بختیار موسی‌زاده، پناهجوی کرد ایرانی که روزهای متوالی در کنار دیگر پناهجویان سرگردان در مرز بلاروس و لهستان، چشم‌انتظار بهبود شرایط و موافقت دولت لهستان برای ورود به این کشور اروپایی بود، بر اثر برودت هوا، یخ زد و جان باخت.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 26 November 2021

مرگ دردناک پناهجوی ایرانی در مرز بلاروس+عکس

 

به گزارش تابناک سمنان طبق اعلام منابع آگاه، بختیار، جوان ۲۵ ساله‌ای از اهالی استان کرمانشاه و ‌زاده « ثلاث باباجانی » بود که از استان سلیمانیه واقع در اقلیم کردستان، به قصد رسیدن به اروپا، خود را به مرز بلاروس و لهستان رسانده بود و همچون سایر پناهجویانی که هفته‌هاست در منطقه مرزی بین دو کشور، در سرمای شدید هوا، بدون کمترین امکانات اولیه، محروم از دسترسی به آب و غذا و سرپناه، صبح را به شب می‌رسانند،  چشم امید به کمک‌های بین‌المللی  برای گذر از مرز داشت اما  سرمای نفسگیر این منطقه مرزی ، جان او را گرفت و بختیار، به دردناک‌ترین شکل و بر اثر یخ زدن از شدت سرما جان خود را از دست داد.

بختیار، اولین  پناهجوی جانباخته  طی هفته‌های اخیر نبود و آخرین هم نیست. طی یک ماه گذشته و به دنبال عزیمت صدها انسان از کشورهای حوزه خاورمیانه، غرب آسیا، آفریقا و آسیای جنوب شرقی به مرز بلاروس و لهستان با امید ورود تحت پوشش «پناهنده» به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در‌حالی‌که دولت لهستان از ورود پناهجویان به کشور خود جلوگیری و آنها را تهدید به مرگ کرده است، اخبار و گزارش‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی داخلی و برون‌مرزی،  زیست دشوار حدود ۴ هزار پناهجو  در منطقه مرزی و در محاصره درختان جنگل و سیم‌خاردارهای نوار مرزی لهستان را به تصویر کشیده است.

این تصاویر، چیزی نیست جز صحنه‌های واقعی از مرگ تدریجی انسان‌های مستاصل؛ انسان‌هایی که به امید رسیدن به شرایط بهتر، از وطن و خانه و خانواده خود دست کشیده‌اند اما حالا پشت ردیف‌های درهم فشرده سیم‌خاردارها، روی خاک سرد و غریب، در دمای ۲۰ درجه زیر صفر در منطقه مرزی، در حالی که آب و غذایی در اختیار ندارند و برای گرم نگهداشتن خود، ناچار از بریدن شاخه‌های درختان برای شعله‌های آتشی مقاوم  در مقابل سرمای هوا  هستند و اندک اندوخته امیدشان هم با گذر هر روز و هر شب رو به پایان است، منتظر معجزه‌ای هستند؛ معجزه‌ای که چیزی نیست جز یک تونل یکسره و بی‌مزاحمت به سمت یکی از کشورهای اروپایی.

درحالی‌که طبق تایید شبکه‌های خبری بین‌المللی،  تعداد پناهجویان پشت مرز لهستان ، تا امروز و طی یک ماه گذشته به بیش از ۳ هزار نفر رسیده، در این روزها تنها اقدام دولت لهستان این بوده که ردیف  سیم‌خاردارهای مقاوم  در مقابل ورود غیرقانونی پناهجویان را فشرده‌تر کرده است.

درحالی‌که طی روزهای گذشته اخباری هم از ضرب و شتم تعداد زیادی از  پناهجویان معترض توسط پلیس مرزی لهستان  منتشر شده، برخی از پناهجویان ترجیح داده‌اند که با کمک نیروهای سازمان ملل متحد به کشور خود بازگردند یا اینکه از مسیرهای میانبر، راه فراری به سمت سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیدا کنند. از جمله حدود ۴۰۰ پناهجوی عراقی طی روزهای گذشته داوطلبانه به اقلیم کردستان بازگشته‌اند اما در همین مدت، حدود ۱۰ پناهجوی ایرانی هم موفق شدند خود را کشور آلمان برسانند.

با این حال، طی هفته‌های اخیر، سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه حقوق بشر و از جمله  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل  هشدار داده‌اند که با سردتر شدن هوا در مرز لهستان و بلاروس، مرگ، سرنوشت محتوم تعداد بیشتری از پناهجویان گرفتار در این منطقه مرزی خواهد بود. دید‌بان حقوق بشر ‌هم دیروز کشورهای بلاروس و لهستان را به نقض جدی حقوق بشر علیه پناهجویان در مرزها متهم و اعلام کرد که بلاروس و لهستان مرتکب نقض خطرناک حقوق بشر علیه مهاجران و پناهجویان در مرز بین دو کشور شده‌اند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اعتماد

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار