وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی شهرستان کهگیلویه بررسی شد که اغلب پروژه‌های بزرگ این شهرستان به دلیل کمبود اعتبار تعطیل هستند.
کد خبر: ۲۲۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰ 30 April 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با بررسی 111 پروژه شهرستان‌های بویراحمد و دنا آغاز شد و ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم و سردار عدل هاشمی منتخب مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی در مجلس شورای اسلامی وضعیت پروژه‌های عمرانی این شهرستان‌ها بررسی شد.

در ابتدای این نشست وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌هایی که دارای اعتبارات ملی هستند بررسی شد که در میان پروژه‌های بررسی شده، آبرسانی به دهدشت غربی از پروژه‌ مهمی بود که عملیات آن سال 90 با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

اعتبار در نظر گرفته شده این پروژه در سال گذشته 10 میلیارد تومان بود که تنها یک میلیارد آن پرداخته شد.

علی لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سال گذشته تنها 10 درصد نقدینگی این طرح ملی تخصیص داده شد، افزود: طرح بزرگ آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند 140 میلیارد تومان اعتبار است و برای اینکه بتوانیم برنامه مدنظر را طبق زمان‌بندی پیش ببریم نیازمند تخصیص این اعتبار هستیم.

وی عنوان کرد: مبلغ مورد نیاز برای خرید خط لوله 15 میلیارد تومان، قرارداد ساختمانی 25 میلیارد تومان و تجهیزات ایستگاه این سد 35 میلیارد تومان است که تنها 10 میلیارد ریال تخصیص یافت که این مبلغ بیشتر به عنوان مطالبات پیمانکار پرداخت شد.

این مسئول با اشاره به پیشرفت 20 تا 22 درصدی آبرسانی به دهدشت غربی گفت: از آذر ماه سال گذشته روند کار در این پروژه ادامه داشت اما از آن زمان تاکنون به دلیل کمبود اعتبار پروژه در حالت نیمه تعطیل است.

تعطیلی پروژه پاتاوه - دهدشت با پیشرفت 67 درصدی

پروژه مهم راه ارتباطی پاتاوه به دهدشت از دیگر طرح‌های مهم عمرانی شهرستان کهگیلویه بود، 20 سال از کلنگ احداث جاده پاتاوه به دهدشت که در سفر مقام معظم رهبری در سال 1370 به زمین زده شد می‌گذرد و امروز پس از گذشته بیش از دو دهه، پروژه با 67 درصد پیشرفت به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده است.

محمد احمدی مدیر حوزه راهسازی استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین دلیل تعطیل پروژه ملی پاتاوه به دهدشت را کمبود اعتبارات عمرانی دانست و تصریح کرد: مطالبات پیمانکار 17 میلیارد تومان است.

وی افزود: در حال حاضر پروژه پاتاوه به دهدشت 67 درصد پیشرفت فیزیکی تعطیل شده است.

این مسئول اضافه کرد: این طرح برای تکمیل نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار است که تاکنون 12 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

عدم اختصاص یک ریال به سد خاکی کوه‌برد دهدشت

پروژه سد خاکی کوه‌برد یکی دیگر از پروژه‌های بررسی شده شهرستان کهگیلویه در بخش کشاورزی بود، اعتبارات این طرح از محل ماده 180 در نظر گرفته شده است.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساخت این سد دو میلیارد و 100 میلیون تومان است، گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده ماده 180 به این طرح بخش کشاورزی دو میلیارد و 100 است که تاکنون یک ریال از این اعتبار اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیشرفت فیزیکی این طرح را 42 درصد عنوان کرد و افزود: مبلغ هزینه شده در جریان عملیات ساخت سد 5 میلیارد تومان است و برای اتمام سد خاکی کوه‌برد نیازمند 9 میلیارد تومان هستیم.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار این پروژه تعطیل است، گفت: با اجرای سد خاکی کوه‌برد بالغ بر 350 هکتار از اراضی دیم این شهرستان به اراضی آبی تبدیل می‌شوند.

وی عنوان کرد: در سال جاری 3 میلیون متر مکعب آب در دریاچه کوه‌برد ذخیره شده است.

سال آینده پایان عملیات ساخت جاده پاتاوه - دهدشت

در ادامه عدل هاشمی منتخب مردم شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این استان مدیران توپ کم‌کاری خود را به زمین نمایندگان مجلس می‌اندازند گفت: ظرف سه ماه آینده 12 کیلومتر از محور پاتاوه به دهدشت با 2 هزار تن قیر آسفالت می‌شود.

وی تصریح کرد: ابتدا قرار بود موسسه الهادی در روند احداث این طرح مشارکت داشته باشد اما قرارگاه خاتم‌الانبیاء در ساخت و احداث این طرح مشارکت می‌کند.

وی با بیان اینکه 10 میلیارد تومان ملک به پیمانکاران قبلی داده شد، گفت: ظرف دو هفته آینده عملیات اجرایی از سمت لوداب به پاتاوه و بلعکس آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء و وزارت راه و شهرسازی عملیات احداث این پروژه مهم سال آینده به اتمام برسد.

به گزارش فارس در این نشست پروژه‌های فاضلاب دهدشت، آبرسانی به لیکک، تاسیسات فاضلاب چرام، عملیات احداث راه باغچه سادات، سرفاریاب - یاسوج، پروژه آبلش لنده و چند پروژه مهم دیگر بررسی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار