برخی کالا‌ها را مجبور بودیم بدون چانه فقط از یک کشور بخریم، اما امروز ده‌ها کشور به قیمت‌های مناسب قصد فروش آن اقلام را به ایران دارند.
کد خبر: ۲۱۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 19 April 2016
 رییس جمهور در پاسخ به منتقدان توافق هسته‌ای گفت: برجام، افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرد

به گزارش عصر ایران، حسن روحانی در بیست و ششمین سفر استانی خود، در ورزشگاه تختی شهر سمنان و در جمع مردم این استان با سلام و درود به مردم ایثارگر و فداکار سمنان و جوانان و ایثارگرانی که با نثار جانشان برای ایران افتخار آفریدند، گفت: استان سمنان برای من یادآور دوران کودکی و نوجوانی است.

او افزود: در روایات مختلف به مناسبت‌های مختلف از استان سمنان و قومس یاد شده است و پارچه استان سمنان از قدیم به عنوان نوعی پارچه مرغوب شناخته می‌شده است، بنابراین این استان تاریخی کهن، شهری صد دروازه و مورخان و شعرا و ادبای فراوانی داشته است؛ از مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی که مرجع عظیم‌الشان گرفته تا بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی و علامه حائری سمنانی و... همه اهل سمنان بوده‌اند.
روحانی: در دولت قبل به قرن نوزدهم بازگشته بودیم/ امسال برجام اخلاقی را ادامه می‌دهیم


 بر اساس آنچه ایلنا گزارش داده است که رییس‌جمهور به تیپ قائم اشاره و تصریح کرد: این تیپ در دوران دفاع مقدس زحمات بسیاری کشیدند و در جبهه‌های مختلف سرآمد بودند.

روحانی با اشاره به شرایط امروز کشور، اظهار داشت: دولت یازدهم در زمان اوج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و اوج تحریم‌ها و اوج تورم و رکود و بیکاری و عدم ثبات بازار کار خود را آغاز کرد، گفت: این بی‌ثباتی باعث ایجاد تردید در ذهن مردم شده بود، اما ملت بزرگ ایران تصمیمی تاریخی گرفت تا اسلام هراسی و ایران‌هراسی قدرت‌های بزرگ جهانی را با شکست مواجه کند؛ ملت ایران تصمیم گرفت همه فشار‌ها را یکی پس از دیگری حل‌و‌فصل کند، لذا از ملت بزرگ ایران تقدیر و تشکر می‌کنم که در طول این سی‌ویک ماه همواره کنار دولت و نظام بوده‌اند و پاسخگوی ندای رهبری بوده‌اند؛ امروز نیز از فرازی که پیش رو داشتیم، تقریبا به قله آن نزدیک شده‌ایم.

رییس کابینه تدبیر و امید افزود: ملت ایران توانست با قدرت خودش تمام قطعنامه‌های تحریمی فصل هفت علیه ایران را از بین ببرد تا همه قطعنامه لغو شود و به آن‌ها که می‌گویند برجام برای ما چه کرده است، باید بگویم برجام افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است.

او ادامه داد: چه کسی فکر می‌کرد شش قطعنامه شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام برای همیشه به زباله‌دان تاریخ انداخته شود؟ مگر مردم ما یادشان رفته که فروش نفت ایران که به عنوان قدرت اقتصادی در صحنه بین المللی حضور داشت را به نصف آن تقلیل دادند! مگر مردم شاهد آن نبودند که کشتیرانی به سمت بنادر ایران تحریم شد و کالا‌ها باید به بندر کشور دیگر می‌رفت و با لنج به ایران حمل می‌شد و هیچ پولی از طریق بانکی به کشور دیگر صادر و وارد نمی‌شد رفته بودیم به قرن ۱۹. همه چیز از طریق صرافی‌ها حل و فصل می‌شد و کانال‌های بانکی به روی ایران بسته شده بود.

 رییس جمهور با بیان اینکه رسانه‌ها اخلاق را مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: انتقاد از دولت اشکالی ندارد، نقد دولت لازم است، اما آشوب و هرج‌و‌مرج رسانه‌ای را ملت ما نمی‌پسندد چراکه هجمه‌های غیراخلاقی برخی رسانه‌ها در شأن ملت بزرگ ایران نیست.

رییس دولت یازدهم گفت: اگر حمایت شما مردم دلاور ایران نبود، نمی‌توانستیم این موفقیت‌ها را بدست آوریم و برای من جای تعجب است که برخی می‌خواهند القاء کنند ملت ایران پیروز نیست و آمریکا پیروز است، برای من جای تعجب است برخی می‌گویند دیپلمات‌های ایرانی پیروز نیستند و صهیونیست‌ها پیروزند! کجا رفت غیرت دینی و ایرانی ما؟

روحانی گفت: چرا نمی‌خواهیم واقعیت‌ها برای مردم روشن شود؟ چرا از موفقیت ملت ایران ناراحتیم و نمی‌خواهیم برابر عظمت ملت ایران سر فرود آوریم؟ آمریکا و صهیونیسم عظمت دارد، یا ملت عزیز ما؟

 رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه به حول قوه الهی زنجیر‌های تحریم را گسسته‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز روابط بانکی با بانک‌های جهان یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. هر کشوری می‌رویم، اولین قرارداد ما ارتقای روابط بانکی با دیگر کشور‌هاست. با هر مقام خارجی آمد، اولین قرار داد ما بانکی بود، یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد بازسازی زمان می‌برد.

روحانی با بیان اینکه امروز با دستاورد برجام، موانع از پیش پای ملت ایران برداشته شده است، گفت: مسیر و راه فعالیت تجار، بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی باز شده، اما در عین حال برای اینکه سرمایه‌گذاران خارجی و کمپانی‌های خارجی به ایران وارد شوند، نیاز به زمان داریم.

او گفت: ‌سه ماه از برجام گذشته و برخی فکر می‌کنند ۳۰سال گذشته است، اما می‌بینیم در همین مدت ۳ماه گشایش‌های عظیمی برای کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهور افزود: ‌ کسانی که ۳ماه پیش می‌خواستند به یک کشور خارجی پرواز کنند، گاهی مجبور بودند به دلیل اینکه آن کشور اجازه سوخت‌گیری به هواپیمای ایرانی نمی‌دادند، مجبور بودند ابتدا به یک کشور دیگری برای بنزین گرفتن هواپیما رفته و بعد به مقصد اصلی برود؛ اما امروز این موانع برطرف شده است.

رییس شورای عالی اقتصاد کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی، هر روز می‌بینیم تعدادی از کمپانی‌ها و بخش خصوصی خارجی وارد ایران می‌شود، ‌ گفت: ‌ مگر کمپانی‌های بزرگ دنیا بیکارند که اینقدر در ایران مذاکره کنند؟ طبیعی است وقت شرکت‌های بزرگ جهانی برای آنها قیمت دارد. چرا نمی‌خواهیم واقعیت را بپذیریم؟

روحانی با بیان اینکه صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام ۱میلیون بشکه بود، اما امروز از ۲میلیون بشکه افزایش یافته است، گفت: ما جایگاهمان در بازار نفت که ناروا گرفته بودند، پس گرفتیم، گفت: ‌ امروز کیک زرد خریداری می‌کنیم و اورانیوم و آب سنگین به فروش می‌رسانیم و این مواردی است که دو سال پیش به عنوان کارهای ممنوعه برای ایران شناخته می‌شد، اما امروز مسیر برای ما باز شده است.

او افزود: ‌ برخی اقلام حساس صنعت نفت و پتروشیمی که تا ۶ماه پیش به قیمت گزاف می‌خریدیم امروز برخی به نصف قیمت برخی به یک‌سوم قیمت و برخی به یک دهم قیمت می‌خریم. یا برخی کالا‌ها را مجبور بودیم بدون چانه فقط از یک کشور بخریم، اما امروز ده‌ها کشور به قیمت‌های مناسب قصد فروش آن اقلام را به ایران دارند.

روحانی با بیان اینکه برجام ثمره همت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری است، گفت: ‌ امروز در مقطعی هستیم که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها باید از این فضا استفاده کنیم؛ رقابت‌ها و جناح‌بندی در انتخابات اشکالی ندارد چون دوران شعار است و مردم پای صندوق آرا می‌خواهند شرکت کنند اما حالا که امروز انتخابات در بخش بزرگی کشور تمام شده و ان‌شاءالله مردم مثل ۷ اسفند پای صندوق آرا خواهند شتافت.

رئیس جمهور تاکید کرد: نقد برجام زمانی درست بود که تصویب نشده بود، اما امروز که رهبری و نهادهای دیگر تصویب کرده‌اند باید از این فضا استفاده کنیم. همه ما باید برادرانه و منسجم برای ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم. دولت منتخب شما به حول و قوه الهی در تمام میدان‌ها چیزی را کم نخواهد گذاشت. در سازمان کنفرانس اسلامی که ۵۶ کشور حضور داشتند، یکی دو کشور به دنبال آن بودند که صحنه را جوری نشان دهند که ایران را دشمن آرامش منطقه نشان دهند، اما در سرتاسر این کنفرانس و در همه نطق‌ها و سخنرانی‌ها آن کاری که می‌خواستیم انجام دادیم و به همه گفتیم دشمن دنیای اسلام، تروریسم و صیهونیسم است. سرتاسر کنفرانس فضایی بود که از ایران تجلیل شد. عظمت این ملت جایگاه خود را در جهان خواهد داشت و روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. امروز زمانی است که در فضای بعد از برجام باید به دنبال اخلاق و اقتصاد باشیم.

روحانی افزود در ایام نوروز که به مناسبت سال نو با مراجع تلفنی صحبت می‌کردم، یکی از آنان به من گفت امسال سعی کنید که سال برجام اخلاقی باشد و ما باید در این سال اخلاق و ادب و راستگویی را همواره مدنظر قرار دهیم، ما برجام 2 را ادامه می‌دهیم و باید بدانیم برجام دو، برجام اخلاقی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، برنامه‌های دولت در این زمینه نیز ابلاغ شده است. برنامه‌هایی که درباره آن با پشتوانه مطالعه شده است و امسال برنامه اقتصاد مقاومتی را همه کنار هم اجرا می‌کنیم.

روحانی گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که ما بتوانیم صادرات غیر نفتی را به نسب واردات غیر نفتی بالا ببریم. سال گذشته بعد از سال‌ها صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفت و این افتخار بزرگ برای ملت ایران بود. باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و این معنای اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال ده میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌کنیم. ما سال به سال در زمینه غذا به سمت خودکفایی حرکت کردیم. در بسیاری از زمینه‌ها اقتصاد ما به سمت خود کفایی و خود اتکایی رسیدیم و در زمینه شکر و گوشت قرمز و تخم مرغ به تراز تجاری رسیدیم لذا شرایط بسیار خوبی داریم.

او گفت: اقتصاد خارجی به معنای ورود سرمایه خارجی در کشور است، این موضوع از فروردین‌ماه شروع شده است. رئیس جمهور قزاقستان که هفته پیش به ایران آمده بود ۶۶ سند با ایران امضا کرد که ۵۵ سند آن مربوط به بخش خصوصی است.

روحانی در بخش دیگر سخنان خود به مسائل استان سمنان اشاره کرد و بیان اینکه استان سمنان یکی از استان‌های استراتژیک ایران است، افزود: یکی از کارهای بزرگ که با سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود، برقی کردن قطار تهران - مشهد است که سمنان و شاهرود هم از این مسئله بهره خواهند برد که اعتبار ۲ میلیارد دلار در این زمینه موافقت شده است. اولین راه آهن حومه تهران - ورامین و گرمسار بوده که به زودی عملی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار