نهمین جشنواره پسته دامغان، با هدف معرفی این محصول راهبردی به عنوان نمادی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد در دامغان (با نام قدیمی صددروازه) آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶ 19 October 2022

به گزارش تابناک سمنان، نهمین جشنواره ملی دامغان روز چهارشنبه به روال سال‌های گذشته آغاز شد تا علاوه بر معرفی ظرفیت‌های ویژه سرمایه‌گذاری و گردشگری این شهرستان، گامی برای ترویج فرهنگ شکرگزاری در جامعه باشد.

ضرورت فرآوری این محصول و پیشگیری از خام‌فروشی و هچنین اصلاح الگوی کشت مطابق با شرایط کم‌آبی کشور، از دیگر مباحث مورد تاکید در آیین افتتاحیه این جشنواره بود که در روزهای بعد، با دعوت از بیش از ۳۰۰ هزار سرمایه‌گذار و تلاش برای توجیه آنان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه خواهد یافت.

فروش تولیدات پسته دامغان سالانه ۶ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و برای ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری از آن در این جشنوراه برنامه هایی درنظر گرفته شده است.

دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می شود و طی سالهای گذشته با وجود کم آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ ها به صورت برنامه ریزی شده انجام شده است و نشان از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه دارد.

بنا بر مطالب بیان شده در این آیین، برگزاری هشت دوره جشنواره پسته در سال‌های گذشته، موجب ارتقاء سطح زیر کشت این محصول در شرایط کم‌آبی شده است.

کشاورزی دامغان سهم پررنگ‌تری نسبت به سایر حوزه‌ها در رشد اقتصادی دارد

فرماندار دامغان در این آیین بیان کرد: سیاست ابلاغی دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد، رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ است که ۲.۸ درصد از محل بهره برداری از امکانات و سرمایه‌گذاری‌های فعلی و باقی از طریق سرمایه گذاری‌های جدید رقم می‌خورد.

مهدی بندرآبادی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت استان‌های مختلف، متفاوت و متنوع است، این رشد اقتصادی هدف بین استان‌های مختلف سرشکن شد و سهم استان سمنان ۸.۶ درصد هدف گذاری شد.

وی افزود: بر اساس این سیاست‌گذاری، رشد اقتصادی در حوزه  صنعت ۱۲ درصد، در حوزه کشاورزی ۹ درصد، خدمات ۶.۹ درصد و معدن ۱۲.۵ درصد تعیین شد.

فرماندار دامغان با بیان اینکه شهرستان دامغان ظرفیت‌های ویژه‌ای برای تحقق این اهداف دارد گفت: طی تفاهم نامه‌ای با اداره کل صنعت، معدن و تجارت و مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرستان دامغان متعهد شد که بخشی از سهم استان سمنان در رشد اقتصادی را برعهده بگیرد و امید است بخش کشاورزی این شهرستان نقش پررنگ‌تری در این زمنیه ایفا کند.

بندرآبادی با بیان اینکه جشنواره پسته دامغان همواره مردمی برگزار شده است بیان کرد: از دستاوردهای هشت دوره برگزاری این جشنواره، افزایش نسبی سطح زیر کشت پسته در شرایط کم آبی و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری بود.

وی افزود: محصول مهم و راهبردی پسته، اکنون بیشتر به صورت خام فروشی ارائه می‌شود ولی در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان در مقیاس آزمایشگاهی چندین نوع محصول از پسته به دست آمد و در صورت یافتن سرمایه‌گذار، این محصولات به تولید عمده می‌رسد.

 

پسته، محصولی ناب برای سرمایه‌گذاری در دامغان

 

سرمایه‌گذاری در پسته و صنایع تبدیلی در دستور کار باشد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز بیان کرد: سرمایه‌گذاری در پسته دامغان و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار اصلاح الگوی کشاورزی اهمیت زیادی دارد و طبق سیاست‌های کلی اقتصادی، لازم است بهره‌وری عوامل تولید افزایش یابد.

محمدرضا صادقی ابراز داشت: از ظرفیت‌های شهرستان دامغان، برجستگی نیروهای انسانی در ابعاد علمی، فرهنگی و حوزوی است و شخصیت‌های بزرگی مثل حجت الاسلام سید محمود ترابی و آیت الله سید محمد شاهچراغی معرف این شهرستان هستند.

وی افزود: همچنین قرار گرفتن بنای تاریخی گنبد زنگوله در مرکز شهر دامغان که بنا بر روایتی منوچهری دامغانی (شاعر قصیده‌سرای اهل دامغان) در این محل دفن شده است نشان می‌دهد که مهمتر از بعد اقتصادی، بعد فرهنگی و تاریخی دامغان مطرح است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: بازار سرپوشیده، کاروانسرای شاه عباسی و بنای فاخر تیموری به نام امامزاده جعفر (ع) که با سه واسطه از نوادگان امامزاده اشرف (ع) سمنان است نیز از دیگر ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی دامغان محسوب می‌شود.

صادقی ابراز داشت: شهر دامغان در دوره سلوکیان با نام هکاتوم‌پیلوس به معنی صد دروازه پایتخت ایران بوده است.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دامغان از مهمترین اهداف جشنواره پسته

دبیر نهمین جشنواره پسته دامغان نیز پسته را نماد و نمونه‌ای از فرصت های سرمایه‌گذاری این شهرستان دانست و گفت: معرفی شهرستان دامغان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن از مهمترین اهداف جشنواره پسته است.

رضا زارع‌زاده بیان کرد: در مرحله بعدی، هدف سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند و ترویج فرهنگ شکرگزاری است.

وی با بیان اینکه به اذغان بسیاری از مصرف کنندگان، پسته دامغان متفاوت با باقی مناطق است گفت: فراهم آوردن شادی، آموزش علمی به باغداران و تقدیر از باغداران نمونه نیز از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

دبیر نهمین جشنواره پسته دامغان گفت: برنامه‌های مختلفی مانند جشن در روستاها، آغاز فعالیت نمایشگاه از روز گذشته و مسابقات فرهنگی و ورزشی در مدارس برای آموزش و آشنایی با اقتصاد پسته، پیش از افتتاحیه انجام شد.

زارع‌زاده بیان کرد: همایش سرمایه‌گذاری با حضور بیش از ۳۰۰ سرمایه‌گذار نیز فردا برگزار و زمینه‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیران بیان می‌شود که سرمایه‌گذاران مجاب شوند.

وی افزود: روز جمعه نیز این همایش میزبان میهمانان ویژه‌ای مانند وزیر جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

پسته، محصولی ناب برای سرمایه‌گذاری در دامغان

 

فعالان حوزه پسته در انجام کار خیر کوشا باشند

امام جمعه دامغان نیز با اشاره به اینکه آیات قرآن تاکید دارد در خصوص نعمت های خداوند گفت و گو کنید بیان کرد: پسته نیز از نعمت‌های خداوند است و باید در مورد آن گفت و گو شود.

حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان بیان کرد: بر اساس سوره واقعه، انسان در مواجهه با نعمت‌ها باید ابتدا آفریننده را ببیند و نعمت را از خداوند بداند.

وی افزود: نکته بعدی قرآن این است که از نعمت‌های خداوند با خوردن غذای سالم استفاده کنید و گاهی نیز همین نعمت را به دست خود فرآوری کنید.

حجت‌الاسلام رستمیان بیان کرد: از همه کسانی که از این نعمت برخوردار هستند و درآمدی دارند، درخواست دارم انجام کار خیر را فراموش نکنند.

امام جمعه دامغان ابراز داشت: خانه سالمندان دامغان در حال تکمیل شدن است و علاقه‌مندان می‌توانند در این حوزه کار خیر انجام دهند.

شهرستان دامغان با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار