چابهار؛ افق قطب صنعتی استان
تنها بندر اقیانوسی کشور، کوتاه ترين راه ارتباطي به کشور های آسياي مرکزي و افغانستان به درياهاي آزاد، کوتاه ترین مسیر ترانزیتی محور شرق ایران، مجاورت با خط لوله گاز صلح (ايران- پاکستان- هند)، داشتن منابع عظيم شيلات دريايي و امکانات پرورش آبزیان، داشتن زيرساخت‌هاي جاده‌اي، انرژي و مخابراتي تنها بخشی از جذابیت های شهر بندری چابهار است.
کد خبر: ۱۷۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 10 February 2016
تابناک سیستان و بلوچستان: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: خوشبختانه در بنادر کشور ما پس از پساتحریم سیل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری سرازیر شده است و ما امیدواریم بتوانیم از این سرمایه گذاری‌ها به عنوان رونق اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های تجاری به نحو احسن استفاده کنیم‌.

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان به نقل از ایسنا، جلیل اسلامی در مراسم افتتاح 4 پروژه عمرانی با موضوعات ترمینال کانتینری بندر شهید کلانتری‌، زمین چمن مصنوعی مدارس‌، آب شیرین کن بندر شهید بهشتی با مشارکت بخش خصوصی و دیوار حفاظت ساحلی با اعتبار 400 میلیارد ریال افزود: در حال حاضر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با روند اجرایی مناسبی در حال احداث است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: پروژهای سواحل مکران خصوصا پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی از روند بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که خوشبختانه پروژه توسعه‌ای بندر شهید بهشتی در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: بندر چابهار به عنوان یک نقطه بسیار مهم و استراتزیکی کشور است و ان‌شاءالله در بهمن ماه سال آینده فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی به بهره برداری خواهد رسید‌.

اسلامی گفت: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید و تامین تجهیزات ویزه کانتینری در پسکرانه و دریایی اقدامات اولیه برای سفارشات انجام شده و در سایر بخش‌ها هم طراحی و سرعت مناسب دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی توانسته از منابع داخلی خود بالغ بر2500 میلیارد ریال برای توسعه این بندر هزینه کند.

همچنین چندی پیش، محمد رضا موثقی نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی مکران در مصاحبه با تابناک جذابیت های سرمایه گذاری در هاب سوم پتروشیمی که قرار است در چابهار احداث شود را تشریح نمود.

موثقی نیا افزوده بود قطب سوم پتروشیمی ایران در سواحل دریای عمان با استفاده از دانش فنی روز و در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، در زمینی به مساحت بیش از 1200 هکتار به همت بخش خصوصی در حال ساخت است و شامل طرحهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، الفین، آروماتیک،MTP GTO, MTO و کریستال ملامین می باشد که در مجموع شامل 18 واحد بالا دستی و میان دستی و تقریبا 30 واحد صنایع پایین دستی برای تکمیل زنجیره ارزش محصول می باشد.

از آنجا که قطب سوم پتروشیمی در منطقه آزاد واقع شده است، تاکنون دو نوع تخفیف در نرخ خوراک شامل آن می شد؛ اول تخفیف در نرخ خوراک به واسطه قرارگیری در منطقه آزاد و دیگر استفاده از تخفیف در نرخ خوراک به واسطه قرارگیری در منطقه محروم. اینک اعلام تخفیف 30 درصدی در خوراک به علت تکمیل زنجیره ارزش و نیز حمایت های دولت از توسعه و آبادانی سواحل مکران سبب معطوف شدن توجه سرمایه گذاران به قطب سوم پتروشیمی شده است، به گونه ای که استقبال شرکت های اروپایی و آسیایی از این مجموعه، نوید بخش آینده ای روشن در صنعت پتروشیمی کشور است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
امید است دولت با تدبیر، امید رشد در استان را تقویت کند.اگر این اخبار عملی شود، استان دیگر رنگ فقر امروزی را ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار