کد خبر: ۲۴۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱ 21 June 2016
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با انتقاد از بی توجهی دهک های بالای جامعه نسبت به فقرا گفت: سهم فقرا از جامعه، فقط پول خرد جیب ها نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، علی محمد ذوالفقاری در جشن رمضان کمیته امداد امام خمینی مازندران در ساری گفت:  کمیته امداد کشور یک میلیون و 780 هزار خانوار  تحت پوشش دارد که بخش زیادی  از این جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: زنان تحت پوشش سرپرست خانوار یک میلیون نفر هستند که تعدادی به دلیل طلاق و تعدادی به دلیل فوت همسر تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور تصریح کرد: 30 هزار خانوار زندانی تحت پوشش دارد و تعدادی از جمعیت تحت پوشش را به دلایلی که سرپرست مفقود است  تحت پوشش گرفتیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 150 هزار خانواده از خانواده‌های کمیته امداد از مسکن نامرغوبی بخوردارند، 500 هزار مددجوی کمیته امداد را دختران در شرایط ازدواج تشکیل می‌دهند که سالانه 100 هزار جهیزیه ازدواج با حمایت کمیته امداد با هزینه 200 میلیار تومانی  اهدا می شود.

 ذوالفقاری گفت: کل صدقات کشور 260 میلیارد تومان است و این نهاد 300 هزار دانش آموز و 100 هزار دانشجو را در تحت پوشش خود دارد که در مجموعه مهمترین درخواست افراد تحت پوشش شغل، مسکن، معیشت، هزینه درمان و هزینه تحصیل است.

وی افزود: یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار مستمری سالیانه کمیته امداد است و از مجموع دریافتی 25 الی 30 درصد از محل کمک های مردمی در قالب طرح اکرام و ایتام، صدقات و زکات است.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه امروز جزئی ترین  اطلاعات فقرای کشور در اختیار کمیته امداد است، عنوان کرد: یکی از رویکردها و سیاست‌های کمیته امداد از ابتدا مردمی کردن کمیته امداد بود  و اگر بخواهیم سهم مردم را از اعتبارات کمیته امداد به 75 درصد برسانیم باید کمک‌های مردمی تا سه برابر کنونی افزایش یابد.

وی افزود: 7.5 میلیون صندوق صدقات را در خانه ها توزیع شد و 200 هزار صندوق کوچک و بزرگ در سطح معابر کشور نصب شد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه تا کنون به اشتباه سهم مردم را در کاهش فقر به پول خرد در جیبشان تعریف شد، گفت: امروز سهم فقرا از گردشگری، صادرکنندگان، واردکنندگان، دانشگاهها، صنوف، و... به اندازه پول خرد در جیبشان نیست و ما نتوانستیم رابطه مسئولیت اجتماعی را با تجمع ثروت خوب معنا کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از 70 درصد جمعیت مددجوی کمیته امداد در دهک اول بوده و 8 دهک دیگر کمک‌کننده هستند، افزود: امروز سرانه کمک یک حامی به یتیم در کمیته امداد 20 هزار تومان است و برای افزایش این آمار باید دهک‌های بالا مسئولیت اجتماعی خود را نسبا به فقرا انجام دهند.

ذوالفقاری با بیان اینکه باید بورس صنف طلا فروش ها، بنگاه‌های اقتصادی به کمک فقرا بیایند، اظهار کرد: سهم کمک مردمی ماهانه در زندگی یک فقیر 30 هزار تومان و سالانه 360 هزار تومان است.

وی با اشاره به وجود 200 هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد، افزود: اگر بخواهیم شرایط اقتصادی فقرا تغییر کند باید رویکردها عوض شود.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با اشاره به وجود 1.5 میلیون سالمند تحت پوشش این کمیته گفت: آیا این تعداد سالمند تحت پوشش این نهاد فرزند، داماد، بستگان و... متمکن ندارند.

وی با بیان اینکه چه خوب است متمکنین هر خانواده، محله، صنف، بدون وساطت کمیته امداد سهم فقیر بستگان، محله و  صنف خود را بپردازند، افزود: من از اینکه فقیر و یتیم در انزوای اجتماعی قرار بگیرد می‌ترسم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه در بسیاری از روستاها امداد در ارایه خدمات به فقرا تنها است، گفت: مردم شریک استراتژیک امداد هستند و امداد در مشارکت مردم در کار خیر قیم و ارباب مردم نیست بلکه دعوت کننده است و مردم حق دارند بدانند که کمیته امداد وجوه جمع آوری شده را چه می کند و نتیجه قدم نیکش را در کمیته امداد ببینند.

وی ادامه داد: قهر کردن مردم به نفع امداد نیست و مردم باید از امداد نحوه مصارف کمک ها را بخواهند و امداد هم وظیفه دارد پاسخ دهد.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با اشاره به اینکه امداد پلی بین مردم و افراد فقیر است، تصریح کرد: هر طایفه و صنفی به فقرا خود توجه کرد فقرای آن صنف به سراغ امداد نیامدند.

وی با دعوت از متمکنین شهر  روستا که با همت بیشتری وارد عرصه کمک به فقرا شوند، افزود: یک حامی در تهران به 10 هزار و 500 یتیم خدمات ارائه می کند.

ذوالفقاری به بیان اینکه 80 درصد مردم معین امداد و تنها 20 درصد جامعه نیازمندند، عنوان کرد: امروز امداد تلاشش این است تا هیچ یتیمی به خاطر یتیمی از تحصیل در دانشگاه باز نماند و هیچ دختری به خاطر یتیمی و فقر با فرد سالخورده ازدواج نکند و هیچ استعدادی به خاطر فقر نتواند به شکوفایی برسد.

وی افزود: باید حساسیت جامعه را نسبت به کاهش و رفع فقر علنی شود و مشارکت جدی در این حوزه داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار