کد خبر: ۱۹۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 03 March 2016

به گزارش تابناک سمنان،اولین همایش صنعت مرغ و طیور در استان سمنان در حالی در روزهای 12 و 13 اسفند ماه سال با همکاری بسیج مهندسی وسازمان منابع طبیعی و دامپزشکی استان سمنان و جهاد کشاورزی کل استان سمنان در حال برگزاری است که این صنعت با فراز و نشیب هایی همراه است لذا ، نظر به اهمیت موضوع، سایت خبری تحلیلی تابناک به صورت اختصاصی به بررسی این موضوع پرداخت که خلاصه آن به شرح ذیل می باشد:

با مشارکت 4 سازمان دولتی:

اولین همایش صنعت مرغ و طیور طی روزهای 12 و 13 اسفند در سمنان در حال برگزاری است

محمود شاهورانی مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در رابطه با برگزاری اولین همایش صنعت مرغ و طیور در استان سمنان گفت: این همایش برای اولین بار است که در استان سمنان در حال برگزاری است.

وی با بیان این که همایش صنعت مرغ و طیور با هدف بررسی مشکلات مرغداران و ارائه راه حل های سازنده در این عرصه برگزار می شود گفت:امیدوار است که این همایش در بر دارنده نتیجه خوبی برای تمامی مرغداران در سطح استان باشد.

در ادامه این میز گرد دکتر محمد سعیدی مدیر کل دامپزشکی استان سمنان به مزایای پرورش طیور پرداخت و گفت: می توان به برگشت سریع سرمایه، تعداد اندک بیماری های مشترک بین انسان و طیور، قابلیت هضم بالاتر و کلسترول و چربی کمتر گوشت مرغ در مقایسه با انواع دیگر گوشت اشاره نمود.

صنعت طیور دومین صنعت اشتغال زا درکشور

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با اعلام این که صنعت طیور دومین صنعت اشتغال زا در کشور و دومین صنعت به لحاظ قابلیت تجدید شوندگی و درآمدزایی پس از صنایع نفت محسوب می شود.

قابلیت افزایش تولیدات استان تا 35 درصد

محمد سعیدی از توانمندیها و پتانسیل های صنعت مرغداری نیز گفت: با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، در صورت فعالیت و استفاده حداکثری از واحدهای موجود در استان، تولیدات به میزان 30 تا 35 درصد افزایش خواهد یافت.

امکان تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک از توانمندی های استان می باشد

وی در ادامه از توانمندی های صنعت مرغ در استان سمنان گفت و ادامه داد: وجود سامانه پایش بیماری های طیور در استان، امکان تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در مناطق کم تراکم و کاهش تراکم در سایر مناطق، نزدیک بودن به بازارهای بزرگ مصرف و وجود راه های مواصلاتی مناسب، وجود مراکز درمانی، آزمایشگاهی، داروخانه و کارخانجات دارویی در استان، وجود زنجیره های مختلف پرورشی و فرآوری محصولات طیور در استان،از دیگر افتخارات استان سمنان است.

در اختیار نبودن زنجیره تولید از جمله مشکلات صنعت مرغداری است

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان به مشکلات صنعت مرغداری استان سمنان پرداخت و افزود: عدم وجود زنجیره کامل تولید گوشت مرغ و سیستم یکپارچه تولید و در نتیجه در اختیار نبودن زنجیره تولید برای بهره برداران یا تشکل ها ، عدم تناسب بین قیمت تمام شده نسبت به قیمت فروش با توجه به شرایط عرضه و تقاضای بازار و مازاد بودن تولید در کشور از دیگر مشکلات مرغداران است .

دکتر سعیدی در ادامه گفت : نوسان های قیمت اقلام خوراک وجود واسطه های فراوان در زمینه گوشت مرغ (پیش و پس از تولید)، تأمین جوجه، تأمین نهاده ها، فروش مرغ زنده و کشتار مرغ و عدم رعایت و توجه به ضریب تبدیل و زمان پرهیز از دارو توسط بهره برداران از مشکلات جدی مرغداران است.

انتقاد از مدیریت نامطلوب مجموعه صنعت طیور

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از مدیریت نامطلوب مجموعه صنعت طیور به منظور هماهنگ سازی جوجه ریزی ها طبق نیاز کشور انتقاد کرد و گفت خسارات اقتصادی مرغداران به خاطر افزایش طول دوره پرورش و اتلاف دان قابل توجه است.

لزوم ثبات اقتصادی به منظور پایدار و اقتصادی کردن کردن صنعت مرغداری در کشور

دکتر سعیدی پیشنهادات و راهکارها برای افزایش بهره وری صنعت طیور ارائه کرد،از جمله ضرورت تدوین برنامه، ضوابط و الزامات قانونی در زمینه تولید گوشت مرغ سایز و با کیفیت و رقابت پذیر برای بهبود وضعیت صادرات گوشت مرغ و برخورد با واحدهای تولیدی و کشتارگاه هایی که این مورد را در نظر نمی گیرند عنوان کرد .وی بابیان اینکه برنامه ریزی، کنترل و نظارت لازم جهت مدیریت جوجه ریزی و تولید و تنظیم بازار لازم است گفت: ثبات اقتصادی به منظور پایدار و اقتصادی کردن کردن صنعت مرغداری در کشور مهم است.

لزوم برخورد با واحد های متخلف

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: تدوین ضوابط و الزامات قانونی جهت برخورد با واحدهای بدون مجوز و واحدهایی که بیش از ظرفیت سالن جوجه ریزی دارند، اصلاح خرید گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام و خرید گوشت برای صادرات به خارج از کشور و اعطای تسهیلات با بهره پایین به منظور تجهیز و نوسازی واحدهای مرغداری در جهت بهبود بهره وری و کاهش مصرف سوخت و قیمت تمام شده محصول از خواسته های سازمان دامپزشکی برای صنعت مرغ و طیور است .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار