شاید ۱۳۹۳ را بتوان سال سکوت سالن های سینما در کلانشهری عنوان کرد که داعیه دار پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین است که در آن ظرف سال گذشته سه سینمای پرخاطره شیرازی ها از چرخه فعالیت خارج شد.
کد خبر: ۲۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 08 April 2015

تابناک فارس:به گزارش مهر؛ در سالی که طی شد، شیراز در حالی دستکم سه سینمای پرخاطره ای را از دست رفته دید که بحران فضاهای این چنینی در کنار نامعلوم بودن وضعیت تالار بزرگ مهر که انتظار می رفت بخشی از فقدان سالن های استاندارد سینما را در این شهر تاریخی و فرهنگی جبران کند به دلیل ناچیز بودن بودجه های اختصاص یافته، می رود تا در کنار پروژه هایی چون ورزشگاه میانرود یا موزه دفاع مقدس به بوته فراموشی سپرده شود.

هرچند گاه گداری بخشی از سرمایه گذاری های تجاری در شیراز با در نظر گرفتن فعالیتهای فرهنگی در قالب مراکز تجاری و تفریحی بارقه امیدی در دل هنردوستان و اهالی فرهنگ روشن می دارد و در نقشه نخستین و ماکت بسیاری از این مراکز که در گوشه گوشه این کلانشهر گسترده شده، فضاهایی با عنوان آمفی تئاتر یا سالن های چندمنظوره و حتی سینما گنجانده می شود، اما در نهایت وقتی این مراکز افتتاح می شود نامی از این فضاها به میان نیامده و سالن های یادشده در نقطه کور قرار می گیرد.

در این میان آنچه بیش از همه نگران کننده است فرتوتی سالنهای سینمای شیراز است که تمامی آنها میانگین سنی بالایی دارند و در نقاط پرترافیک شهر میان هیاهوی رفت و آمدهای گاه کُند خودروها انگیزه ای برای شهروندان باقی نمی گذارد تا اوقات فراغت خویش را هرچند ماه یکبار هم که شده به دیدن آثار سینمایی اختصاص دهند.

سینما پرسیا

در سال های گذشته به ویژه از هنگامی که جشنواره فیلم فجر در شیراز برگزار شد، همواره سینماهای سعدی، ایران و سینما امورتربیتی که با نوسازی توسط حوزه هنری به سینما شیراز نامگذاری شد بارها شاهد ازدحام اهالی سینما و دوستداران هنر هفتم در شیراز بود که نشان از علاقه مندی شهروندان به این هنر- صنعت داشت. در طول ۱۴ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز که پایه گذار تمرکززدایی از بزرگترین رویداد سینمایی کشور در دیگر نقاط ایران شد این سینماها به تناوب و فراخور امکانات ماوای این رویداد فرهنگی بوده است.

سینما سعدی از ارکان اساسی این جشنواره در تمامی دوره ها به خاطر موقعیت مرکزی آن که در میانه شهر شیراز قرار دارد به حساب می آید و در هیچ یک از دوره های جشنواره ی فیلم فجر تاکنون از این فهرست بیرون نرفته است.

در ۱۴سال گذشته سینما سعدی یکبار دستخوش بازسازی شده است

در این ۱۴ سال که از عمر جشنواره فیلم فجر شیراز می گذرد تنها یکبار سینما سعدی دستخوش بازسازی شده که آن نیز محدود به نوسازی صندلی ها و سیستم صوتی این سینمای ۵۹ ساله است. سینما سعدی در خیابان قصردشت در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد و شروع به کار کرد. این سینما از نظر کیفی در درجه یک قرار دارد و خانواده ها نیز ترجیح می دهند برای دیدن فیلم آن را انتخاب کنند چون تنها سالن سینمایی مناسب برای خانواده هاست. گنجایش این سینما ۹۵۱ نفر است سینما سعدی همچنین دارای سینمای تابستانه است، که البته سال ها بدون استفاده‌ رها شده است.

در این میان وضعیت دیگر سینماهای شیراز به مراتب ناگوارتر از سینماهایی است که نامبرده شد. نمونه این، سینما پرسیا شیراز که دوم آذرماه ۱۳۹۲ برای در امان ماندن تماشاگر از خطر فروریختن سقف آن که مدتی بعد بالاخره فرو ریخت تا مدت ها به صورت نیمه تعطیل اداره شد و در نهایت صبح پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت سال ۹۳، سقف سینما پرسیا، یکی از شش سینمای موجود در شیراز فروریخت تا این سینما که تنها به صورت کافه رستوران اداره می شد نیز از فهرست سینماهای شیراز خارج شود. سینما پرسیا، یک‌بار حدود هشت سال قبل توسط بهره‌بردار بخش خصوصی تعمیر و نوسازی شده و طی این سال‌ها، فعالیت مستمری در حوزه‌ی نمایش فیلم‌های مختلف داشت.

سینما حافظ با نزدیک به نیم قرن فعالیت، دی ماه سال گذشته از چرخه معیوب سینماهای شیراز کنار رفت تا آمار اماکن سینمایی به پنج سینما محدود شوددر حالی که سینماهای کنونی شیراز به‌ دلیل فرسودگی و رسیدگی نامناسب به وضعیت آنها، هیچ یک از شرایط استاندارد و مطلوبی برخوردار نیست، طولی نکشید که پس از این سینما، بهمن و حافظ نیز در همسایگی آن به خاطره ها پیوست. سینما بهمن یکی از قدیمی ترین سینماهای شیراز که در انتهای یک مجتمع تجاری (پاساژ) قدیمی به همین نام در خیابان کریم خان زند واقع شده و مدت ها به حیات نباتی خود ادامه داد و متأسفانه به بهانه تعمیرات تعطیل شده است. این درحالیست که سینما حافظ با نزدیک به نیم قرن فعالیت دی ماه امسال از چرخه معیوب سینماهای شیراز کنار رفت تا آمار اماکن سینمایی شیراز به پنج سینما محدود شود و کارنامه هنر هفتم در شهر ادب و هنر با نمره پایین سینما معدل مطلوبی نیابد.

از سویی در دوره هایی که سینماهای شیراز در کمترین امکانات موجود برای حفظ آبروی این شهر به هر قیمت توانستند بار برگزاری جشنواره فیلم فجر را به دوش بکشند همواره متولیان این جشنواره در آغاز و پایان هر دوره فیلم فجر تلاش کرده اند به هر قیمتی که شده حتی با زیرفشار قرار دادن نهادهایی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین هزینه های بی بازگشت جشنواره بنیان این رویداد سینمایی را حفظ کنند تا حدی که در آغاز چهاردهمین بهار سینمای فجر شیراز عنوان می شود ۳۷۵ میلیون تومان هزینه برای فارس به دنبال دارد.

تلاش برای ایجاد ۵ سینما در یکی از مجتمع های تجاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که متولی چهارده دوره برگزاری این محفل سینمایی در شیراز است در گفتگو با مهر با تایید این موضوع، گفت: گرچه از سوی شورای برنامه ریزی استانداری مبلغ ۶۰ میلیون تومان برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شد، اما هزینه های این جشنواره با در نظر گرفتن بلیت فروشی دست کم ۳۲۵ میلیون تومان برای استان هزینه درپی داشت.

بهزاد مریدی بیان کرد: با اینکه این رقم را به ۳۲۵ میلیون تومان کاهش دادیم اما هنوز برای تامین هزینه های آن جای نگرانی است، چراکه هزینه های برگزاری این جشنواره از بابت بلیت فروشی تامین می شود.

سینما سعدی

وی کاهش فضاهای سینمایی شیراز را تایید کرد و گفت: بدین خاطر تلاش می کنیم با جلب نظر متولیان یکی از مجموعه تجاری شیراز، راه اندازی ۵ سینمای آن را در اولویت های مجموعه یادشده قرار دهند.

مریدی بخش عمرانی فرهنگ و هنر استان فارس را نیازمند نگاه ویژه در بودجه سال آینده دانست و افزود: فارس برای گسترش طرح های عمرانی فرهنگی و هنری نیازمند بسترهای مناسب است که ساخت سینماها یکی از این بسترهاست که دولت بیشتر نقش مشفق را برعهده دارد.

برچسب ها: سینما ، شیراز ، فیلم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار