رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر از صدور 58 مورد اخطاریه برای واحدهای آلاینده بالاتر از حد مجاز در ملایر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۱۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷ 12 November 2015
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر از صدور 58 مورد اخطاریه برای واحدهای آلاینده بالاتر از حد مجاز در ملایر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش فارس،وحید عالمی با اشاره به اینکه اداره محیط زیست، متولی برخورد با واحدهای آلاینده در راستای جلوگیری از آلودگی هوا است اظهار داشت: سازمان محیط زیست طبق قوانین بین‌المللی حد مجاز آلایندگی را برای فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی مشخص کرده است.

وی گفت: واحدهایی که از این استانداردهای مجاز بالاتر باشند جزو آلاینده‌ها به شمار رفته و با آنها برخورد می‌شود.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به اقدامات انجام شده اداره محیط زیست شهرستان در مقابله با واحدهای آلاینده افزود: بیشتر واحدهای آلاینده در شهرستان ملایر شامل سنگ‌کوبی‌ها، کشتارگاه‌ها، شرکت‌های فرآورده‌های لبنی، تعدادی از کارخانجات منسوجات و تولید لاستیک، کوره‌های آجرپزی، واحدهای کشمش پاک‌کنی و.. هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اقدامات محیط زیست و هشدارهای لازم تعدادی از این واحدها به حد استاندارد رسیده و رفع آلایندگی داشتند تصریح کرد: از جمله واحدهایی که اقدام به رفع آلودگی محیط زیستی داشته‌اند واحدهای کشمش پاک‌کنی و کوره‌های آجرپزی بوده است.

عالمی بیان داشت: واحدهای کشمش پاک‌کنی شهرستان با ساخت استخرهای ایزوله و تخلیه پساب واحد به داخل این استخرها با کمک تانکرهای حمل فاضلاب، پساب تولید شده را به فاضلاب شهری برده و در آنجا تخلیه می‌کنند که آلودگی برای محیط زیست ندارد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات با انجمن کشمش، قرار است که این واحدها در آینده نسبت به ساخت تصفیه‌خانه مجرا در واحد خود اقدام کنند که که علاوه بر رفع مشکلات خود واحدها در مصارف آب کشاورزی نیز می‌تواند مفید باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در ادامه با اشاره به برنامه‌های اداره محیط زیست ملایر در برخورد با آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرستان ملایر گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 73 مورد سنجش توسط آزمایشگاه محیط زیست شهرستان ملایر از واحدها انجام شده است.

وی به انجام 158 مورد سنجش نیز از طریق آزمایشگاه‌های مشترک در شهرستان از ابتدای سال خبر داد و گفت: طبق قانون واحدهای صنعتی که به محیط زیست خروجی دارند موظف به خوداظهاری هستند.

عالمی افزود: بر این اساس این خوداظهاری طبق خواسته خود واحدها و قوانینی که اعمال شده برخی آزمایش‌ها که توسط آزمایشگاه‌های خصوصی و طبق قراردارد با این واحدها صورت می‌گیرد، میزان آلایندگی و حد مجاز اندازه‌گیری شده که به محیط زیست نیز اعلام می‌شود.

وی گفت: بر اساس نتایج به دست آمده این آزمایشگاه‌ها میزان آلایندگی مشخص شده و اگر واحدی بیشتر از حد مجاز باشد باید نسبت به رفع آلودگی اقدام کند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر تصریح کرد: در مجموع آزمایش‌های انجام شده آزمایشگاه محیط زیست شهرستان و آزمایشگاه‌های مشترک در سال جاری، 58 مورد واحد آلاینده و بیشتر از حد مجاز در ملایر شناسایی شده است.

وی افزود: در این زمینه اخطاریه بری این تعداد واحدها صادر شد که 53 مورد نسبت به رفع آلودگی اقدام کردند.

عالمی بیان کرد: در برخورد با واحدهای آلاینده اخطاریه محیط زیست معمولاً دو بار صادر می‌شود که اگر واحدی قصد رفع آلایندگی را داشته باشد محیط زیست در این زمینه همکاری لازم را تا زمان رفع آلایندگی با واحد مرتبط خواهد داشت .

وی یادآور شد: در صورت بی‌توجهی واحد نسبت به رفع آلودگی، اداره محیط زیست طبق قانون و بر اساس دستور مقام قضایی نسبت به پلمب واحد آلاینده اقدام خواهد کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در ادامه از پلمب پنج واحد آلاینده در شهرستان ملایر از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: پلمب چهار مورد این واحدها از تیرماه به بعد بوده است.

وی این واحدها را شامل دو واحد سنگ‎کوبی، یک واحد کشتارگاه و یک واحد فروسیلیس دانست و افزود: با دستور مقام قضایی این واحدها در شهرستان ملایر پلمب شد.

عالمی بیان کرد: در صورتی که واحدی در زمان تعیین شده نسبت به رفع معایب و کاهش آلایندگی اقدامی نکند طبق ضوابط، پرونده به مراجع قضایی ارسال و با دستور مقام قضایی، آن واحد پلمب می‌شود.

وی گفت: آلودگی یکی از واحدهای سنگ‌کوبی شهرک شوشاب بیشتر از حد مجاز بوده که اگر به اخطاریه‌ها توجه نکند با مجوز و دستور قضایی تعطیل خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: هدف ما رفع مشکلات زیست‌محیطی برای تأمین سلامت مردم و جامعه است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار