توقف در اجرای قرارداد گازی ایران با پاکستان این شائبه را به وجود آورده است که همسایه شرقی ما در حال و هوای سال‌های گذشته که ایران به واسطه تحریم مجبور بود راه صادرات را به هر نحوی باز کند به سر می‌برد.
کد خبر: ۲۷۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 07 August 2016
تعلل پاکستانی‌ها باعث شده است برخی کارشناسان این گمانه را مطرح کنند که این کشور به دلیل عدم تحقق وعده رئیس دولت دهم از وارد کردن گاز ایران استقبال نمی‌کند. 

در سفر سال ۹۱ محمود احمدی‌نژاد به پاکستان برای حضور در نشست دی-٨، وعده ٢۵۰ میلیون دلار تامین اعتبار از سوی ایران برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله آی پی داده شده بود. مدیر عامل شرکت ملی گاز درباره اینکه آیا صادرات گاز ایران به پاکستان منوط به پرداخت وام مذکور است با بیان اینکه پرداخت این وام منتفی است، می‌گوید: «پاکستان در هر صورت به گاز نیاز دارد، اما ما نباید پول پرداخت کنیم تا گاز ما را دریافت کنند.»

سهم ناچیز ایران در صادرات گاز

آذر سال گذشته رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی عنوان کرد: از ۱۸۸ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی جهان، ۳/۶۲ درصد آن متعلق به کشورهای عضو مجمع جهانی صادرکننده گاز است که از میان آنها، ایران با دارا بودن ۲/۱۸درصد ذخیره گازی، در جایگاه نخست قرار دارد. به گفته رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، کشور روسیه ۴/۱۷ درصد، قطر ۱/۱۳ درصد، امارات متحده عربی ۳/۳ درصد، ونزوئلا ۳ درصد، نیجریه ۷/۲ درصد و الجزایر ۴/۲ درصد، ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند. 

منصور معظمی با بیان اینکه سه کشور ایران، روسیه و قطر بازیگران اصلی گاز جهان هستند، افزود: بر اساس آمار شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ میلادی، کشورهای عضو مجمع جهانی صادرکنندگان گاز سهم ۵/۳۶ درصدی تولید این محصول را در اختیار داشتند، در حالی که طی این مدت، این کشورها ۵/۴۶ درصد صادرات گاز جهان را انجام دادند. او همچنین گفت: بررسی آمار جهانی نشان می‌دهد که ایران با وجود آنکه بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد اما سهمی کمتر از یک درصد صادرات جهانی گاز متعلق به ایران است. 

بر این اساس است که ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گازی به فکر افزایش صادرات خود در این زمینه است، به ویژه اینکه میدان‌های مشترکی در این زمینه وجود دارد که همسایگان ما با کار شبانه روزی در حال برداشتن از ذخایر گازی آن هستند. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران چهارم مرداد سال جاری گفت: در چهار ماه نخست امسال ۵/۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر و ۹/۱ میلیارد مترمکعب گاز وارد کشور شده که این آمار نشان دهنده تراز مثبت صادرات طی بازه زمانی یادشده است. 

عزیزا... رمضانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های صادرات گاز در برنامه ششم توسعه و با بیان اینکه بر اساس برنامه، ۶٨ تا ٨۰ میلیارد مترمکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ میلیارد مترمکعب از این مقدار به کشورهای همسایه اختصاص می‌یابد. او ادامه داد: هم اکنون از ١۵ کشور همسایه ایران، ١۰ کشور ظرفیت دریافت گاز دارند و ارسال گاز به کشورهای هند و چین نیز در دستور کار است. به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، صادرات گاز به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت به‌شمار می‌رود که پس از تکمیل پروژه آل ان جی امکان‌پذیر است.

رمضانی در ادامه با اشاره به قراردادهای گازی ایران و دیگر کشورها گفت: قرارداد ٢۵ ساله صادرات گاز به ترکیه سال ١٩٩۶ امضا و ارسال گاز از سال ٢۰۰١ آغاز شد و تا سال ٢۰٢۶ ادامه خواهد داشت. او ادامه داد: بر اساس این قرارداد، روزانه ٣۰ میلیون مترمکعب و سالانه ١۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌شود. به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، تاکنون ٧٨ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است و این قرارداد هم اکنون در نیمه راه است. او با اشاره به قرارداد واردات گاز از ترکمنستان که در سال ١٩٩۵ امضا و در ادامه اصلاح شد، گفت: بر اساس قرارداد اولیه قرار بود روزانه ٢۶ میلیون مترمکعب و سالانه هشت میلیارد مترمکعب گاز وارد کنیم که در اصلاحیه شماره ۴ که اواخر ٢۰۰٩ امضا شد، روزانه ۵/۱۹ میلیون مترمکعب و سالانه شش میلیارد مترمکعب به این مقدار اضافه شد.

اما و اگر‌های صادرات گاز به پاکستان

از جمله بازار‌هایی که ایران برای صادرات گاز خود به آن فکر می‌کند، کشور‌های همسایه از جمله پاکستان هستند، اما در روند این صادرات مشکلاتی به وجود آمده است. روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اینکه آیا عدم اجرای صادرات گاز به پاکستان می‌تواند به وعده وام رئیس دولت قبل به این کشور جهت اجرای پروژه مرتبط باشد، گفت: اعطای وام به این کشور جهت اجرایی شدن خط لوله و دریافت گاز از ایران منتفی شده است. 

حمیدرضا عراقی افزود: این کشور دلیل عدم اجرا را تحریم و مشکلات تامین مالی عنوان می‌کند و تاکنون هم این قضیه را نفی نکرده و فقط منتظر لغو تحریم‌هاست. او خاطرنشان کرد: پاکستان در هر صورت به گاز نیاز دارد که می‌تواند از طریق ال.ان.جی یا خط لوله گاز خود را تامین کند، در هر صورت استنباط ما بر این است قراردادی که بسته شده نهایتا نهایی می‌شود و ما نیز آمادگی کامل برای نهایی شدن آن را داریم.

او یادآور شد: غیر از صادرات به پاکستان ما از این خط لوله می‌توانیم برای داخل کشور هم استفاده کرده و برنامه ارسال گاز طبیعی به پتروشیمی و نیروگاه‌های چابهار و همچنین گازرسانی به سیستان و بلوچستان را اجرایی کنیم. معاون وزیر نفت اظهار داشت: اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد قطعا ما نمی‌توانیم گازی صادر کنیم، ضمن اینکه ما که نباید پول پرداخت کنیم تا گاز ما را دریافت کنند.

منبع: روزنامه آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار