اعضای شورای شهر از 2 کشته درمحل احداث خط 6 مترو پایتخت خبر دادند، اما مسئولان شهری این خبر را تأیید نکردند.
کد خبر: ۲۴۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 18 June 2016
وقوع انفجار مهیب سحرگاهی لوله گاز در جریان عملیات عمرانی در خط 6 متروی تهران در شمال غرب، ساکنان منطقه را سراسیمه به خیابان کشید و به خانه‌های اطراف محل حادثه نیز خسارت‌هایی وارد کرد. به گفته برخی اعضای شورای شهر تهران این حادثه دست‌کم دو کشته برجا گذاشت اما مسئولان شهری خبر مرگ را تکذیب کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوادث روزنامه ایران، خبر انفجار حدود ساعت 30/4 بامداد جمعه به آتش‌نشانی و اورژانس تهران اعلام شد. بلافاصله نیز چند تیم آتش‌نشانی و اورژانس راهی محل حادثه شدند.
نخستین بررسی‌ها نیز نشان داد علت وقوع انفجار، شکستگی لوله گاز در تقاطع خیابان کوهسار و خیابان یکم شهران بوده است.در ادامه و با توجه به شدت انفجار، 10 تیم عملیاتی متشکل از 45 امدادگر هلال احمر تهران نیز به محل حادثه اعزام شدند.از آنجا که احتمال نشست ساختمان‌های اطراف محل انفجار وجود داشت، بلافاصله ساکنان خانه‌های اطراف محل تخلیه شدند.

*جزئیات انفجار مهیب شهران
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز جزئیات انفجار مرگبار در فلکه دوم شهران را تشریح کرد.
احمد صادقی در این‌باره گفت: حدود ساعت 30/4 جمعه کارگران مشغول حفاری در خط مترو بودند که ناگهان برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز موجب انفجار مهیب در محل شد.وی با بیان اینکه در پی این انفجار حریقی هم در میدان دوم شهران رخ داد، افزود: بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و ... به همراه عوامل انتظامی و تیم‌های مدیریت بحران راهی محل حادثه شدند. در این میان با توجه به احتمال بروز حادثه برای یکی از ساختمان‌های مجاور، بلافاصله دستور تخلیه ساختمان صادر شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده خطری این ساختمان را تهدید نمی‌کند.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سرانجام ساعتی بعد شعله‌های حریق مهار و خاموش شد، گفت: همچنین با اقدامات تخصصی انجام شده از نشت گاز نیز جلوگیری و محل حادثه نیز ایمن شد. با این وجود چند ایستگاه آتش‌نشانی و عوامل اورژانس، شهرداری و مدیریت بحران در محل حادثه مستقر شدند.به گفته صادقی، در پی این انفجار گودالی در منطقه ایجاد شده که پر کردن و ایمن‌سازی آن نیازمند زمان است، از این‌رو تا اطلاع بعدی و با همکاری مأموران پلیس راهور این مسیر مسدود شده و مسیرهای جایگزین نیز مشخص شد.وی با تأکید بر اینکه وضعیت محل عادی شده و خطری آنجا را تهدید نمی‌کند، اظهار کرد: با وجود این همچنان عوامل امدادی در محل مستقرند.

*اعزام 8 آمبولانس به محل انفجار
حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران نیز در این‌باره گفت:‌این حادثه ساعت 37/4 بامداد جمعه به مرکز فوریت‌های 115 اعلام شد و بلافاصله هشت دستگاه آمبولانس راهی محل حادثه شدند.

*کشته شدن دو کارگر مترو
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز از کشته شدن دو کارگر مترو در حادثه انفجار خط لوله گاز شمال غرب تهران در شهران خبر داد.
ابوالفضل قناعتی با اعلام این خبر گفت: به دنبال انفجار مهیب خط لوله گاز شمال غرب تهران کارگران مشغول حفر تونل مترو بودند که به دلیل شکستن لوله گاز به خاطر برخورد بیل مکانیکی با لوله، این انفجار رخ داد. وی تصریح کرد: در این حادثه علاوه بر راننده بیل مکانیکی یکی دیگر از کارکنان مترو نیز جان باخت. قناعتی درخصوص وضعیت خانه‌های مسکونی اطراف خط لوله گاز شمال غرب تهران نیز اظهار کرد: انفجار خط لوله باعث شکستن شیشه‌های 5 واحد مسکونی در اطراف محل حادثه شده و یکی از ساختمان‌های اداری نیز دچار حریق شده است.وی ادامه داد: حریق این ساختمان اداری با تلاش نیروهای سازمان آتش‌نشانی به طور کامل کنترل شد اما به دلیل شدت حادثه همچنان خطراتی ساکنان اطراف محل حادثه را تهدید می‌کند.در حالی که مسئولان مترو و آتش‌نشانی منکر تلفات انفجار هستند اما اقبال شاکری ، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اثر انفجار لوله گاز در منطقه شهران، 2 کارگر مترو جان سپرده‌اند.اقبال شاکری اظهار داشت: براساس گزارش‌های دریافتی، 2 کارگر مترو در این حادثه جان خود را از دست دادند و با انفجار این خط لوله گاز، گودال عمیقی شکل گرفته و شعله‌های آتش بیش از 20 متر بوده است.شاکری افزود: فیبر نوری، برق و گاز این منطقه قطع شده است و مخابرات استان تهران اعلام کرده در صورت اجازه ورود، نسبت به برقراری ارتباطات اقدام خواهد کرد.رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیریت بحران، مترو و دیگر دستگاه‌های اجرایی در منطقه حضور یافته و پلیس راهور نیز معابر را بسته است. شاکری افزود: در 25 اردیبهشت سال 89 نیز چنین اتفاق مشابهی در شهر تهران رخ داده بود ولی خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما خسارت‌های زیادی در آن زمان به بار آمد.رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حوادث نشان می‌دهد کار در شهر تهران بسیار سخت و پیچیده است. برای جلوگیری از اینگونه حوادث نیز باید از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شود.وی با تأیید فوت دو کارگر مترو اظهار داشت: نباید در توسعه مترو از روش‌های سنتی حفاری استفاده کرد و باید حواسمان باشد تا اتفاقی به این گستردگی رخ ندهد.

*ترکیدگی لوله گاز شهران ربطی به مترو نداشت
مدیرعامل شرکت مترو با بیان این که این حادثه هیچ تلفاتی نداشته ، به حادثه ترکیدگی لوله گاز در منطقه شهران اشاره کرد و گفت: این حادثه ربطی به ساخت تونل مترو در این منطقه نداشت.
هابیل درویشی با بیان این مطلب افزود: تونل مترو در قسمتی که این حادثه اتفاق افتاده است در واقع 25 متر زیرتر قرار دارد. به عبارت دیگر به‌طور کلی تونل مترو 25متر در زیر تمامی تأسیسات شهری قرار دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این قسمت تونل مترو لاینینگ شده بود و عملیات حفاری تونل از مدت‌ها پیش به اتمام رسیده بود.مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به خسارات وارده ناشی از ترکیدگی لوله گاز به خط 6 مترو تهران توضیح داد: این انفجار باعث ایجاد خساراتی در تونل مترو شده است. همچنین حادثه باعث ترکیدگی لوله آب شده است.درویشی درباره تلفات جانی این حادثه تأکید کرد: پس از حادثه خارج کردن آب از درون تونل مترو آغاز شد. تاکنون هم تلفات جانی در خصوص این حادثه نداشته‌ایم، اما بعد از خروج آب از داخل تونل و ورود به داخل با اطمینان بیشتری می‌توان درباره تلفات جانی و میزان خسارات وارده صحبت کرد.

*قطع گاز 12 هزار مشترک تهرانی
گاز ١٢ هزار مشترک تهرانی به دلیل حفاری و نشست تونل مترو در منطقه غرب تهران قطع شد.
سخنگوی شرکت گاز استان تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اثر این حادثه، ارتباط خط لوله هشت اینچ ورودی ایستگاه تقلیل فشار غرب تهران و خط تغذیه روستای سولقان قطع و هم‌اکنون گاز ١٠ تا ١٢ هزار مشترک این مناطق قطع شد.مسعود نوری افزود: پس از حادثه تخلیه آب از تونل مترو آغاز شد که و پس از پر کردن گودال و رسیدن به دو متری سطح زمین عملیات تعمیر خط لوله آغاز می‌شود. وی تأکید کرد: تجهیزات مورد نیاز و تیم عملیات تعمیراتی در منطقه وجود دارد و به محض مهیا شدن بسترهای لازم تعمیرات خط لوله آغاز می‌شود.

*قصور اداره گاز در حادثه شهران
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از تعلل 40 دقیقه‌ای اداره گاز در پی حادثه انفجار منطقه شهران خبر داد.ابوالفضل قناعتی درباره حادثه منطقه شهران با بیان اینکه پس از وقوع حادثه موضوع را از طریق تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران پیگیری کردم، گفت: بر اساس گزارش معاون شهرداری، لوله گاز در یک متری سطح زمین قرار داشت که در پی شکستگی لوله آب و فاضلاب، لوله گاز نیز ترکیده و موجب انفجار می‌شود.وی ادامه داد: متأسفانه اداره گاز شهر تهران در زمان وقوع این حادثه کوتاهی کرده است و 45 دقیقه پس از شکستگی لوله گاز منطقه قطع می‌شود. در حالی که باید اداره گاز زودتر از اینها وارد عمل شده و با بستن گاز این منطقه مانع بروز حوادث بعدی می‌شد. اما متأسفانه این مهم محقق نشده و شاهد سرایت آتش بوده‌ایم.عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت بحران در این حادثه باید جوابگو باشد، افزود: تصور کنید زلزله‌ای در تهران رخ دهد آیا اداره گاز باید اینقدر دیر عمل کند؟! پس باید در این زمینه پاسخگو باشند و مدیریت بحران نیز مدیریت محل حادثه را بر عهده دارد.قناعتی افزود: نمایندگان قوه قضائیه، شهرداری و... باید پس از تکمیل بررسی‌های خود گزارش نهایی را ارائه کنند.

*آتش‌نشانی: تلفات جانی نداشتیم
سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز گفت: به دنبال انفجار شدید در محله شهران، شعله‌های عظیمی از آتش در محدوده انفجار به آسمان بلند شده بود که خوشبختانه و با حضور بموقع آتش‌نشانان و سایر عوامل امدادی آتش مهار شد.
سید جمال ملکی افزود: علت انفجار در حال حاضر مشخص نیست و اطلاعات دقیقی وجود ندارد. چرا که منشأ انفجار داخل یک حفره عظیم بوده است و به دنبال پاکسازی محل هستیم تا بعد از آن علت انفجار تعیین شود.وی گفت: با توجه به گستردگی حادثه خوشبختانه هیچ خسارت جانی نداشتیم و تا این لحظه هیچ موردی از صدمات جانی اعلام نشده و فقط ساختمان‌های اطراف خسارت دیده است.ملکی افزود: به دنبال این حادثه، تمام کابل‌های برق، تلفن، لوله‌های گاز و آب قطع شده و هیچ وسیله ارتباطی در منطقه وجود ندارد.

*محدودیت‌های ترافیکی در محل انفجار
جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به ایجاد گودالی با عمق حدود 100 متر و عرض 50متر در حادثه انفجار بامدادی منطقه کوهسار، محدودیت‌های ترافیکی این منطقه را تشریح کرد و از رانندگان خواست تا از تردد غیرضروری به منطقه سولقان و کن پرهیز کنند.سرهنگ حسن عابدی با اشاره به حادثه بامداد دیروز و ترکیدگی لوله گاز در محدوده کوهسار در شمال غرب تهران، اظهار داشت: با توجه به ایجاد گودال عمیقی در محل حادثه، محدودیت‌های ترافیکی در این منطقه اعمال می‌شود.جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: این حادثه در تقاطع خیابان‌های ادهمی - کوهسار به وقوع پیوست و با توجه به اصلی بودن این تقاطع، لازم است رانندگانی که قصد تردد در این مسیر را دارند، با توجه به محدودیت‌های اعمالی، مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند.وی ادامه داد: مسیرهای محدود شده در پی این حادثه عبارت است از میدان شهران به سمت غرب، خیابان کوهسار از بزرگراه آبشناسان به سمت شمال و خیابان کوهسار از بالاتر از تقاطع عباسی (OPG) به سمت جنوب به دلیل گودال ایجاد شده در این محدوده، مسدود هستند.عابدی در خصوص مسیرهای جایگزین نیز گفت: رانندگانی که قصد حرکت به طرف شمال و جنوب کوهسار را دارند می‌توانند از مسیرهای آبشناسان شرق و خیابان عباسی و همچنین خیابان عباسی به سمت شرق و میدان شهران به سمت جنوب استفاده کنند.جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به اینکه گودال ایجاد شده در حدود 100 متر عمق و 50 متر عرض دارد، به نظر می‌رسد انسداد به وجود آمده تا چند روز آینده به قوت خود باقی باشد. از این رو لازم است رانندگان نسبت به محدودیت‌های اعمال شده توجه کافی داشته باشند.وی در پایان از تمامی همشهریان خواست با توجه به وقوع این حادثه و انسداد برخی معابر، از تردد غیرضروری به سوی کن، سولقان و محدوده امامزاده داوود(ع) به شدت اجتناب کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار