تابناک: نخست‌وزیر روسیه، بعد از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده «سوخو ۲۴» این کشور دستور تهیه پیش‌نویس تحریم‌های اقتصادی علیه آنکارا را صادر کرده است؛ اقدامی که میلیاردها دلار از مبادلات تجاری دو کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 27 November 2015
مسکو از زمانی که ترکیه اقدام به سرنگون کرده جنگنده سوخوی ۲۴ روسیه کرده، اقدامات تنبیهی مختلفی را علیه این کشور به کار گرفته که از آن جمله می‌توان به محدود کردن توریسم، سرگردان نگاه داشتن کامیون‌های ترکیه در مرز و محدود کردن وادات مواد غذایی از ترکیه اشاره کرد.

به گزارش فارس دیمیتری میدویدیوف، روز پنجشنبه علاوه بر این به دولت، دستور تهیه پیش‌نویس تحریم‌هایی علیه ترکیه ظرف دو روز آینده را هم صادر کرد.

تحریم‌های روسیه، «محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی علیه ساختارهای اقتصادی در حال فعالیت در روسیه، محدودیت‌هایی در زمینه تحویل محصولات و مواد غذایی» و همچنین ارائه خدمات به ترکیه را شامل خواهد شد.

روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد تنش‌های ایجاد شده در روابط دو کشور علاوه بر به خطر انداختن میلیاردها دلار از مبادلات بازرگانی دو کشور درگیری‌های سوریه را وارد پیچیدگی‌های بیشتر خواهد کرد.

ترکیه در حال حاضر بیشترین صادرات کالا را به روسیه انجام می‌دهد؛ به علاوه، دو کشور برنامه‌هایی برای ایجاد یک خط لوله گاز جدید و انجام مبادلات اقتصادی در زمینه مواد غذایی و گردشگری دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دو ماه پیش در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود پیش‌بینی کرده بود حجم مبادلات بازرگانی آنکار و مسکو در هشت سال آینده سه برابر شده و به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ پیش‌بینی‌ای که در سایه تحولاتی که از روز سه‌شنبه در روابط دو کشور آغاز شده‌اند، اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

جت‌های F-۱۶ ترکیه روز سه شنبه یک هواپیمای سوخوی ۲۴ روسیه را در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه سرنگون کردند. ترکیه می‌گوید که دو هواپیمای روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و به هشدارهای ترکیه بی‌توجهی کردند. روسیه این ادعا را تکذیب می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار