دانستن بیشتر،زندگی بهتر-(سری دوم)- 73
تابناک: اگر تاکنون تجربه شب بیداری به خاطر فرزندتان، تغذیه بیش از اندازه او و نگرانی دائمی نسبت به فرزند خود را داشته باشید، احتمالاً این مطلب را باور نخواهید کرد.
کد خبر: ۱۲۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 07 November 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در دنیای امروز روزنامه ها و سایت ها به دنبال مطالب مختلفی باشند اما شاید یکی از مهم ترین رسالت ها و نیاز های رسانه مطالب آموزشی و سبک زندگی باشد؛ با توجه به این موضوع، تابناک اصفهان در نظر دارد، به مطالب مختلف رسانه ها و سایت های خبری درباره مسائل سبک زندگی بپردازد.

در شماره امروز "دانستن بیشتر، زندگی بهتر" به تأثیر شیر مادر بر طول عمر خانم ها مي پردازيم.

شفاف در این باره نوشت:

اگر تاکنون تجربه شب بیداری به خاطر فرزندتان، تغذیه بیش از اندازه او و نگرانی دائمی نسبت به فرزند خود را داشته باشید، احتمالاً این مطلب را باور نخواهید کرد.

اما واقعاً داشتن فرزند سبب می شود که عمر شما طولانی تر شود.

مطالعات نشان می دهند که احتمال مرگ زنانی که مادر هستند در هر نقطه زمانی، 20 درصد کمتر از زنانی است که فرزند ندارند.

طبق مطالعه ای که روی صدها هزار زن اروپایی انجام شده است، شیر دادن نیز با طول عمر مرتبط است.

تصور می شود که تغییرات هورمونی مرتبط با داشتن فرزند سلامت قلب را افزایش داده و از خطر سرطان می کاهد.

پژوهشگران کالج سلطنتی لندن داده های به دست آمده از تحقیقات روی 323 هزار زن اروپایی را به دقت تجزیه و تحلیل کردند. در طول این مطالعه 13 ساله، حدود 14 هزار نفر از زنان فوت کردند که 600 مورد ناشی از سرطان و 2400 مورد نیز ناشی از بیماری قلبی بود.

دانشمندان دریافتند احتمال مرگ افرادی که فرزند دارند یک پنجم کمتر از سایرین است و از بین این مادران نیز، آنهایی که در بیست سالگی برای اولین بار صاحب فرزن شده اند، سالمتر از دیگران بودند.

تحلیل منتشرشده در ژورنال BMC Medicine نیز نشان داد احتمال مرگ ناشی از سرطان در زنانی که دو یا سه فرزند دارند کمتر از دیگران است. همچنین مشخص شد احتمال مرگ مادرانی که فرزند خود را با شیر مادر تغذیه می کنند 8 درصد کمتر از مادرانی است که با شیشه به فرزند خود شیر می دهند.

نهایتاً، احتمال مرگ مادرانی که قرص ضد بارداری خوراکی مصرف می کردند 10 درصد کمتر از بقیه بود- البته تا زمانی که مصرف سیگار نداشته باشند.

اگر مادران فوق الذکر سیگار می کشیدند، این قرص ها بی تأثیر بودند. در این تحقیق به دلایل این ارتباط ها پرداخته نشده است اما به نظر می رسد که علت آن تغییرات هورمونی باشد.

در تحقیقات قبل نیز ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و کاهش خطر ابتلا به سرطان به اثبات رسیده و نشان داده شده بود که یک سال شیردهی در طول عمر، خطر ابتلا به سرطان را تقریباً تا 5 درصد کاهش می دهد.

لزومی ندارد این 12 ماه پیوسته باشد. هرچه تعداد ماه هی شیردهی بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری ها نیز در آن فرد کمتر است.

این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که سطح استروژن، هورمونی می تواند سرطان سینه را تشدید کند، در دوران شیردهی زنان افت می کند. این فرایند ممکن است سلول های موجود در سینه را نیز تغییر داده و آنها را در برابر تغییرات منجر به سرطان مقاوم تر سازد.

بدن زنان هنگام مصرف قرص استروژن کمتری تولید می کند، اگرچه بارداری نیز می تواند تغییرات هورمونی حفاظتی در بدن ایجاد کند.

در این مطالعه زنان مورد بررسی قرار گرفته اند اما مطالعات قبلی نشان داده بودند که صاحب فرزند شدن برای سلامت مردان نیز مفید است.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که میزان نشاط زوجین با تولد هر فرزند-تا فرزند سوم- افزایش می یابد. اما وقتی فرزند چهارم متولد می شود، میزان نشاط شروع به کاهش می کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار