه کردن و ملت‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ انجام شد و از نزدیک شاهد بودم و هزینه‌های به‌شدت گزافی داشت».

او در ادامه گفت:‌ «دولت اوباما تاکتیک متفاوتی را در پیش گرفت اما بعد از بهار عربی، به طور مشابهی اهداف زیاده خواهانه‌ای شکل گرفت که شامل سیاست‌های تغییر رژیم بود. به طرز جالبی رئیس جمهور ترامپ می‌گفت که قصد ندارد وقتش را صرف این مسیر کند اما سیاست‌هایی که در زمان او اتخاذ شدند درخصوص ایران و دیگر کشورها فراتر از زیاده‌خواهانه بود بنابراین لزوما به عواقب ناخواسته‌ای منجر شدند».

مک‌گورک گفت، این اهداف زیاده‌خواهانه دولت‌های قبلی به ضرر منافع آمریکا تمام شد، به «گرفتن درس‌هایی سخت» منجر شد. وی مدعی شد دولت فعلی بر «مبانی ایجاد، حفظ و تقویت شراکت و اتحاد در اینجا (غرب آسیا)» تمرکز دارد و این اتحادها را «برتری نسبی منحصر به فرد» توصیف کرد.

به نوشته نشنال، این مقام آمریکایی از ورود به جزئیات سیاست خارجی آمریکا در جهان عرب و اینکه آیا دولت بایدن «خط قرمزی» در این زمینه دارد ورود نکرد اما بیان داشت: «ما عمیقاً به تقویت قابلیت‌های دفاعی شرکای خود در اینجا، در خاورمیانه متعهد هستیم» و سیاست‌های آمریکا بر اساس «مطالعه وضعیت میدانی و مشاوره با متحدان» و از سوی دیگر «با روشن کردن اینکه ما از منافع خود و دوستانمان محافظت می‌کنیم، اتخاذ می‌شوند.

مک‌گورک بدون اشاره به اینکه آیا آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالف است گفت: «ما متعهد به این هستیم که تضمین دهیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند».

او درباره خروج سامانه‌های موشکی پاتریوت از عربستان سعودی گفت: «چیزهای کوچکی هستند که تأثیرات بزرگی دارند. یک سامانه موشکی پاتریوت را در نظر بگیرید که در عربستان سعودی از یکی از تأسیسات آمریکا محافظت می‌کند. در سال ۲۰۱۹ و بعد از حمله از سوی ایران به دوستان ما در اینجا، ایالات متحده تعداد سامانه‌های موشکی پاتریوت در اینجا را افزایش داد و برای برقرار نگه‌داشتن‌شان، باید آن‌ها را تعویض کرد و این کار، یک بازاستقرار طبیعی است».

این مقام آمریکایی بدون اشاره به جنایات هولناک ائتلاف به رهبری سعودی‌ها علیه مردم یمن، نیروهای مقاومت در این کشور را هدف انتقاد قرار داد و مدعی شد:‌ «این حوثی‌ها هستند که در یمن خشونت به خرج می‌دهند. شکی در این نیست. ما در حال همکاری با سعودی‌ها بر روی ابتکارات جدید برای کاهش خشونت‌ها هستیم».

مک‌گورک درباره مواضع آمریکا در قبال سوریه نیز گفت: «درخصوص وضعیت سوریه ما دید جامعی را در مشورت با دوستان و شرکای خود در منطقه اتخاذ کردیم. جنگ داخلی به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است. می‌خواهیم اطمینان یابیم که این وضع ادامه پیدا می‌کند و با روس‌ها در این‌باره صحبت کرده‌ایم. روس‌ها به ما گفتند که به توافقات آتش‌بس متعهد هستند و ما هم به آن‌ها متعهد هستیم».

او درباره تأثیر فاجعه‌بار تحریم‌ها بر اوضاع مردم سوریه مدعی شد: «هدف تحریم‌های ما هرگز این نبوده بنابراین در زمینه وضعیت انسانی به سختی در حال تلاش هستیم».

مک‌گورک درباره سوریه افزود، «ما قصد داریم در این کشور بمانیم» و بهانه این حضور را مبارزه با داعش توصیف کرد. او درباره حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مدعی شد: «ما کاملاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم».

چند ماه پیش و پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها نیز آمریکایی‌ها بدون محکوم کردن این جنایات ادعای مشابه حق این رژیم برای دفاع از خود را مطرح کرده بودند.

او درباره مداخلات آمریکا در امور داخلی لبنان نیز مدعی شد: «دولت لبنان باید تدابیر سختی را برای نجات این کشور انجام دهد و ما هم تمام آنچه بتوانیم انجام می‌دهیم که تحریم کسانی که مشکل‌ساز هستند از جمله آن‌ها است».

مک‌گورک به مداخلات آمریکا در امور داخلی عراق هم گریزی زد و مدعی شد علی‌رغم اعتراض برخی احزاب در این کشور، «تمام ناظران از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل اعلام کردند که این معتبرترین و شفاف‌ترین انتخابات تاریخ عراق بود. این یک دستاورد واقعی است».

وی با طرح ادعاهای علیه شیعیان عراق گفت:‌ «بسیاری از این گروه‌ها زیر لوای فتوای آیت‌الله سیستانی برای مبارزه با داعش مخفی می‌شوند تا فعالیت‌های را انجام دهند که برای مردم عراق مضر بوده و تهدیدی واقعی محسوب می‌شوند».

این مقام آمریکایی افزود: «این مسئله بسیار مهم است که در طول زمان کنترل گروه‌های مسلح در دست دولت قرار گیرد و با اینکه برخی گروه‌های وابسته به حشد الشعبی تحت نظر دولت هستند، برخی دیگر اینطور نیستند».

مک‌گورک در ادامه، حمله به اقامتگاه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را یک عامل افزایش تنش و عاملان آن را «تهدیدی برای مردم عراق» توصیف کرد.

او در پایان با اشاره به اتمام «مأموریت رزمی» آمریکایی‌ها در عراق گفت، «نقش کمک و مشاوره» در آینده همچنان برقرار خواهد بود.

مک‌گورک در حالی این مصاحبه را انجام داده که اخیراً «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دور جدید سفرهای خود به کشورهای منطقه غرب آسیا را آغاز کرده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: فارس