کد خبر: ۱۶۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸ 09 January 2016

دردین اسلام درمورد ارزش و اهمیت صدقه سفارش بسیاری شده است. اغلب ما ازپدر و مادرهایمان شنیده‌ایم که صدقه دادن علاوه براین که رزق و روزی را زیاد می‌کند، باعث طولانی شدن عمر ودفع 70 نوع بلا نیز می شود. به همین دلیل است که این کاربرای بیشتر ما به یک عادت تبدیل شده است.
اکثر ما ایرانی‌ها صبح زود که از منزل خارج می‌شویم در مسیر رسیدن به ایستگاه اتوبوس و یا تاکسی حتما ازکنار یک یا دو صندوق صدقات عبورمی‌کنیم و برای ثانیه‌ای هم که شده کناریکی ازآنها توقف کرده و مبلغی درون آن می‌اندازیم. بیشتر ما این کار را صرف رضای خدا انجام می‌دهیم و اصلا به سرنوشت پول‌هایی که درون صندوق جمع می‌شود فکر نمی‌کنیم ولی واقعیت این است که برای برخی مهم است که پول‌هایی که درون صندوق صدقات می‌اندازند صرف چه موضوعاتی می‌شود. درهمین گوشه و کنار شهرکسانی هستند که تا ازنحوه هزینه کردپول‌های صندوق صدقات اطلاع پیدا نکنند حاضر نمی‌شوند ریالی دردل این جعبه‌های زرد و آبی جای دهند. به همین دلیل کمیته امداد هرساله جهت روشنگری افکار عمومی اطلاعاتی درباره مبالغ جمع‌آوری شده از این صندوق‌ها و همچنین موارد هزینه کرد وجوه جمع آوری شده ازآنها را دراختیار مردم قرار می‌دهد تا اعتماد مردم به این نهاد حاکمیتی سلب نشود. این اقدام کمیته امداد باعث شده سال به سال به تعداد کسانی که بخشی از درآمد خود را برای کمک به اقشار ضعیف جامعه درون صندوق‌های صدقه می‌اندازند، افزوده شود.
مبلغ صدقه مهم نیست
حجت الاسلام علی باقری، یک کارشناس مذهبی در این زمینه  گفت: صدقه با دفع بلا و گرفتاری‌ها، شخص را در برابر بلایا بیمه می‌کند و علاوه بر آن سبب جذب منفعت بیشتر درزندگی او خواهد شد.
وی افزود: کسی که اهل صدقه دادن است با توکل برخدا از او می‌خواهد که بلایا و گرفتاری‌ها را از زندگیش دور کند.
این کار‌شناس مذهبی اظهار کرد: واقعیت این است بسیاری از مسائلی که در زندگی ما رخ می‌دهند غیرقابل پیش بینی هستند و با صدقه دادن می‌توان بروز مشکلات و گرفتاری‌ها را غیرممکن کرد.
وی توضیح داد: مردم نباید به مبلغ صدقه توجه داشته باشند؛ چرا که خداوند به نیت افراد دراین امر خداپسندانه توجه می‌کند و به هیچ وجه به ارزش مادی پولی که صدقه داده می‌شود توجه ندارد.
صدقه باید از طیبات پرداخته شود
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: صدقه به میزان وسع انسان بستگی دارد و حتی اگر در حد ارزش یک دانه خرما باشد هم درپیشگاه خدا مقبول واقع می‌شود.
وی ادامه داد: ازآنجایی که یک طرف صدقه دادن با هدف جلب رضای خدا انجام می‌شود و درطرف دیگر آن نیز رفع نیاز دستگیری ازفقیران و نیازمند مطرح است، مبلغی که صدقه داده می‌شود حتما باید از طیبات یعنی پول حلال باشد.
صندوق‌های صدقات به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند
علی سالارکیا، مدیر کل کمیته امداد استان البرز نیز  معقتد است: صندوق‌های صدقات کمیته امداد به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.
وی افزود: صندوق‌های کوچک درمنازل و فروشگاه‌های کوچک، صندوق‌های بزرگ دربانک‌ها، اماکن تجاری، ادارات، مراکزدرمانی و بیمارستان‌ها و صندوق‌های بزرگ نیز درمعابرعمومی و خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
جمع‌آوری بیش از هفت میلیارد و 500 میلیون تومان از صندوق‌های صدقات البرز
وی اضافه کرد: هم اکنون دراستان البرز 198 هزارو632 صندوق کوچک، پنج هزار و 255 صندوق متوسط و 11 هزار و 677 صندوق بزرگ صدقات وجود دارد.
مدیرکل کمیته امداد استان البرزگفت: البرزی‌ها درهرماه به طور میانگین 850 میلیون تومان درصندوق‌های صدقات می‌اندازند.
این مسئول اضافه کرد: طی 9ماه گذشته درمجموع هفت میلیارد و 587 میلیون و 341 هزارو 544 تومان از صندوق صدقات استان جمع آوری شده است.
زمان‌بندی جهت جمع‌آوری وجوه صندوق‌های صدقات متفاوت است
سالارکیا درباره نحوه جمع‌آوری مبالغ اندوخته شده درصندوق‌های صدقات گفت: برای جمع‌آوری اندوخته‌های صندوق صداقات کوچک، همکاران کمیته امداد به صورت دوره‌ای به مشترکین مربوطه مراجعه می‌کنند.
 وی ادامه داد: این افراد با نشان دادن حکم ماموریت که ممهوربه مهر کمیته امداد است اقدام به شمارش وجوه داخل صندوق درحضور مشترک می‌کنند و پس از پایان کاررسیدی به مشترک ارائه می‌د‌هند که درآن رسید مبلغی که ازصندوق صدقات جمع‌آوری کرده‌اند ذکر شده است.
وی درباره نحوه تخلیه صندوق صدقات متوسط نیز گفت: عامل مربوطه برای تخلیه مبالغ اندوخته شده درصندوق‌های صداقات متوسط هر 60 روز یک باربه محل نصب صندوق‌ها مراجعه می‌کند.
سالارکیا یادآورشد: عامل کمیته امداد پس از تخلیه وجوه درکیسه‌ای مخصوص، اقدام به پلمب کیسه درحضور مشترک می‌نماید و پس ازآن کیسه‌های جمع‌آوری شده را جهت شمارش به کمیته امداد انتقال می‌دهد.
مدیرکل کمیته امداد استان البرزبا اشاره به نحوه جمع‌آوری وجوه صندوق صداقان بزرگ استان نیز گفت: وجوه این صندوق‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود.
وی یادآورشد: برای جمع‌آوری وجوه صندوق صدقات بزرگ، عاملین کمیته امداد با خودروی پیکان وانت که به آرم کمیته امداد منقش است به سراغ صندوق‌های نصب شده درخیابان‌ها و معابر عمومی می‌روند و وجوه جمع‌آوری شده را به کمیته امداد منتقل می‌کنند.
عاملین جمع‌آوری وجوه صندوق‌های صدقات لباس فرم دارند
این مسئول گفت: تمامی عاملینی که نسبت به جمع‌آوری وجوه صندوق‌های صدقات اقدام می‌کنند دارای لباس فرم مخصوص (لباس آبی آسمانی و شلوارسرمه‌ای) هستند.
وی ادامه داد: تمامی این افراد باید حکم ماموریت از کمیته امداد داشته باشند تا درصورت نیازبه مشترکین ارائه دهند.
مدیر کل کمیته امداد استان البرزاضافه کرد: مبلغ کلیه وجوه جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات، پس از شمارش درنرم افزارکمیته امداد ثبت شده و پس ازآن به حساب کمیته امداد واریز می‌شود.
وی گفت: وجوه واریزی به حساب کمیته امداد درکوتاهترین زمان ممکن درسرفصل‌های مشخصی هزینه می‌شود.
وجوه جمع‌آوری شده ازصندوق‌های صدقات برای مددجویان و ایتام هزینه می‌شود
وی با توضیح درباره این که وجوه جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات درچه زمینه‌هایی هزینه می‌شود، گفت: بخشی ازاین وجوه جهت خرید جهیزیه و تامین کمک هزینه خرید مسکن برای مددجویان کمیته امداد صرف می‌شود.
مدیر کل کمیته امداد استان البرز یادآورشد: بخش دیگری از این وجوه نیز صرف تامین هزینه‌های درمانی،آموزشی و معیشت مددجویان و ایتام کمیته امداد می‌شود.
مردم به صندوق‌های صدقات اطمینان دارند
این مسئول با اشاره به اعتماد مردم به صندوق‌های صدقات یادآورشد: مردم ایران مردمی ارزشی و دیندارهستند و به تاکیدات اسلام مبنی بردادن صدقه توجه زیادی دارند.
وی ادامه داد: اکثر مردم با انگیزه های مختلفی همچون  حفظ سلامت خود و خانواده، دفع بلا و رفع مشکلات زندگی نسبت به ریختن مبالغی هرچند اندک درصندوق‌های صدقات اقدام می‌کنند وعده کمی هستند که با بی‌تفاوتی ازکنارصندوق‌های صدقات می‌گذرند.
سالارکیا اضافه کرد: افزایش سال به سال وجوه جمع‌آوری شده ازصندوق‌های صدقات بیانگر این است که درطول سال‌های گذشته نه تنها اعتماد مردم به این صندوق‌ها کم نشده بلکه بیشتر نیزشده است.
صندوق‌های صدقات ایمن‌سازی شده‌اند
وی درادامه با اشاره به موضوع ایمن‌سازی صندوق‌های صدقات نصب شده درخیابان‌ها و معابر استان گفت: درطول سال‌های گذشته شاهد سرقت‌هایی از صندوق‌های صدقات نصب شده درمعابر و خیابان‌های استان بودیم.
سالارکیا اضافه کرد: این سرقت‌ها غالبا ازسوی معتادان و کارتن خواب‌هایی که برای خرید مواد به پول احتیاج داشتند انجام می‌شد.
برداشتن پول از صندوق صدقان جرم است
مدیرکل کمیته امداد استان البرزادامه داد: برای جلوگیری از تکرار این روند کمیته امداد درطول سه سال اخیر اقدام به ایمن‌سازی این صندوق‌های صدقات کرده است.
وی گفت: کیسه گذاری درصندوق‌ها، نصب یراق‌آلات مقاوم برروی آنها و ساماندهی محل نصب این صندوق‌ها بخشی از اقدامات انجام شده جهت افزایش سطح ایمنی این صنادیق بوده است.
وی یادآورشد: برداشتن پول از صندوق صدقات دزدی و جرم محسوب می‌شود و ماموران پس از اعلام این تخلف با فرد خاطی همانند جرایم دزدی برخورد خواهند کرد.
این مسئول در پایان گفت: خوشبختانه البرزی‌ها به نسبت مردم سایر استان‌های کشور همکاری خوبی با کمیته امداد دارند و ماهانه بخشی ازدرآمد خود را جهت کمک به نیازمندان به صندوق صدقات می‌اندازند.



گزارش از المیرا اگیر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار