توافق جامع و نهایی هسته ای ایران و گروه 1+5، معروف به برجام، تیرماه سال 1395 و بعد دوسال تلاش دیپلماتیک فشرده و مذاکرات نفس گیر، در وین امضا شد و به رغم فراز و فرودهایی که در سال نخست اجرای این قرارداد به عنوان آغاز راهی طولانی و سخت وجود داشت، مقام ها، شخصیت های سیاسی و دانشگاهی، تحلیل گران و رسانه های پاکستان، در مجموع آن را 'عامل اقتدار و حاصل پایداری ایران و لنگر ثبات و امنیت منطقه می دانند.'
کد خبر: ۲۶۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲ 31 July 2016
** برجام، دروازه فرصت های فراوان تجاری برای پاکستان
'طارق فاطمی' دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی معتقد است که توافق هسته ای قدرت های جهان با ایران، به مثابه گشوده شدن دروازه ای به روی پاکستان برای دسترسی به فرصت های تجاری فراوان و ارزشمند است .
این مقام عالی پاکستان مرداد ماه سال گذشته و پس از توافق برجام به واشنگتن سفر کرد و در نشستی مطبوعاتی با رسانه های آمریکایی و دیگر رسانه های خارجی، تاکید کرد: این توافق علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی فراوان برای پاکستان، راه را برای اجرای طرح خط لوله گاز میان ایران و پاکستان که اسلام آباد از مدتها پیش انتظار آن را می کشد، هموار می سازد. 
وی گفت: پاکستان به ویژه پس از برجام در تماس مکرر با مسوولان ایرانی درباره طرح خط لوله گاز و نیز درباره دیگر زمینه های توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با این کشور همسایه است. 
وی گفت: مرز مشترک طولانی با ایران درایم و با لغو تحریم ها، می توانیم تجارت به مراتب گسترده تر با این همسایه داشته باشیم.

** اجرای 'برجام'، زمینه ساز بازگشت آرامش به خاورمیانه است
خانم دکتر 'لبنا عبید علی' استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه 'قائد اعظم' پاکستان معتقد است که اجرای برجام و لغو تحریم ها علیه ایران، موجب اقتدار ایران و تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی این کشور در منطقه و جهان بیش از پیش تقویت خواهد شد و این مهم می تواند به هموار شدن مسیر برای بازگشت آرامش و ثبات به خاورمیانه کمک کند.
این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ورود برجام به مرحله اجرا و آغاز لغو تحریم ها را یک گام دیگر در جهت موفقیت های دیپلماتیک ایران برشمرد و گفت : این موفقیت دیپلماتیک نه تنها باعث افزایش افتخارها، اقتدار و احترام ایران نزد جامعه جهانی می شود، بلکه آثار مطلوبی در تحولات و معادلات منطقه ای و کمک به حل بحران های جاری در منطقه خاورمیانه و حتی افغانستان خواهد داشت. 
وی افزود: ایران، امروز بیش از هر زمان دیگر در گذشته به عنوان یک قدرت منطقه ای، نقشی محوری و غیرقابل انکار در معادلات منطقه ای دارد و هرگونه تلاشی برای مبارزه علیه ناآرامی ها و استقرار صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه بدون در نظر گرفتن نقش ایران، سخت خواهد بود.

** توافق هسته ای، لنگر ثبات و امنیت منطقه است
ژنرال 'طلعت مسعود'، سپهبد بازنشسته ارتش پاکستان و از تحلیل گران ارشد سیاسی و تحولات بین المللی این کشور معتقد است یکی از مهم ترین دستاوردهای توافق میان ایران و گروه 1+5، هموار شدن مسیر برای عادی سازی روابط میان تهران و واشنگتن است که می تواند برای ثبات، امنیت و توسعه منطقه بسیار مفید باشد.
طلعت مسعود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درخصوص دستاوردهای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: روابط تهران و غرب و حتی با واشنگتن، بعد از این توافق بتدریج بهبود خواهد خواهد یافت. این توافق همچنین به مرور زمان باعث لغو تحریم ها و ایجاد فصلی جدید در روابط ایران با بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی خواهد شد و این روابط گسترش خواهد یافت.

** رقابت کشورها برای تجارت با ایران در عصر پسابرجام
جاوید صدیق یکی از تحلیل گران سیاسی و روزنامه نگاران کهنه کار پاکستانی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه پس از حصول برجام، بسیاری از کشورهای جهان در تلاش برای استفاده از ظرفیت های عظیم بازار سرمایه گذاری، تجارت و همکاری های اقتصادی با ایران هستند، گفت: بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ آسیایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن و هند به نوعی درحال رقابت برای بهره برداری از ظرفیت های آزاد شده ایران پس از برجام هستند.
جاوید صدیق به دولت پاکستان نیز توصیه کرد که گام های بلندتری برای استفاده از فرصت فراهم شده و توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران بردارد و در اجرای قراردادهای معطل مانده با ایران به ویژه قرارداد خط لوله برای واردات گاز از ایران تعلل نکند.

** برجام در آغاز راه کارنامه ای قابل قبول دارد
دکتر 'ظفر نواز جاسپال' استاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان و یکی از تحلیل گران و کارشناسان روابط بین الملل در این کشور معتقد است پیشرفت اجرایی برجام در یک سال اخیر اگرچه کند بوده، اما در مدت کوتاه یک سال توانسته آثار بزرگی به دنبال داشته باشد ضمن اینکه برجام در آغاز راه است و در همین آغاز راه، کارنامه ای قابل قبول دارد.
این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این موافقتنامه تاریخی نه تنها منشاء دستاوردهای اقتصادی به ویژه برای غربی ها و ایران خواهد بود، بلکه عاملی تعیین کننده و مهم برای تقویت ثبات منطقه است. 
وی گفت: ثبات ایران پس از توافق هسته ای افزایش یافت و افزایش ثبات و امنیت ایران، به مفهوم کمک به تقویت ثبات و امنیت منطقه است.
این تحلیل گر مسائل بین المللی گفت که اگر برجام بدست نمی آمد، معلوم نبود اوضاع خاورمیانه به چه سرنوشتی دچار می شد و این احتمال وجود داشت که شرایط خاورمیانه از شرایط نه چندان مطلوب امروز هم بحرانی تر شود.
ظفر نواز جاسپال همچنین از برجام به عنوان عامل تسهیل کننده روابط و پل ارتباطی میان ایران و غرب نام برد و سفرهای پی در پی رهبران و هیات های عالی سیاسی و اقتصادی اروپایی و کشورهای بزرگ آسیایی به ایران بعد از برجام را یکی از نشانه های سودمند بودن این موافقتنامه برای اقتصاد ایران و جهان دانست.

** توافق هسته ای ایران و 1+5 برای امنیت و صلح منطقه حیاتی است
سان ویدونگ سفیر چین در پاکستان معتقد است که امضای توافق هسته ای نهایی و جامع میان گروه 1+5 و ایران معروف به برجام، از اهمیتی حیاتی برای کمک به صلح و ثبات منطقه ای برخوردار است.

** سفیر آلمان در پاکستان: به توافق هسته ای با ایران بسیار علاقمندیم 
'سایرل نان' Cyrill Nunn سفیر آلمان در پاکستان در روزهای اوج مذاکرات سال گذشته میان ایران و گروه 1+5 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد که دولت برلین 'بسیار علاقمند' به امضای توافق هسته ای نهایی و جامع میان گروه 1+5 و ایران است.

** 'برجام' عربستان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است
'سلمان شاه' وزیر امور اقتصادی و دارایی سابق پاکستان درخصوص دلیل تحرکات عربستان برای رهایی اقتصاد این کشور از وابستگی مطلق به نفت، آن را تا حد قابل توجهی ناشی از 'برجام' و آغاز حرکت ایران به سمت روزهای اوج اقتصاد خود به ویژه در حوزه تولید و صادرات نفت می داند.
سلمان شاه در گفت و گو با ایرنا گفت: اقتصاد عربستان به عنوان یک کشور تک محصولی، فقط وابسته به نفت است و اقتصادهای تک محصولی، حتی اگر این محصول کالای فوق العاده باارزشی مثل نفت باشد، هر لحظه می تواند آسیب پذیر و شکننده باشد و اکنون شرایط جدید ایران در منطقه و روند عادی شدن صادرات نفت ایران به عنوان یکی از محصولات صادراتی این کشور به مشتریان پرتعداد آسیایی و اروپایی خود، شرایط ناخوشایندی را برای اقتصاد عربستان فراهم کرده است.

** توافق هسته ای و تغییر زاویه نگاه پاکستان از اعراب به سمت ایران
روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون پاکستان در مقاله ای به قلم شاهد جاوید برکی اینگونه نوشته است که اعراب تمایلی به توافق هسته ای ایران و نیز تمایلی به نزدیک شدن پاکستان به ایران ندارند اما پاکستان در شرایطی قرار دارد که آثار و امتیازهای مثبت ناشی از توافق هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهان برای این کشور، بسیار فراتر از تبعات منفی دور شدن از اعراب است و امتیازهای بزرگ این توافق برای پاکستان، تبعات فاصله گرفتن اسلام آباد از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را کاملا می پوشاند. 

** 'برجام' راه را برای اجرای خط لوله گاز ایران-پاکستان هموار می کند
قاضی خلیل الله سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پاکستان و سفیر کنونی این کشور در روسیه تاکید کرد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، زمینه را برای لغو تحریم ها و در نتیجه اجرای طرح بزرگ خط لوله گاز ایران-پاکستان فراهم می کند.

** پاکستان 'یکصدا' از توافق هسته ای ایران و غرب استقبال می کند
'مشاهد حسین سید' رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان تصریح کرد که تمام احزاب و نهادهای های کشورش از جمله دولت و پارلمان این آن 'یکصدا' از توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 استقبال و حمایت می کنند.

** به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران
ژنرال طلعت مسعود تحلیل گر پاکستانی سال گذشته در یادداشتی در روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون نوشت: ایران می خواهد که فناوری هسته ای را برای ایجاد زیرساخت ها برای این کشور حفظ کند و لزوما هدف این کشور از داشتن فناوری هسته ای، تولید سلاح نیست. مسوولان دستگاه امنیت ملی آمریکا نیز به این نکته اشاره و اذعان کرده اند. 

** دلایل مخالفت عربستان و تل آویو با توافق ایران و غرب 
به اعتقاد این تحلیل گر پاکستانی، عربستان و تل آویو به شدت مخالف توافق گروه 1+5 با ایران هستند. ترس آنها از این است که با لغو شدن تحریم ها علیه ایران و متعاقب آن، بهبود روابط ایران و غرب و احتمال با آمریکا، باعث خواهد شد که قدرت ایران به مراتب افزایش یابد. ریاض و تل آویو می دانند که قدرت اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک ایران با امضای توافق هسته ای بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب، تحولات و دگرگونی های اساسی در توازن قدرت در منطقه ایجاد خواهد شد. 
طلعت مسعود معتقد است: دلیل اصلی مخالفت تل آویو با توافق هسته ای ایران هم این است که احساس می کند تنها کشور خاورمیانه که می تواند قدرت این رژیم را به چالش بکشد، ایران است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از طریق لابی قوی صهیونیستی در آمریکا تلاش زیادی برای تحت فشار قرار دادن دولت باراک اوباما برای منصرف کردن آن از امضای توافق با ایران انجام داده بود و خود نتانیاهو نیز نیز شخصا با حضور در کنگره و ایراد یک سخنرانی ناامید کننده و بی حاصل، شخصا مخالفت علنی خود را با تلاش های دولت اوباما برای رفتن به سمت توافق با تهران اعلام کرده بود. 
به اعتقاد این تحلیل گرد، عربستان هم نیاز دارد که در سیاست های مخالف خود در قبال توافق هسته ای شش قدرت جهان با ایران تجدید نظر کند. با نگاهی واقع گرایانه و مثبت به توافق ایران و غرب و نزدیک شدن روابط این دو، می توان دریافت که این بهبود روابط می تواند به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی مثبت در جهان عرب بیانجامد ضمن اینکه ایران هم نیاز دارد اعتماد همسایگان عرب خود را کمی بیشتر جلب کند. 

** آثار مثبت توافق ایران و غرب برای پاکستان 
طلعت مسعود می گوید توافق هسته ای ایران گروه 1+5 فایده های زیادی هم برای پاکستان دارد. لغو تحریم های ایران موجب تسریع در اجرای طرح بزرگ خط لوله گاز ایران و پاکستان خواهد شد و زمینه های جدیدی برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد خواهد کرد. به هرحال، پاکستان برای کسب سود حداکثری از این توافق، نیاز به ایجاد توازن در سیاست های خود در قبال کشورهای خاورمیانه دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار