آمریکا روز پنج‌شنبه تهدید کرد اگر ایران حاضر به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشود، ماه بعد در جلسه آژانس با ایران مقابله کند.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶ 26 November 2021

آمریکا ایران را تهدید کرد

 

 

به گزارش تابناک سمنان در بیانیه‌ای از آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس آمده است: اگر عدم همکاری ایران فورا برطرف نشود، شورای حکام گزینه‌ای پیش رو نخواهد داشت مگر پیش از پایان سال جاری جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل دهد تا به این بحران بپردازد.

این بیانیه می‌افزاید، «به ویژه‌» نصب دوباره دوربین‌های آژانس در سایت کرج مد نظر است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس روز چهارشنبه گفت، نمی‌داند سایت کرج هنوز فعال است یا نه  و زمان برای رسیدن به یک توافق رو به پایان است.

به گزارش ایسنا،‌ بیانیه آمریکا درباره روابط ایران و آژانس در شورای حکام در پی این مطرح می‌شود که گروسی در بخشی از سخنان آغازینش در جلسه شورای حکام که روز چهارشنبه برگزار شد، گفت:  برخلاف توافقی که میان آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد،‌ عدم دسترسی به سایت کرج به معنای این بوده است که احیای دیده‌بانی و نظارت در تمامی تاسیسات و محل‌های مرتبط با برجام نمی‌تواند به تمامی انجام شود. این موضوع به طور جدی بر توان آژانس بر تداوم وقوف بر [فعالیت‌ها در] این سایت که تا حد زیادی برای بازگشت به برجام ضروری دانسته شده، اثر می‌گذارد.

نمایندگی دائمی ایران در آژانس در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها از سوی این کشور علیه ایران و عدم موضع‌گیری منصفانه کشورهای اروپایی در این زمینه،‌ در بیانیه‌ای گفت: مایلم مجدداً بر این نکته تأکید کنم که تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود، انتظار خویشتن داری بیشتر از ایران منطقی نیست. فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت اورانیوم بر پایه فلزی، کاملاً صلح‌آمیز، مطابق با حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه، و تحت نظارت و راستی‌آزمایی پادمان‌ آژانس است. من به این کشورها توصیه می‌کنم که قربانی کردن دیگران را کنار بگذارند و شروع به اصلاح قصور خود در اجرای تعهداتشان کنند. ایران در سه سال گذشته سهم خود از تدبیر و سازنده بودن را به طور کامل ادا کرده است.

نمایندگی کشورمان در وین افزود: هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا آماده ترک اعتیاد ایالات متحده برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به قوانین بین المللی، اجرای کامل و موثر تعهدات لغو تحریم ها و اتخاذ کلیه تصمیمات لازم در این خصوص است. بسیار مهم است که ایالات متحده از نقض تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بدون تاخیر بیشتر و هیچ پیش شرطی دست بردارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: تعهدات ایران ذیل این توافق فراتر از تعهدات پادمانی آن است و بنابراین، اجرای اقدامات جبرانی توسط جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق مندرج در این توافق، مانعی بر این تعهدات وارد نمی کند. در این راستا، گزارش مدیرکل مبنی بر اینکه راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس به‌طور جدی تضعیف شده است، باید در چارچوب مناسب آن که مربوط به تعهدات فراتر از موافقتنامه جامع پادمان است، دیده شود.

بیانیه نمایندگی کشورمان در وین می‌افزاید: با توجه به تداوم تعامل سازنده بین ایران و آژانس، آژانس توانست تمامی تجهیزات خود را سرویس کند و تنها دلیلی که تجهیزات آژانس در یکی از کارگاه های سازمان انرژی اتمی حضور ندارند، این واقعیت است که کارگاه مذکور مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در آن، از جمله، تجهیزات آژانس تخریب و آسیب دید. ما معتقدیم که این واقعیت محض، یعنی وقوع اقدامات خرابکارانه و حملات تروریستی علیه تأسیسات هسته ای صلح آمیز کشورهای عضو، نیاز مبرم به محکومیت محکم و قاطع از سوی آژانس و جامعه بین المللی دارد. 

همچنین مطرح شد که رایزنی‌ها و تعاملات بین ایران و آژانس از جمله از طریق سفر مدیرکل در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ به تهران و دیدار با وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داشته است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ايسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار