کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اظهارت دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری امریکا، دربارۀ مسلمان را «بسیار غیرمسئولانه» دانست. ترامپ به تازگی گفته بود ورود مسلمانان به امریکا باید ممنوع شود.
کد خبر: ۱۷۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 07 February 2016
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در واکنش گفت این سخنان می‌تواند به «قربانی شدن افراد بی‌گناه» منجر شود.
وی افزود این سخنانِ «بسیار غیرمسئولانۀ» ترامپ «بازیچه‌ای در دست افراط‌گرایان» به ضرر اکثریت مسلمانان عادی خواهد بود.
دونالد ترامپ در پی تیراندازی مرگبار هفتۀ پیش یک زن و شوهر پاکستانی الاصل در ایالت کالیفرنیا که 14 کشته بر جای گذاشت، گفته بود ورود مسلمان به امریکا باید ممنوع شود.
رعد گفت مسلمانان بیشتر از مسیحیان، یهودیان، هندوها و بودایی‌ها قربانی این گروه‌های تروریستی هستتند.
وی اظهارات ترامپ را «به شدت نگران‌کننده» دانست و گفت «ایالات متحده بر اساس شأن و حقوق فرد بنیان شده است».
وزارت دفاع امریکا هم به این سخنان جنجال‌برانگیز ترامپ واکنش نشان داد.
پنتاگون روز سه‌شنبه هشدار داد اظهارات ترامپ «روایت داعش از دشمنی امریکا با اسلام را تقویت می‌کند».
پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفت: «هر چیزی که به روایت داعش کمک کند و امریکا را در برابر دین اسلام قرار دهد به طور قطع نه فقط بر خلاف ارزش‌های ما، بلکه مغایر با امنیت ملی ما است.»
ترامپ دوشنبه (16 آذر) گفته بود «تا زمانی که نمایندگان کشور ما دریابند اوضاع از چه قرار است»، مرزهای امریکا باید به روی مسلمانان بسته شود.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از سخنان ترامپ گفت حرف‌های او «کاملا مغایر ارزش‌هایی است که مبنای بنیان امریکا بوده است».
هیلاری کلینتون، رقیب احتمالی ترامپ در حزب دموکرات هم اظهارات او را «شرم‌آور، مغرضانه و تفرقه‌افکنانه» توصیف کرد.
یوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز این پیشنهاد ترامپ ضدمسلمانان را «تفرقه افکنانه و اشتباه» دانست.
مارتین اومالی، دیگر نامزد حزب دموکرات نیز گفت سخنان ترامپ «دیگر شکی باقی نگذاشته است که او قصد دارد به عنوان یک عوام فریبِ فاشیست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند».
شورای روابط امریکایی-اسلامی نیز با محکوم کردن سخنان ترامپ گفت: «احساسات ضد اسلامی به یکی از ویژگی‌های اصلی کارزار انتخاباتی او (ترامپ) تبدیل شده است.»
همچنین جی جانسون وزیر امنیت داخلی امریکا  در این باره گفت هتاکی و بدنام کردن مسلمانان امریکا تلاش‌ها در راستای مقابله با تروریسم را تهدید کرده و اقدامی خلاف جهت منافع ملی تلقی می‌شود.
حتی جب بوش، نامزد هم حزب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت سخنان ترامپ «جدی نبوده است» و او «دچار اختلال مشاعر است».
سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتقاد از سخنان ترامپ، گفت هدف از این حرف‌ها «جلب حمایت» پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 است.
ترامپ پیشتر نیز در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود مسلمانان از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ابراز شادمانی کرده بودند.
منبع: پرس تی‌وی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار