مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره وضعیت مذاکرات در مورد صادرات گاز ایران به عمان اظهار کرد: من طی مذاکره‌ای که با وزیر انرژی عمان داشته‌ام قرار شده است که قرارداد این کار با وزیر نفت ایران به نتیجه برسد و ما پس از بسته‌شدن قرارداد، آن را اجرایی کنیم.
کد خبر: ۱۳۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸ 23 November 2015
 به گزارش تابناک هرمزگان، حمیدرضا عراقی در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه این شرکت تنها مسئول اتصال خط لوله گاز است و صادرات ال‌ان‌جی فعلا بر عهده شرکت ملی نفت قرار دارد، اظهار کرد: برقراری خط لوله می‌تواند همزمان با انتقال ال‌ان‌جی صورت گیرد و بنابراین بصره در صورت تمایل می‌تواند هر دو را همزمان از ایران دریافت کند.
 
وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز عهده‌دار بستن قرارداد و اجرای خط لوله گاز است، تصریح کرد: در حال حاضر ما قراردادی را با عراق بسته‌ایم و خودمان نیز آن را اجرا می‌کنیم. در مورد صادرات ال‌ان‌جی، جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت مذاکرات را انجام می‌دهد و تا کنون در این مورد عراق و چند کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
عراقی درباره وضعیت مذاکرات در مورد صادرات گاز ایران به عمان اظهار کرد: من طی مذاکره‌ای که با وزیر انرژی عمان داشته‌ام قرار شده است که قرارداد این کار با وزیر نفت ایران به نتیجه برسد و ما پس از بسته‌شدن قرارداد، آن را اجرایی کنیم.
 
به گفته وی خط لوله انتقال گاز به عراق طی هفته گذشته از سوی این کشور و وزیر نفت ایران نهایی شده است و بیژن زنگنه به شرکت ملی گاز تاکید کرده است که خود را برای برقراری این ارتباط آماده کند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره خط لوله انتقال گاز به عمان خاطرنشان کرد: قرار است ما خط لوله‌ای به جاسک بکشیم که این خط لوله 48 اینچی تا لب دریا خواهد بود اما مقصد نهایی آن در آن طرف دریا هنوز به ما اعلام نشده است.
 
عراقی با تاکید بر اینکه هنوز میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای صادرات گاز به عمان مشخص نشده است، درباره برنامه‌های آتی ایران برای صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه گفت: ما در حال حاضر طبق قرارداد در حال گازرسانی به ترکیه هستیم و روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می‌کنیم.
 
وی افزود: بعد از آن عراق و شهر بغداد است که با آنها نیز قراردادی برای فروش گاز بسته‌ایم. اگر زمانی کویت اعلام آمادگی کند با این شهر نیز قرارداد گازی خواهیم داشت.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین درباره گازرسانی به کشورهای همسایه ایران از راه خلیج فارس، اظهار کرد: ما امکان استعداد بالقوه صادرات گاز به آنها را داریم و آنها نیز نیاز دارند. فکر می‌کنم بعد از این شرایط کشورهایی چون هند و عمان با ایران قرارداد ببندند.
 
وی همچنین درباره قراردادهای گازی ایران با کشورهای همسایه شرقی گفت: ما با پاکستان نیز قرارداد داریم و افغانستان نیز امکان بستن قرارداد را دارد اما هنوز مذاکره‌ای انجام نشده است. البته شرکت‌های محلی افغانستان مثل هرات برای صادرات گاز با ما صحبت کرده‌اند ولی هنوز خود دولت افغانستان مذاکره جدی با ما نداشته است.
 
وی درباره صادرات گاز به عمان برای تبدیل به ال‌ان‌جی اظهار کرد: برای بستن قراردادی با عمان برای صادرات گاز و تبدیل آن به ال‌ان‌جی در این کشور مذاکراتی داریم و احتمالا قراردادی می‌بندیم اما بحث‌ها در حال حاضر بر سر این است که ال‌ان‌جی تولیدشده از سوی ایران فروخته می‌شود؛ یا به عمان یا به طور مشترک.
 
به گفته عراقی، قرارداد ایران با عراق از ابتدای فروردین‌ماه و ابتدا با ظرفیت هفت میلیون متر مکعب و سپس 13 و نهایتا 25 میلیون متر مکعب اجرا خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: کشیدن خط لوله به بغداد تمام شده است و دو قسمت دیگر دارد که سال آینده تمام می‌شود ولی از اول سال آینده صادرات به بغداد صورت می‌گیرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره این خط لوله خاطرنشان کرد: اگر در جاسک صنعتی غیر از پترو شیمی باشد به آنجا هم گاز داده می‌شود و مردم جاسک هم از طریق این خط، گاز خواهند داشت.
 
عراقی در ادامه با بیان اینکه ایجاد خط لوله سوآپ با آذربایجان نیز در مراحل مذاکره قرار دارد، تصریح کرد: ایجاد سوآپ ظرفیت خاصی نیز ندارد و ما بیش از 50 تا 70 میلیون متر مکعب مصرف گاز در شمال کشور داریم که در صورت ایجاد سوآپ در جنوب کشور آن را تحویل می‌دهیم.
 
وی درباره مصرف داخلی گاز در کشور گفت: در کشور ما مصرف سطح بالایی دارد و نیروگاه‌ها در سال 1392، 35 درصد گاز می‌گرفتند، در 1393، 50 درصد گاز به آنها دادیم و امسال 80 درصد ما گاز می‌دهیم یعنی 80 درصد سوخت نیروگاه‌ها به گاز تبدیل شده و گاز اضافه را به نیروگاه‌ها داده‌ایم که هوا را آلوده نکند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه سال آینده تمام نیروگاه‌ها مصرف گاز خواهند داشت، افزود: تا کنون 18 هزار روستا را گازرسانی کرده‌ایم و تا پایان امسال نیز 3 هزار روستا را امسال گازرسانی می‌کنیم و سال دیگر نیز به 3 هزار روستای دیگر گازرسانی می‌کنیم یعنی می‌توان گفت روند رشد توسعه در ایران به حدی می‌رسد که به تمام روستاها گازرسانی می‌شود.
 
عراقی با اشاره به برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز اظهار کرد: با صرفه‌جویی می‌توانیم ذخیره گازی خود را افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم که ذخیره‌ای نمی‌کنیم، با این روند در آینده نه چندان دور با آمدن فازهای پارس جنوبی امکان صادرات تا 100 میلیون متر مکعب را داریم. امکان صادرات با وضعیت فعلی به بیش از 50 میلیون متر مکعب می‌رسد، ضمن اینکه برنامه صرفه‌جویی انرژی در ایران دارد راه می‌افتد و خود این می‌تواند موجب شود که به میزان بیش از 20 درصد گاز فعلی که 600 میلیون متر مکعب در روز است، صرفه‌جویی شود.
 
به گفته وی ایران ظرفیت تولید 10 میلیون متر مکعب ال‌ان‌جی را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار