نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حادثه انفجار لوله گاز شهران یک بار دیگر آسیب پذیری پایتخت را به همه مسئولان یادآوری کرد، گفت: شبکه خطوط لوله گازی که در عمق چند متری از سطح شهر تهران قرار دارد همچون اژدهای خفته ای در زیر زمین است که هر لحظه می تواند جان و مال شهروندان تهرانی را تهدید کند.
کد خبر: ۲۴۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 20 June 2016
مرتضی طلایی، تغییر الگوی مصرف انرژی از گاز به برق را تنها را مهار این اژدهای خطرناک دانست که باید با برنامه ریزی های مدون طی 5 سال آینده تحقق یابد و تصریح کرد: با کمال تاسف باید بگویم که حادثه شهران قابل پیش بینی بود و در آینده نیز احتمال دارد به شیوه های مختلف دیگری تکرار شود.

وی با تاکید بر اینکه تهران شهر آسیب پذیری است که آمادگی مقابله با بحران های اینچنینی در سطح وسیع را ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه پایتخت شهری است که با مدیریت یکپارچه و واحد بحران بیگانه است. زیرا وقتی می گوییم مدیریت واحد بحران، یعنی آن دسته از تصمیمات و اقداماتی که به صورت واحد از سوی یک متولی مشخص در یک حادثه به موقع و در لحظه صورت گیرد و این موضوعی است که تهران با آن بیگانه است.

وی ادامه داد: تصور کنید سازمان آتش نشانی در کمترین زمان ممکن نیز در محل حوادث حاضر شود، اما وقتی قدرت تصمیم گیری و اجرایی بستن شیر فلکه آب یا گاز منطقه ای را نداشته باشد، یعنی به تنهایی قادر به حل بحران نیست و این حضور به موقع نیز در سایه نبود مدیریت واحد بحران قرار می گیرد.

طلایی مدیریت واحد بحران را آمادگی تمامی دستگاه های گوناگون که در شهر مسئولیت دارند و تصمیم گیری های به موقع از سوی یک متولی دانست و افزود: احتمال وقوع بحران ها را باید همواره به شکل صددرصدی در نظر بگیریم تا در هر بعدی بتوانیم فضا را مدیریت کنیم. از همین رو است که بارها مانورهای بحران تکرار می شود یا سوله هایی ساخته می شود که ممکن است 50 سال مورد استفاده قرار نگیرند، اما در یک لحظه اثربخشی شان را نسبت به سال های بلااستفاده بودنشان نشان می دهند.

این عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که مسئولان فارغ از اینکه دلیل و چرایی وقوع حادثه ای همچون انفجار خط لوله گاز شهران چه بوده است، در زمینه تحقق مدیریت واحد بحران شهر تهران تصمیم های لازم را اتخاذ کنند، متذکر شد: اگر حوادث گوناگون تهران را در یک دهه گذشته رصد کنیم می بینیم که با وجود آنکه مسئولان در لحظه در محل حوادث حاضر شده اند، اما نبود مدیریت یکپارچه شهری چه قبل از بحران و حادثه رخ داده و چه در ساختار اجرایی پس از شرایط بحرانی بر روند خدمات رسانی اثرات سوئی گذاشته است.

طلایی با اشاره به اینکه تا زمانی که مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت تحقق نیابد و مدیریت یکپارچه بحران نیز شکل نگیرد قادر به حل مشکلات کنونی نخواهیم بود، اظهار کرد: ممکن است با هماهنگی های مسئولان و دستگاه های اجرایی یک حادثه را پشت سر بگذاریم اما این به معنای آن نیست که مدیریت یکپارچه بحران و مدیریت یکپارچه شهری تحقق یافته. از همین رو معتقدم که این حادثه بار دیگر خلاء مدیریت یکپارچه شهری و مدیریت واحد بحران را به نمایش گذاشت.

وی یکی از گام های موثر در زمینه تحقق مدیریت یکپارچه شهری را تهیه برنامه ای مدون برای آمادگی زیرساخت های شهری برای مقابله با بحران های احتمالی برشمرد و افزود: یکی از نمونه های این آمادگی ایجاد کانال عبور شبکه های زیرساختی شهر همچون گاز و برق به زیر زمین است. درواقع در مسیر تحقق مدیریت یکپارچه شهری تهران باید به یک شهر زیرزمینی دست پیدا کند تا در برابر احتمال وقوع بحران ها میزان آسیب پذیری ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: نکته مهم دیگر در مسیر تحقق مدیریت واحد بحران این است که باید بپذیریم الگوی مصرف شهروندان و استفاده از انرژی ها نیازمند یک تغییر اساسی است و باید به سمت تغییر الگوی مصرف از گاز به برق برویم. موضوع مهمی که می تواند در قالب یک برنامه 5 ساله در دستور کار مسئولان قرار گیرد. زیرا خطوط زیرزمینی گاز تهران یکی از خطرناک ترین عوامل تشدید بحران شهری به بزرگی کلانشهر تهران است که هر لحظه ممکن است شاهد وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار