اجرای طرح های توسعه موجب ایجاد زنجیره توازن در گروه فولاد مبارکه می گردد.
کد خبر: ۱۷۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 01 February 2016

به گزارش خبرنگار فولاد، دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد با اشاره به سفر اخير خود با هیئت همراه رئيس جمهور به اتحادیه اروپا و اقدامات انجام شده در فضای سیاسی فعلی کشور، اظهار داشت: از سال گذشته فولادمبارکه به منظور گسترش و توسعه ارتباط های خود در دوران پسابرجام برنامه ریزی و مذاکراتی در جهت بررسی چگونگی انجام طرح های توسعه خود با استفاده از شرکت های خارجی نمود که با سفر آقای دکتر روحانی به اتحادیه اروپا و عقد قرارداد با طرف های خارجی کلید خورد.

ایشان افزود: طرح های توسعه یک زنجیره توازن را در گروه فولاد مبارکه ایجاد خواهد نمود، ضمن اینکه قرارداد سه طرح توسعه نوردگرم شهید خرازی، توسعه فولاد هرمزگان و توسعه فولادسپید دشت، به نحوی منعقد شده تا حداقل 50 تا 60 درصد پروژه ها در بخش هاي سيويل، اتوماسيون و ...توسط پیمانکاران توانمند داخلی انجام گیرد، در واقع در این قرارداد حدود 450 میلیون یورو کار توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود .در این میان اگر قرار انجام 100 درصدی پروژه ها را به شرکت های داخلی واگذار می کردیم در خصوص تأمین منابع مالی و دادن پیش پرداخت با مشکل مواجه می شدیم که این موضوع هم با استفاده از فاینانس حل شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان كشور را نیازمند اشتغال و توليد خواند و در ادامه گفت: در شرایط فعلی اتکا به فروش نفت با توجه به روند نزولی قیمت نفت، تنها می تواند در تأمین حقوق کارمندان، بازنشستگان و یارانه کارساز باشد و برای عبور از این شرایط نیاز به سرمایه گذاری های جدید است.برای سرمایه گذاری نیز منابع مالی اولویت دارد که منابع خارجی ارزان قیمت می تواند این کاستی ها را جبران نماید.

دکتر سبحانی با مقایسه شرایط استفاده از تسهیلات بانکی و فاینانس گفت: فرصتي كه بعد از برجام بدست آمده است، باعث شده تا به منابع مالی خارجی ارزان قیمت دسترسی داشته باشیم و باتوجه به رکود حاکم بر صنعت فولاد، بهترین زمان ممکن برای سرمایه گذاری نیز بدست آمده است. کشور در حال توسعه بوده و اشتغال نیاز امروز کشور است. البته با ورود سرمایه گذاران خارجی به پروژه های توسعه صنعت فولاد، انتقال تکنولوژی هم صورت خواهد گرفت که این مزیت به نفع مملکت خواهد بود. سرمایه گذار داخلی برای انجام پروژه های توسعه خود، مجبور است شرایط بانک های داخلی یعنی دریافت وام با نرخ بهره حداقل 20 درصد و شرایط بازپرداخت خاص را قبول کند چه بسا برخی از بانکها در مقیاس چنین پروژه هایی وام پرداخت نمی کنند و این در حالی است که فاینانس، نرخ بهره پایین، مطابق با نرخ جهانی داشته و بازه زمانی بازپرداخت آن 5 تا 7 سال، آن هم پس از تکمیل پروژه خواهد بود، علاوه بر اینکه در حین انجام پروژه تزریق پول نیز صورت می گیرد.

مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: در بخش تجهیزات ساخت داخل، تأمین مالی نیز با هزینه های بالایی همراه است که همین مسأله تولیدکنندگان را با مشکل روبرو می سازد. بدین لحاظ، تولیدکنندگانی می توانند تولیدات خود را صادر کنند که با استفاده از فاینانس خارجی در برابر تغییر نرخ ارز با ریسک کمتری روبرو شوند.

دکتر سبحانی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت فولاد مبارکه را از اولویت های اصلی این شرکت خواند و خاطرنشان کرد: انجام مساعدت هاي مختلف مالي در حوزه هاي آموزشي، فرهنگي، عمراني، ورزشي، بهداشتي، درماني و مذهبي به مبلغ حدود 340 ميليارد ريال در طي سال هاي 1389 تاکنون، مشارکت مالی در تکمیل مصلی بزرگ اصفهان ، احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات بین شهری سازمان هلال احمر در محل پلیس راه سه راهی مبارکه ، مشارکت مالی در احداث موزه دفاع مقدس در اصفهان، حمايت از باشگاه فولاد مبارکه اصفهان و توسعه ورزش همگاني در سطح استان ، مشارکت در نوسازی اورژانس بیمارستان محمد رسول الله شهرستان مبارکه و مشارکت مالی در ساخت باشگاه کارگران شهرستان مبارکه ، مشارکت در طرح جامع مترو استان (مبارکه مجلسي بهارستان) و نوسازی و توسعه مرکز نگهداری معلولین موسسه خیریه قائم الرضا در زرین شهر بخشی از اقداماتی است که شرکت فولادمبارکه در راستای تحقق مسئولیتهای اجتماعی خود انجام داده است.

مدیرعامل فولادمبارکه تکمیل ورزشگاه نقش جهان اصفهان را یکی دیگر از مسئولیت های اجتماعی این شرکت خواند و گفت: تاکنون بالغ بر 30 میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه نقش جهان هزینه شده است. AFC به بخش های ساخته شده ای همانند VIP و برخی از تاسیسات ایراد گرفته بود که مجبور شدیم آنها را تخریب و مجدد از نو بسازیم. در واقع همه سازه هاي فلزي مهار نشده را دمونتاژ و تعمير كرديم تا مشکل ناایمن بودن آنها نیز حل شود که همین موضوع باعث شد علاوه بر افزایش هزینه ها، طولانی شدن زمان اجرای پروژه را نیز به همراه داشته باشد. وضعیت چمن موجود این ورزشگاه، موضوع دیگری است که در تکمیل ورزشگاه نقش جهان به آن توجه نشده بود. در زمانی که ورزشگاه را تحویل گرفتیم اعلام شد که چمن ورزشگاه تازه کشت شده اما با بررسی هایی که انجام گرفت مشخص شد چمن درخاک مناسبی کشت نشده و در حقیقت چمن مرده است که بایستی با تعویض خاک، چمن مجدد کشت شود و با اقداماتی که انجام داده ایم امیدواریم از تیرماه سال آینده ورزشگاه نقش جهان آماده بهره برداری گردد.

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره پیش بینی آینده بازار فولاد در پایان برنامه پنجم توسعه با توجه به پسا تحریم، گفت: پیش بینی های جهانی به گونه ای است که تا 2025 تولید و مصرف از 1.6 میلیارد تن به 2 میلیارد تن برسد که تا حدودی خوش بینانه است اما با توجه به اینکه فولاد هیچگونه جایگزینی ندارد، یکی از کشورهایی که مزیت تولید دارد ایران است. با توجه به اینکه در طول چند سال آتی به دلیل هزینه های حمل و نقل، بسیاری از واحدهای تولیدی کشورهای مختلف تعطیل خواهند شد و همچنین روند افزایشی مصرف فولاد در جهان، ایران هم باید با توجه به مزیت هایی از جمله دارا بودن سنگ آهن، انرژی و ... ، بخشی از بازار را در اختیار بگیرد.

امروزه بهترین زمان برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد است و با توجه به دیربازده بودن این صنعت می توان امیدوار بود که تا 3 سال آینده شرایط مناسبی وجود داشته باشد و من به شخصه نسبت به آینده بازار فولاد خوشبین هستم.

دکتر سبحانی با اشاره به رشد صنعت فولاد در کشور چین و چگونگی همراهی فولادسازان با این کشور گفت: کاهش رشد اقتصادی چین ، تهدید جدی برای ما محسوب شد که امسال شاهد آن بودیم. چین با کاهش رشد از 14 به 7 درصد ، با مازاد تولید مواجه شد و با انجام صادرات محصولات فولادی در سایه حمایت های دولتی کشور خود ، ضربه بزرگی به فولاد سازان دنیا وارد نمود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اهداف صادراتی شرکت را چنین برشمرد و افزود: وقتی تقاضای بازار داخل متناسب با رشد تولید بالا رود صادرات کمتر می شود ، فولادمبارکه در افزایش ظرفیت، سهم 30 درصدی در صادرات را حفظ خواهد کرد. بازار هدف ما بیشتر اروپا خواهد بود ، اگر چه اکنون بازار گسترده صادراتی در ارمنستان ، عراق، افغانستان، حاشیه خلیج فارس، امارات، قطر، جنوب شرقی آسیا داریم ولی حضور در بازارهای اروپایی که خود قطب تولید فولاد دنیا است، رقابت در کیفیت ، استاندارد را برای ما به همراه خواهد داشت و همین موضوع فولاد مبارکه را به عنوان یک الگو درصنعت فولاد کشور مطرح نموده ، زیرا ما توانسته ایم خود را با سیستم های نوین مدیریت و بهره برداری روز تطبیق دهیم.

دکتر سبحانی افزود : رکود بازار مقطعی بوده و هر چند سال یکبار رخ داده است. پس از رفع بحران های کشورهای منطقه اگر وضعیت بازار این کشورها را مدنظر قراردهیم، قطعاَ شاهد بازار مناسبی برای صادرات شرکت فولاد مبارکه خواهیم بود.

چراکه این کشورها بزرگترین مصرف کنندگان فولاد به حساب می آیند و با افزایش مصرف فولاد در چند سال آینده شرکت فولاد مبارکه نیز ظرفیت تولید خود را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه باید در نظر داشت بیشتر طرح های توسعه ما بهینه کردن تولید، ایجاد ارزش افزوده بالاتر، کاهش قیمت تمام شده و افزایش درآمد در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ارزیابی خود از سرمایه گذاری بخش خصوص در پسا تحریم گفت: تاکید من به همه فولاد سازان کشور بر انجام کار با کیفیت و کنترل هزینه های تمام شده است، سرمایه گذاران باید برای رسیدن به چنین هدفی با کاهش هزینه ها و ایجاد یک کنسرسیوم، مبادرت به ایجاد شرکتی با ظرفیت بالا نمایند تا این سرمایه گذاری اقتصادی باشد.

وی در توضیح چگونگی انجام پروژه های تحقیقاتی در فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه افتخار دارد با 115 دانشگاه و مرکز علمی تحقیقاتی بصورت قرارداد باز، 950 پروژه را اجرا نماید که در این میان پروژه هایی با هزینه بالغ بر 25 میلیارد تومان انجام شده و 115 پروژه با هزینه بالغ بر 5 میلیارد تومان در دست اجرا می باشد. توجه به مراکز علمی و سرمایه گذاری در این مراکز دستاوردهای زیادی را برای شرکت فولاد مبارکه به همراه داشته است.

برچسب ها: اصفهان ، تابناک ، فولاد ، مبارکه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار