حدود 9 ماه از آغاز تهاجم ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن می‌گذرد و با وجود تلاش‌های مکرر، هنوز راه‌حلی برای پایان دادن به تجاوز سعودی‌ها و برقراری آرامش و ثبات در این کشور یافت نشده است. با این وجود، شدت بی‌اعتنایی سعودی‌ها به قواعد بین‌المللی به حدی بوده که اکنون کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز به مخالفت با آن برخاسته‌اند.
کد خبر: ۱۵۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 23 December 2015
حدود 9 ماه از آغاز تهاجم ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن می‌گذرد و با وجود تلاش‌های مکرر، هنوز راه‌حلی برای پایان دادن به تجاوز سعودی‌ها و برقراری آرامش و ثبات در این کشور یافت نشده است. با این وجود، شدت بی‌اعتنایی سعودی‌ها به قواعد بین‌المللی به حدی بوده که اکنون کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز به مخالفت با آن برخاسته‌اند. 

به گزارش «تابناک»، در حالی که قرار است کمتر از یک ماه دیگر، دور جدید مذاکرات صلح یمن برگزار شود و به طور رسمی تدابیری برای برقراری آتش‌بس در این کشور طرح شده، ائتلاف سعودی همچنان به حملات خود علیه این کشور، به ویژه در مناطق غیرنظامی ادامه می‌دهد.

این حملات، به طور روزافزونی با واکنش بین‌المللی مواجه شده و در تازه‌ترین مورد، در جلسه شورای امنیت که برای بررسی اوضاع یمن تشکیل شده بود، نسبت به حجم و شدت حملات صورت گرفته علیه غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی شد. در همین حال، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز گفته با وجود تلاش‌های صورت گرفته، میزان اختلافات میان طرفین به حدی است که می‌تواند کل فرایند صلح را با خطر شکست مواجه سازد.

در تازه‌ترین تحول مربوط به یمن، زید بن رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در شورای امنیت گفت حملات نظامی ائتلافی که عربستان سعودی رهبری آن را در یمن برعهده دارد، مسئول «شمار غیر قابل قبول» حملات به مناطق غیرنظامی است. وی در اولین نشست علنی شورای امنیت در خصوص یمن افزود از زمان آغاز این حملات نظامی در ۹ ماه پیش «با نگرانی شدید» بمباران شدیدی را که از زمین و هوا بر مناطقی در یمن که تراکم جمعیتی بالایی از غیرنظامیان را دارد و همچنین تخریب زیربناهای مدنی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد همه طرف‌های این منازعه «مسئولیت تعداد زیاد حملات هوایی را که نیروهای ائتلاف انجام می‌دهند» برعهده دارند. وی در ادامه افزود: «از شورای امنیت به کارگیری تمام قدرت خود را برای کمک به مهار استفاده از زور از سوی همه طرف‌ها خواستاریم و همه طرف‌ها را به پایبندی به اصول اساسی حقوق بشر بین المللی تشویق می‌کنیم». 

جلسه شورای امنیت درباره یمن در حالی برگزار شد که برخی دیپلماتهای حاضر در سازمان ملل متحد گفتند بعضی کشورهای غربی، کم کم بر عربستان سعودی فشار می‌آورند تا به توافقی سیاسی برای پایان دادن به این منازعه دست پیدا کند. به گفته این دیپلمات‌ها، نشست روز سه‌‎شنبه با هدف برجسته کردن این منازعه و فشار بر طرف‌های آن به منظور دستیابی به هدف پایان کشتار مردم از طریق مذاکره برگزار شد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل که کشورش ریاست این شورا را در ماه دسامبر برعهده دارد، گفت همه طرف‌ها باید به حقوق بشر پایبند باشند. وی در بخشی از اظهارات خود خطاب به دولت‌های حاضر در ائتلاف تحت رهبری سعودی گفت: «از ائتلافی که عربستان سعودی رهبری آن را برعهده دارد، تضمین اهداف قانونی و مشخص و تحقیقات جامع را درباره همه ادعاهای مستند درباره کشته شدن غیرنظامیان و انجام اصلاحات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی خواستاریم». 

همزمان، سازمان‌های مدافع حقوق بشر از آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی به علت حمایت از عربستان سعودی با تسلیحاتی که در این جنگ استفاده می‌کند انتقاد و کشورهای عربی را نیز به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که بیشتر کشور‌ها آن را ممنوع کرده‌اند، متهم کردند. جرارد فان بوهمن، سفیر نیوزیلند در سازمان ملل متحد نیز در جلسه شورای امنیت گفت: «اقدامات خصمانه داخل و اطراف مناطق غیرنظامی، از جمله استفاده از تسلیحات سنگین و بمب‌های خوشه‌ای و همچنین حملات هوایی و آتش پدافند هوایی، کشته شدن شمار غیرقابل قبولی از غیرنظامیان را سبب شده است». 

تمامی این تحولات در شرایطی است که همچنان چشم‌انداز روشنی برای برگزاری مذاکرات جدی صلح یمن و به نتیجه رسیدن آن، وجود ندارد. اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، ضمن اذعان به دشواری مذاکرات صلح در یمن، حمایت قاطع شورای امنیت سازمان ملل را برای برقراری آتش بس پایدار و کامل در یمن خواستار شد.

وی در این زمینه اظهار داشت: «مذاکرات اخیر درباره مناقشه یمن در سوئیس میان دولت و نیروهای انقلابی این کشور، اختلافات عمیق میان دو طرف درگیر را نشان داد و مسیر دشوار دستیابی به توافق و رسیدن به صلح را در این کشور نمایان ساخت. متأسفانه اعتماد میان طرف‌های دخیل در مناقشه یمن بسیار ضعیف است». وی افزود: «باید اذعان کنم اختلافات موجود به اندازه‌ای است که که احتمال دارد طرف‌های مذاکره‌کننده نتوانند در روزهای آینده درباره مسائل اساسی به هیچ پیشرفت ملموسی دست پیدا کنند». 

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره اوضاع یمن اشاره می‌کند که به گفته منابع نظامی، با وجود تمدید آتش‌بس در یمن، برخی از مناطق این کشور صبح روز سه‌شنبه نیز صحنه درگیری‌ها و بمباران‌های خونین بود. تدبیر آتش‌بس در یمن، پانزدهم دسامبر به اجرا گذاشته شد، اما تاکنون بار‌ها توسط طرف‌های درگیر نقض شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن نیز درباره موارد متعدد نقض آتش بس در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرده و در عین حال اعلام کرده دور جدید گفت‌و‌گو‌ها بین طرف‌های یمنی قرار است چهاردهم ژانویه برگزار شود. سازمان ملل متحد، یمن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی، در کنار سودان جنوبی، سوریه و عراق قرار داده است. سازمان ملل می‌گوید حدود ۲۱ میلیون نفر در یمن، یعنی حدود ۸۰ درصد جمعیت این کشور به کمک نیاز دارند.

در این میان، نگرانی از اینکه بی‌ثباتی‌های موجود در یمن به تقویت گروه‌های افراط‌گرا در این کشور منجر شود نیز افزایش یافته است. این موضوعی است که در جریان جلسه شورای امنیت، مورد اشاره کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار گرفت. به گفته وی، این امر می‌تواند ضمن سرایت دادن بحران یمن به خارج این کشور، سبب از بین رفتن ثبات در کل منطقه شود. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار