گره کور پرونده ردصلاحیت علی لاریجانی باز نشده است و اصرارهای لاریجانی برای علنی شدن دلایل ردصلاحیتش هنوز از سوی شورای نگهبان اجابت نشده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳ 27 November 2021

به گزارش تابناک سمنان دلایلی که شورای نگهبان بر آن مُهر «محرمانه» زده است و لاریجانی تاکید دارد این شورا اگر مهر محرمانه را از نامه ای که در آن به دلایل ردصلاحیتش اشاره شده بردارد آن را علنی خواهد کرد.

بی توجهی شورای نگهبان به این خواست رئیس سابق مجلس نه تنها او را به سکوت نکشانده که حالا خبر می رسد  علی آقای لاریجانی در متنی تفصیلی به مباحث مطرح شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحث خود را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است.

بنا به گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، لاریجانی در متنی که حدود ۳۰ صفحه است سعی کرده به همه شبهات و سوالات شورای نگهبان پاسخ دهد. وی اظهار کرده، هرچند این قبیل اقدامات دیگر سودی برای وی ندارد اما باعث اصلاح رویکرد شورای نگهبان می‌شود.

 

ردصلاحیتی که «جبران» نشد

 

علی لاریجانی در آخرین روز از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد وزارت کشور شد و نامش را در لیست داوطلبان به ثبت رساند. کاندیداتوری که یک شوک بزرگ به انتخابات بود. او در همان روز ثبت نام نیز نطقی کوبنده داشت که گفته می شود زمینه را برای ردصلاحیتش فراهم ساخت.

لاریجانی که با حضورش برخی دیگر از کاندیداها از جمله ابراهیم رئیسی را با چالش روبرو کرده بود نتوانست از گیت شورای نگهبان رد شود. ردصلاحیتی که نه فقط معادلات انتخابات را بهم ریخت بلکه بعد از مدتی با واکنش رهبری معظم انقلاب نیز روبرو شد .

مقام معظم رهبری چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنانی مطرح کردند: «حفظ آبرو جزء بالاترین حقوق انسان‌ها است؛ بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.»

بعد از بیانات رهبری،علی لاریجانی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت: «بیانات حکیمانه حضرت‌عالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود».

شورای نگهبان اما «جبران» را نپذیرفت و بر موضع خود در ردصلاحیت لاریجانی اصرار کرد تا انتخابات بدون حضور کسی که جایگاه مشاوری رهبری انقلاب را داشت برگزار شود.

 

 

لاریجانی سکوت نکرد

 

لاریجانی اما در چندماه بعد از انتخابات سکوت نکرده و چندین بار خواستار علنی شدن دلایل ردصلاحیتش شده است. ردصلاحیتی که سبب شد برادر او آملی لاریجانی از فقهای شورای نگهبان بخاطر مشی این شورا استعفا دهد و حتی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا نکند.

مصباحی مقدم در روایت این استعفا گفته بود «به دنبال جلسه‌ای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تأیید نشدند، یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان‌جا اظهارنظرهای مختلفی بود؛ مجمع یکپارچه با ایشان موافق نبود و برخی‌ها موافق و برخی مخالف بودند.»

آملی‌لاریجانی در جلسه مورد اشاره مصباحی مقدم گفته بود؛ «از اولین حضور این‌جانب در شورای نگهبان در سال۱۳۸۰، قریب به ۲۰ سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم، اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به‌ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید. چنان‌که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.»

 

ابهام در دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی

 

علی رغم اصرارهای لاریجانی برای علنی شدن دلایل ردصلاحیتش، هنوز شورای نگهبان تن به این خواسته نداده است. سخنگوی شورای نگهبان تنها به این نکته بسنده کرده که دلایل به خود لاریجانی منعکس شده است.

با این وجود بنا به گفته لاریجانی قید محرمانه که بر این نامه خورده دست او برای علنی کردن را بسته است. بنا به روایت یک چهره نزدیک به لاریجانی ویزای تحصیلی دختر لاریجانی یکی از عوامل این ردصلاحیت بوده است. ویزایی که گفته می شود قبل از قانون مجلس درباره ممنوع بودن اقامت یا تحصیل خانواده مقامات عالی کشور در سایر کشورهاست.

محمد مهاجری درباره این ردصلاحیت می گوید؛« موضوع آقای لاریجانی چالش تازه‌ای برای شورای نگهبان است، سال‌ها بود شورای نگهبان در مقابل هر کاندیدایی اعلام می‌کرد که ما رد صلاحیت نکرده‌ایم بلکه عدم احراز صلاحیت کرده‌ایم که شاید پذیرفته هم بود. اما وقتی به آقای لاریجانی می‌رسند، عدم احراز او دقیقا مثل عدم احراز صلاحیت آقای جنتی و بسیاری از بزرگان انقلاب است. یک فرد را که از کنار خیابان نیاورده‌اید که بخواهد در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند که شورای نگهبان مهر عدم احراز زده است. آقای لاریجانی ۴۲ سال در این مملکت در مصدر کارهای مهم بوده است. اگر شورای نگهبان نتواند صلاحیت فردی را که ۴۲ سال سابقه و پرونده کاری دارد احراز کند، آقایان درب شورای نگهبان را ببندند و یک قفل بر آن بزنند و به منزل بروند. وقتی شورای نگهبان نتواند شخصیت سوم کشور را بررسی صلاحیت کند، نشان‌دهنده عدم توانایی اعضای شورای نگهبان است و بهتر است آقایان فکر دیگری به حال خودشان کنند.»

وی درباره این سوال که چرا علی لاریجانی پیشتر نسبت به این مسائل واکنشی نداشته؛ با اشاره به بیانیه لاریجانی مبنی بر اینکه پیشتر نیز به شورای نگهبان تذکراتی داده و در مورد رد صلاحیت‌ها هشدار داده است، اظهار داشت: «در همه مواردی که نمایندگان مجلس رد صلاحیت شدند، حتی در مورد مجلس دوره دهم که تعداد زیادی از نمایندگان رد صلاحیت شدند، آقای لاریجانی در یک نطق شدیدالحنی خطاب به اعضای شورای نگهبان رفتار آنها را محکوم کرد و من هیچ بعید نمی‌دانم که رد صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری کاملاً مربوط به آن موضع‌گیری‌های تند باشد.»

 

لاریجانی عقب نشینی نمی کند

 

اینکه علی لاریجانی بعد از چندماه که از انتخابات گذشته و اصرار شورای نگهبان به علنی نکردن دلایل ردصلاحیتش همچنان پیگیر این ماجراست نشان می دهد او قصد عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل شورای نگهبان را ندارد، او حالا از مسیری دیگر وارد شده و در پی اثبات اشتباه شورای نگهبان در ردصلاحیتش است.

باید دید نامه مکتوب او به مقامات عالی کشور با چه واکنشی از سوی شورای نگهبان روبرو می شود آیا این شورا بالاخره خود را ملزم به پاسخگویی می داند یا بازهم پرونده ردصلاحیت لاریجانی مُهر و موم و محرمانه باقی خواهد ماند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: قرن نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار