وزیر نفت پاکستان
تابناک سیستان و بلوچستان: وزیر نفت پاکستان با رد خبرها درباره توقف طرح خط لوله صلح گفت: پاکستان دنبال تکمیل طرح واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۲۱۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 26 April 2016
وزیر نفت پاکستان با رد خبرها درباره توقف طرح خط لوله صلح گفت: پاکستان دنبال تکمیل طرح واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند.
«شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد اظهار داشت: اسلام‌آباد خواهان تکمیل هر چه زودتر خط لوله صلح می‌باشد و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است.
عباسی با رد خبرهای منتشر شده درباره توقف پروژه خط لوله صلح افزود: پاکستان به دنبال تکمیل پروژه واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تسهیل در تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند.
وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: در ماه می سال جاری قرار است مسئولین پاکستان و ایران با شرکت در یک اجلاس که در تهران برگزار می‌شود برای تکمیل خط لوله صلح با هم به توافق برسند.
وی افزود: در این اجلاس درباره مشکلات فنی پروژه نیز تبادل نظر خواهد شد.
شاهد خاقان عباسی گفت: سعی داریم پروژه خط لوله صلح را تا قبل از دسامبر سال 2017 تکمیل کنیم و واردات گاز از ایران آغاز شود.
وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: با توجه به قطر 45 سانتی‌متری خط لوله گاز، هند یا چین نمی‌توانند از این طریق گاز وارد کنند و اگر هند خواهان دریافت گاز است باید خط لوله جداگانه‌ای برای این کار احداث شود.
عباسی خاطر نشان کرد: خط لوله بندر گوادر تا نوابشاه نقش مهمی در توزیع گاز به سراسر پاکستان دارد که توسط یک شرکت چینی تکمیل خواهد شد.
وی افزود: هنوز تحریم‌های بین المللی ایران به طور کامل برطرف نشده با این وجود چنین مسائلی مانع تکمیل خط لوله صلح نخواهد شد و پاکستان منافع خود را بر هر چیز مقدم می‌داند.
شاهد خاقان عباسی با اشاره به دریافت گاز مایع از قطر و تلاش برای تکمیل خط لوله گاز تاپی اظهار داشت: هر کدام از این پروژه‌ها اهمیت خاص خود را دارد که اهمیت خط لوله صلح را کم نمی‌کند به عبارتی واردات گاز از ایران، قطر و ترکمنستان هر یک اهمیت خاص خود را دارد.
عباسی تأکید کرد: پاکستان برای تأمین نیازهای انرژی خود ناگزیر است که خط لوله صلح را تکمیل کند و هرگز این پروژه را نیمه‌کاره رها نخواهد کرد.
وی افزود: خط لوله تاپی باید از افغانستان عبور کند این در حالی است که تأمین امنیت این مسیر هنوز یکی از موانع اجرای این پروژه محسوب می‌شود.
عباسی گفت: دولت پاکستان برای تکمیل خط لوله صلح مانع‌تراشی نمی‌کند و خواهان تکمیل هر چه زودتر این پروژه است.
شاهد خاقان عباسی ابراز امیدواری کرد که اجلاس تهران کمک زیادی به تکمیل هر چه زودتر پروژه خط لوله صلح خواهد کرد و به زودی توافقات تازه‌ای در این زمینه صورت خواهد گرفت.
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان همچنین گفت: مشکلات تکمیل خط لوله گاز صلح که طی چند سال گذشته بین ایران و پاکستان کلید خورده بود، حل شده است و این پروژه به زودی تکمیل می‌شود.
چندی پیش غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند تاکید کرد: امکان اجرای خط لوله انتقال گاز ایران، پاکستان و هند وجود ندارد؛ چرا که آمریکایی‌‌هادر صنعت LNG هند سرمایه‌گذاری کرده و اجازه احداث و ورود هیچگونه خط لوله‌ای را به هند نخواهد داد.
پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (IP) در دوران ریاست جمهوری سابق پاکستان، «آصف علی زرداری» به امضا رسیده بود اما به بهانه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، پاکستان این پروژه را اجرایی نکرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار