رئیس جمهور گفت: به عنوان رئیس جمهور ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم در ایران اسلامی هیچ کس حق ندارد بین مسلمانان و مذهبی با مذهب دیگری امتیازی قائل شود.
کد خبر: ۲۳۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 31 May 2016
به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار مردمی با مردم شهرستان مهاباد با تأکید بر اینکه تمام مردم مسلمان از جمله شیعه و سنی در حقوق شهروندی عین هم و مساوی هستند، اظهار کرد: نباید بین مذاهب و اقوام تبعیض قائل شویم و اصل اساسی در مسئولیت‌ها باید شایستگی باشد و هر کس در هر منطقه‌ای دارای شایستگی بالاتر است باید متناسب با توانایی‌هایش زمینه فعالیت و بالندگی برای او مهیا شود.

روحانی خاطرنشان کرد: برای من کافی نیست که در میان سفرای ما یک سفیر از اهل سنت و کردستان داشته باشیم و یا در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت یک معاون کرد فعالیت کند چرا که برای ما بین ترک، کرد، فارس، بلوچ و عرب و دیگر اقواممان هیچگونه تفاوتی نباید وجود داشته باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه قبل از مسأله قومیت همه ایرانی و مسلمان هستیم، گفت: ما به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌مان افتخار می‌کنیم و مسأله قومیت در مرحله سوم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه قومیت‌های مختلف مثل گل‌های رنگارنگ در باغ بزرگی هستند، افزود: مگر می‌شود باغ از بین برود و گلی باقی بماند پس اول باید به فکر حفظ باغ باشیم و آنگاه از گل‌های رنگارنگ حراست کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ابتدای صحبت‌های خود به افتخارآفرینی‌های مردم شهرستان مهاباد در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: مردم مهاباد همواره مرزبانان غیور دفاع از سرزمین اسلامی بودند و همواره دست رد به سینه توطئه‌های دشمنان زدند که به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی میان مردم متحد بودند.

وی با بیان اینکه مهاباد نگین ادبیات کردی در سرزمین ماست، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های ایرانی است و نه تنها به فکر منافع مردم خود و سرزمین خود است، بلکه به فکر حمایت و کمک از مردم مظلوم این منطقه عزیز است و آن روز که اربیل در خطر سقوط قرار گرفت نیروهای مسلح، نیروهای سیاسی، سپاه ارتش، بسیج و دولت ایران بود که این سرزمین را نجات داد. همانطور که وقتی دمشق در خطر سقوط در برابر گروه‌های تروریستی داعشی و جبهه‌النصره قرار گرفت، جمهوری اسلامی به ندای مظلومیت مردم منطقه جواب مثبت داد.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه باید امروز امنیت و ثبات سرزمین‌مان را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم، گفت: امنیت مردم کرد در ایران بیشتر است یا مردم کرد در عراق، سوریه و ترکیه؟ پس زنده باد جمهوری اسلامی ایران که این امنیت و بالندگی و سرزندگی و نشاط در این سرزمین بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت برای مردم تأمین می‌شود.

روحانی با ابراز خوشحالی از وجود همزیستی مسالمت‌آمیز در استان آذربایجان غربی بین مسلمانان و غیرمسلمانان و شیعه و سنی و قومیت‌های مختلف، خاطرنشان کرد: همه در این سرزمین یک آرزو دارند و آن آبادنی ایران اسلامی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنهایی که امروز در منطقه ما از جمله عراق و سوریه فتنه به پا کرده‌اند و تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند و مردم بی‌گناه را از دم تیغ می‌گذرانند و به ناروا خود را مسلمان لقب می‌دهند و از جهاد دم می‌زنند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.

روحانی با بیان اینکه ما تابع قرآن هستیم که به ما می‌گوید همه انسان‌ها دارای کرامت و عزت هستند، گفت: خون هیچ بیگناهی در این سرزمین نباید ریخته شود، چون هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه ما مخلوق خداییم به ویژه مسلمانان که همه با هم برادر هستند.

روحانی با بیان اینکه خدا را شاکریم که الفت و برادری در سرزمین ما مستقر است، ‌خاطرنشان کرد: در این کشور یک قانون اساسی برای همه مردم حاکم است و یک دولت حکمرانی می‌کند و البته یک رهبری بزرگ پرچمدار نهضت و انقلاب اسلامی ایران است.

روحانی با تأکید بر اینکه در سایه وحدت و اتحاد می‌توانیم پیشرفت کنیم، اظهار کرد: باید با کشورهای همسایه‌مان رقابتی سالم داشته باشیم و با آنها ارتباطی دوستانه و سازنده برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهاباد با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دیوار به دیوار و همسایه است، گفت: فرصت بسیار خوبی برای مردم مهاباد است و وظیفه دولت است که ایران با همه کشورهای جهان که قصد خصومت با جمهوری اسلامی ایران ندارند، رابطه دوستانه و سازنده ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با حمایت و کمک مردم و رأی‌شان در خرداد 92 دیوارهای تحریم را که باعث جدایی ایران از کشورهای دیگر شده بود تخریب کردیم، گفت: در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت دست نمی‌یابد، مگر آنکه با کشورهای دنیا و همسایه ارتباط سازنده برقرار کند.

روحانی ادامه داد: اگر بتوانیم با عراق و ترکیه و آذربایجان و کشورهای منطقه رابطه‌ای صمیمانه و سازنده داشته باشیم، به وضعیت جوانان و تحصیل‌کردگان مهاباد کمک خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه افتتاح می‌شود، گفت: واحد عظیم پتروشیمی با تولید 300 هزار تن محصول سالانه امروز در مهاباد افتتاح می‌شود که باعث رشد و عظمت بیشتر این منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این پتروشیمی با زحمات فراوان به مهاباد رسیده است، توضیح داد: 1690 کیلومتر راه برای مسیر لوله گاز استفاده شده است تا در مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، سنندج، مهاباد و میاندوآب نعمت بزرگ گاز و پتروشیمی را داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه خط لوله گاز با این طول در منطقه کم‌نظیر است، خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیشرفت مناطق کردنشین است و آنها که به دروغ می‌گویند جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد این منطقه نشود با چشم باز متوجه دروغ‌های خود بشوند چرا که جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تکامل و صنعتی کردن مناطق غربی کشور و کردنشین همه توان خود را به کار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در کنار ایجاد پتروشیمی در مهاباد باید به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی برای ایجاد اشتغال توجه کرد، افزود‌: اگر در منطقه‌ای پروژه‌ای عظیم صنعتی ایجاد می‌شود در شرایط مساوی باید از مردم بومی آن منطقه استفاده کنیم اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز نیازمند متخصصان مختلف از سراسر کشور است.

وی تأکید کرد: برای دولت همه افراد سرزمین ایران به چشم واحد هستند و بدانیم اگر عده‌ای متخصص امروز مهمان شهرستان مهاباد هستند به نفع رونق آینده شهرستان و باعث رفت و آمدهای بیشتر به منطقه خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه با وجود امنیت بالا در آذربایجان غربی و مهاباد این منطقه باید تبدیل به مرکز گردشگری برای ایرانیان و مردم جهان شود، گفت: گردشگری برای اشتغال زمینه‌های خوبی را ایجاد می‌کند و باید در این رابطه مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند.

روحانی با بیان اینکه برای ایجاد توسعه، امنیت و آرامش راهی جز اعتدال و میانه‌روی وجود ندارد، اظهار کرد: افراطی‌گری مذهبی،‌ قومیف سیاسی، جناحی و خشونت هیچ خاصیتی برای مردم نخواهد داشت. همانطور که در سراسر عراق، افغانستان، لیبی،‌ سوریه و یمن باعث آشفتگی زندگی مردم شده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: در سایه وحدت، برادری، اعتدال و دوری از خشونت می‌توانیم امنیت و توسعه را برای خودمان ایجاد کنیم.

وی ضمن تشکر از نیروهای مسلح و امنیتی به خاطر ایجاد امنیت در منطقه، گفت: امنیت باید برای نخبگان جامعه فراهم شود تا آنها نیز امنیت جامعه را به وجود آورند و بدانیم که امنیت واقعی در سایه محبت و دوستی ایجاد می‌شود و بدانیم که بیکاری و نبود علم و دانشگاه و فرهنگ باعث ناامنی می‌شود.

روحانی با تأکید بر اینکه من تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم، خاطرنشان کرد: به مسئولان اعلام می‌کنم که در استخدام و جذب باید به علم، دانش، تعهد و شایستگی توجه داشته باشند و دقت کنند که مسأله قومیت کوچکترین اثری در این پروسه نداشته باشد.

رئیس جمهور ضمن تأکید بر احترام به تنوع قومی و زبانی مادری اقوام مختلف در ایران از جمله کردهای سرزمینمان، گفت: قرار است مراکزی در کردستان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و... تأسیس شود که مردم بتوانند زبان مادری خود را به خوبی بیاموزند و در این راستا با وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم تا اصل 15 قانون اساسی در کشور اجرا شود.

روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد: با فعالیت نمایندگان جدید و مجلس دهم امیدواریم زمینه برای همکاری بیشتر دولت و مجلس به وجود آید و ثمره آن توسعه و آبادنی ایران اسلامی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار