برنامه سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در دهه اول محرم‌الحرام 1437 هجری قمری در هیئت‌های مذهبی قم اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱ 14 October 2015
به گزارش تابناک قم، همزمان با فرا رسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، هیئت‌های مذهبی قم خیمه‌های عزایشان را در اقصی نقاط شهر برپا کرده‌اند که گزارش کامل برنامه‌های آنها به شرح زیر اعلام شده است:

هیئت رزمندگان اسلام قم

این هیئت که یکی از بزرگترین اجتماعات عزاداران حسینی را در شهر مقدس قم برگزار می‌کند، همچون سال‌های گذشته برنامه خود را در جوار گلزار شهدای علی بن جعفر در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار خواهد کرد.

مراسم دهه اول هیئت رزمندگان اسلام قم از ساعت 20 با قرائت قرآن توسط قاریان بین‌المللی و زیارت عاشورا آغاز می‌شود و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از اساتید حوزه و دانشگاه به سخنرانی خواهد پرداخت که محور صحبت‌های وی «تحلیل شعارهای عاشورا»، است و حاج سید مهدی میرداماد نیز به مدت یازده شب در این هیئت به مدیحه‌سرایی خواهد پرداخت.

همچنین دسته عزاداری هیئت رزمندگان اسلام قم ساعت 10 صبح روز عاشورا از مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در چهارراه بازار قم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) حرکت خواهد کرد.

ضمناً مراسم این هیئت به طور زنده از رادیو قم پخش خواهد شد و فردای هر شب، سخنرانی به طور کامل و بخشی از مدیحه‌سرایی سیدمهدی میرداماد به روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی می‌رود.

هیئت فاطمیون

برای نخستین‌بار این هیئت برنامه سوگواری دهه اول محرم را در شبستان امام علی(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند، همچنین مراسم هیئت فاطمیون قم از روز سه‌شنبه بیست و یکم مهرماه تا جمعه یکم آبان ماه هر شب ساعت 19:30 دقیقه انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی سخنران این هیئت است و حاج مهدی سلحشور و محمدجواد احمدی مداحان آن خواهند بود.

مراسم مقتل‌خوانی ظهر عاشورا نیز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی بعد از نماز عصر در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

مسیرهای رفت و برگشت اتوبوس‌های هیئت فاطمیون قم به صورت زیر خواهد بود که ساعت 18 محل تجمع در ایستگاه‌های اتوبوس است:

1- میدان جوان، زنبیل‌آباد و بلوار پیامبر اعظم

2- میدان شهید امینی بیات، میدان رسالت، میدان بسیج و بلوار پیامبر اعظم

3- میدان جهان، خیابان آذر و میدان پلیس

4- میدان شهید زین‌الدین، میدان شهید سعیدی، میدان شهید مطهری، سه راه بازار، خیابان ارم، خیابان چهارمردان، گلزار شهداء و میدان شهر قائم

5- ابتدای بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران

6- دانشگاه آزاد پردیسان، بلوار امین و بلوار پیامبر اعظم

هیئت ثارالله

محفل عزاداری هیئت ثارالله قم همچون سال‌های گذشته در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه از شب اول محرم الحرام به مدت 11 شب بعد از اقامه نماز جماعت عشاء برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلاسلام والمسلیمن سید محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه و دانشگاه به سخنرانی در جمع عزاداران هیئت ثارالله خواهد پرداخت و نوحه خوانی این هیئت نیز توسط حاج عباس حیدرزاده، محسن حلاج‌زاده و محمد عباسیان صورت می‌گیرد.

هیئت غریب مدینه

مراسم سوگواری سیدالشهداء هیئت غریب مدینه قم از ساعت 21 شب اول محرم‌الحرام تا شب عاشورا در مسجد فاطمة الزهراء(س) واقع در میدان پلیس برگزار می‌شود.

شیخ علی زندقزوینی سخنران این هیئت است و مدیحه‌سرایی آن توسط مهدی عبدالکریمی انجام خواهد شد.

هیئت خادم الرضا

هیئت خادم الرضا قم که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای بین مردم استان و حتی کشور پیدا کرده و همواره یکی از بزرگترین محافل عزاداری را برگزار می‌کند، در دهه اول محرم‌الحرام 1437 هجری قمری، مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را به مدت یازده شب در سالن 2 هزار نفری شهید حیدریان برگزار می‌کند.

قرائت قرآن توسط قاری برجسته بین‌المللی حمید شاکرنژاد آغاز بخش مراسم این هیئت است، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی‌واعظ سخنران هیئت خادم الرضا(ع) است، روضه‌خوانی توسط یاسین شیخ‌زاده انجام می‌شود و مراسم سینه‌زنی با نوای حاج حسین سیب‌سرخی صورت می‌گیرد.

هیئت لواء‌الزینب

مراسم این هیئت از یکم تا نهم محرم‌الحرام از ساعت 13 در مسجد امام زین‌العابدین(ع) واقع در خیابان ارم انجام می‌شود که سخنرانی و مدیحه‌سرایی از برنامه‌های این هیئت خواهد بود.

هیئت محبین اهل‌بیت

مراسم سوگواری دهه اول محرم هیئت محبین اهل بیت(ع) بر خلاف سال‌های اخیر که در مدرسه امام صادق برگزار می‌شد، امسال در مصلی قدس قم صورت می‌گیرد. برنامه این هیئت از ساعت 14 پنجشنبه هفته جاری به مدت 10 روز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان برگزار می‌شود.

هیئت عاشقان ثارالله

هیئت عاشقان ثارالله بزرگترین اجتماع عزاداران حسینی در منطقه دو قم را برگزار می‌کند و مردم این منطقه ترغیب زیادی برای حضور در این هیئت دارند. خیمه عزای این هیئت از ساعت 21:30 شب اول تا یازدهم محرم در ورزشگاه جوادالائمه واقع در خیابان توحید، خیابان جوادالائمه برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام الیاسی سخنران هیئت عاشقان ثارالله است و محمدرضا شمس‌آبادی و حسن عطایی به مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

هیئت عزاداران حسینی

برنامه عزاداری این هیئت از اول محرم‌الحرام به مدت 12 روز از ساعت 16 الی 17 در خیابان صفائیه، کوی بیگدلی، کوی هفتم انجام می‌شود.

مراسم هیئت عزاداران حسینی با قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی استاد شیخ محمدی آغاز می‌شود، حجت الاسلام والمسلمین شریفانی پس از آن به سخنرانی خواهد پرداخت و شعرخوانی توسط شهاب‌الدین خالقی صورت می‌گیرد.

هیئت عزاداران حسینه ارک

مراسم سوگواری این هیئت از ساعت 20 شب اول ماه محرم تا شام غریبان حسینی در حسینیه ارک واقع در خیابان ارم قم برگزار می‌شود.

سخنران هیئت عزاداران حسینه ارک حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن آقامیری خواهد بود و رحیم ابراهیمی به مدیحه سرایی می‌پردازد.

هیئت کف‌العباس

برنامه سوگواری هیئت کف‌العباس از ساعت 12 تا 15 یکم محرم الحرام تا روز عاشورا در حسینیه شهداء واقع در بلوار پانزدهم خرداد است که حجت‌الاسلام والمسملین استاد میرزامحمدی سخنران آن خواهد بود و مداحان برجسته‌ای همچون سیدمهدی میرداماد، مهدی سلحشور، نریمان پناهی و عبدالرضا هلالی در این هیئت مرثیه‌خوانی می‌کنند.

هیئت جان نثاران سلطان عشق

از شب اول تا یازدهم محرم‌الحرام 1437 هجری قمری خیمه عزای این هیئت در بلوار کارگر برپا شده است و از ساعت 19:30 تا 22 هر شب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن آقامیری به سخنرانی خواهد پرداخت و حاج حسن شیرازی و علی چمنی مدیحه‌سرایی می‌کنند.

هیئت مسجد رضویه

یازده شب اقامه عزای سیدالشهداء در هیئت مسجد رضویه قم از ساعت 20:30 در بازار کهنه برگزار می‌شود، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری سخنران این هیئت است و مرثیه سرایی توسط وحید یوسفی انجام می‌شود.

هیئت عزاداران مسجد امیرالمومنین

هیئت عزاداران مسجد امیرالمومنین(ع) واقع در بلوار 45 متری مدرس هم از ساعت 19:30 تا 22 شب اول تا شام غریبان اباعبدالله الحسین(ع) مراسم سوگواری خواهد داشت که در آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن آقامیری سخنرانی می‌کند و اصغر فراهانی هم مرثیه‌خوانی خواهد کرد.

هیئت یا زینب

مراسم سوگواری این هیئت در دهه اول محرم از ساعت 15 در جوار ضریح امامزاده علی بن جعفر برگزار می‌شود که هادی خادم‌الحسینی به قرائت زیارت عاشورا و مدیحه‌سرایی می‌پردازد.

هیئت نوکران عباس

 یازده شب مراسم سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در هیئت نوکران عباس قم از فردا ساعت 21:30 در مدرسه شهید برقعی واقع در خیابان چمران مقابل بیمارستان شهید بهشتی برگزار می‌شود، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن آقامیری سخنران و یاسین شیخ‌زاده مداح این هیئت است.

ویژه‌برنامه‌های حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

آستان مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در دهه اول محرم‌الحرام 1437 هجری قمری در دو نوبت صبح و عصر مراسم سوگواری سیدالشهداء خواهد داشت.

قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی آیت‌الله رضا استادی در پنج روز اول و حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی از ششم تا عاشورای حسینی و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) از ساعت 10 صبح در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

بعد از نماز مغرب و عشاء نیز مراسم سوگواری دهه اول محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی آغاز خواهد شد و پس از آن حاج سیدمهدی میرداماد، حاج عباس حیدرزاده و حاج سیدعلی حسینی‌نژاد مرثیه‌سرایی می‌کنند.

ساعت 9 تا 10 صبح روز جمعه بیست و چهارم مهرماه نیز همایش شیرخواران حسینی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

همچنین نیایش صبحگاهی بعد از نماز صبح در دهه اول محرم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی‌واعظ انجام می‌شود و بعد از نماز عصر حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری در شبستان امام خمینی(ره) زیارت ناحیه مقدسه را قرائت خواهد کرد.

در دهه اول محرم هر روز ساعت 16 در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت فاطمه معصومه(س) مراسم عزاداری ویژه دختران و پسران 12 تا 16 سال برگزار خواهد شد که در این محفل حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان سخنرانی و ابوطالبی و چند نوجوان دیگر مداحی خواهند کرد، همچنین استاد حسن فرقانی برنامه سفره قرآنی را اجرا می‌کند تا نوجوانان را بیشتر با قرآن پیوند دهد.

ساعت 9 تا 10:30 سه‌شنبه بیست و هشتم مهرماه نیز سوگواره نوجوانان احلی من العسل همانند سال‌های اخیر با اجتماع عظیم نوجوانان عاشورایی(قاسم‌های زمان) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با موضوع «تربیت حسینی» از یکم تا پنجم و حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی با موضوع «عبرت‌های عاشورا» از ششم تا دهم محرم‌الحرام ساعت 16:30 در شبستان امام خمینی(ره) برنامه زمزم معرفت را اجرا خواهند کرد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در شبستان امام خمینی(ره) انجام می‌شود، مراسم مقتل‌خوانی است که بعد از نماز جمعه روز تاسوعا و بعد از نماز عصر روز عاشورا توسط حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌خوانساری اجرا خواهد شد.

آستان مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برای زائران غیر ایرانی هم برنامه‌های ویژه عزاداری تدارک دیده است. بدین ترتیب که زائران افغانستانی ساعت 20:30، زائران آذری و منطقه قفقاز ساعت 18، زائران اردو زبان شبه قاره ساعت 16 و زائران عربی و آفریقایی از ساعت 12:30 در سالن امام خامنه‌ای صحن صاحب‌الزمان به سوگواری خواهند پرداخت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
التماس دعا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار