گزارش ویژه تابناک از مشکلات 700 خانوار در یک مجتمع ارتشی/ مهدی کاظمی فرد
این مجتمع نه یک مسجد دارد و نه یک مدرسه یا امکانات ورزشی و از خدمات شهری متعارف هم محروم است/ برگزاري نماز جماعت بخاط نبود مسجد در يكي از پاركينگ ها برگزار مي شود/ وجود سگ های ولگرد برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده و باید پیگیری شود
کد خبر: ۲۸۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲ 24 August 2016

 مسكن مهر ارتش در بیرجند فاقد حداقل امکانات زندگی است

سه سال از افتتاح فاز یک مسکن مهر ارتش بیرجند می‌گذرد اما بيش از 700خانوار در این مجتمع همچنان از مشکلات نبود مسجد، مدرسه، ، مکان ورزشی، آموزشی و سطل زباله رنج می برند.

کار ساخت مجتمع مسکونی شهید سپهبد صیاد شیرازی از سال 89 آغاز شد اما فاز نخست آن در حالی به بهره برداری رسید که از کمبود امکانات بسيار رنج مي برد..

امير آبادي ، یکی از ساکنین پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بیرجند در گفتگو با تابناک، گفت: ساخت پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به صورت طرح مهر، طبق قرارداد بین شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) بیرجند با سازمان مسکن و شهرسازی استان در زمینی به مساحت 37 هزارمترمربع از مهرماه 89 در بلوار شهید ناصری آغاز شد.

وی افزود: در اوایل سال 92 فاز اول این پروژه با حدود 700 واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و به ماکلین تحویل داده شد و در همان سال، ساخت فاز دوم این پروژه با 807 واحد آغاز شد که در حال حاضر از پیشرفت خوبي برخوردار است.

اميرآبادي با بیان این‌که هم اکنون حدود 800 خانوار در فاز اول این مجتمع مسکونی ساکن هستند، ادامه داد: این مجتمع فاقد مسجد و هرگونه زیرساخت مورد نیاز بوده و از خدمات شهری متعارف هم محروم است.

وي عدم برگزاري نماز جماعت بخاط نبود مسجد را يكي مشكلات فرهنگي ،مذهبي عنوان كرد و گفت: مدتي است گه در يكي از پاركينگ ها نماز جماعت برگزار مي شود و اكنون بخاط مشكلاتي اونجا هم تعطيل شد.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط اهالی در اداره مسکن و شهرسازی استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مشخص شد که دو قطعه زمین درمنتهی الیه ضلع شرقی مجتمع برای ساخت مسجد در نظر گرفته‌ شده است.

وی اضافه کرد: در مقابل بلوک A08 دو قطعه زمین با کاربری آموزشی با مساحت تقریبی 19 هزار متر مربع وجود دارد اما هنوزاداره آموزش و پرورش این زمین را تحویل نگرفته تا برای ساخت مدرسه اقدام کند.

وی با بیان این‌که عمده مشکلات به دلیل این است که این پروژه هنوز به شهرداری تحویل داده نشده و اگر تحویل داده شود خیلی از مشکلات حل می‌شود، گفت: مشکلاتی بین تعاونی مسکن ارتش و شهرداری وجود دارد که دود آن به چشم ساکنین می‌رود.

اميرآبادي افزود: تعاونی مسکن ارتش می‌گوید شهرداری پروژه را تحویل نمی‌گیرد و شهرداری معتقد است که استانداردهایی که باید رعایت شود اعم از بحث معابر و استانداردهایی که باید در داخل ساختمان رعایت شود، در این پروژه رعایت نشده است و این هم بر مشکلات اهالی افزوده شده است.

عدم وجود فضای آموزشی و ورزشی

يكي ديگر از ساكنين اين مجتمع گفت: مجتمع ما مشكلات فراواني دارد كه یکی از مشکلات مجتمع، نبود فضای آموزشی است، با این‌که دو قطعه زمین برای کاربری آموزشی با مساحت تقریبی 19 هزار متر مربع در نظر گرفته شده اما هنوز آموزش و پرورش زمین را تحویل نگرفته است.

هيروندي افزود: با توجه به این‌که بیشتر فرزندان این مجتمع در مقطع دبستان و پیش دبستانی درس می‌خوانند، نیاز است که هر چه سریعتر برای ساخت مدرسه اقدام شود چراکه اگر تعللی صورت پذیرد مدارس قابل استفاده نخواهند بود.

وی با بیان این‌که در این مجتمع با 37 هزار متر مربع مساحت، زمینی با کاربری ورزشی پیش‌بینی نشده است، گفت: یکی دیگر از مشکلات این مجتمع عدم وجود مکان ورزشی است که باعث شده فرزندان ما در سطح خیابان و بر سر چهارراه‌ها که حادثه‌خیز است، بازی کنند.

هيروندي با بيان اينكه فرزندان ما این مجتمع حتی از وجود یک زمین فوتبال یا والیبال خاکی هم محروم هستند،اضافه كرد: با چند نفر از اهالی برای مسطح کردن زمین روبروی بلوک اقدام کردیم تا برای ساخت مسجد آن را مسطح کرده و درهمان مکان هم قصد ایجاد یک زمین فوتبال خاکی برای فرزندان ما را داشتیم اما این کار با دخالت تعاونی مسکن ارتش بی‌نتیجه ماند و تعاونی مسکن وعده داد که اقدامی برای حل موضوع انجام خواهد داد اما از آن زمان چند ماه می‌گذرد و همچنان این زمین بلا استفاده مانده است.

وي افزود: می‌توان وسائل تندرستی را در معابر باز قرار داد یا حداقل یک زمین خاکی را برای بازی بچه‌ها مسطح کرد تا از این وضعیت خارج شود.

عدم احداث پارک و فضای تفریحی

وی ادامه داد: میان بلوک‌ها فضای سبز وجود دارد اما این فضا جای پارک را نمی‌گیرد چراکه این فضا به صورت پلکانی تعبیه شده و مکانی برای نشستن ندارد و باعث ایجاد مزاحمت برای خانواده‌هایی که در دو طرف فضای سبز سکونت دارند، می‌شود.

وي با بيان اينكه این پروژه، به حداقل یک پارک با امکانات تفریحی نیاز دارد،تاکید کرد: اگر مسجد ساخته شود، می‌توان کتابخانه، دفتر پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، مجتمع ورزشی و بخشی هم به عنوان تجاری در کنار مسجد برای رفع نیازهای این مکان احداث کرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اهالی، زيربنایي است، گفت: : یکی دیگراز مشکلات ساکنین، رفت و آمدشان به داخل شهر است، در ورودی پروژه و خارج از مجتمع، یک خط اتوبوسرانی که ایستگاه آن هم فاقد صندلی و سایبان است، از میدان ابوذر تا مهرشهر به صورت رفت و برگشتی پیش‌بینی شده که آن هم با تاخیر زیاد می‌آید.

خانم محمد پور ، یکی دیگر از ساکنین پروژه گفت: یکی از مشکلات عمده این است که در این مجتمع زمین‌هایی با کاربری تجاری وجود دارد اما هنوز واگذار نشده و در اینجا یک نانوایی هم وجود ندارد.

وی افزود: در این مجتمع با 700 خانوار یک سوپر مارکت وجود دارد که آن هم نمی‌تواند پاسخگو همه نیازهای اهالی باشد.

محمدپور به یکی دیگر از مشکلات این مجتمع اشاره کرد و گفت: در این مجتمع، سطل زباله وجود ندارد.

كريمي از ساکنان مسکن ۱۵۰۰ واحدی شهید علی صیاد شیرازی بلوار شهید ناصری بیرجند با بیان اینکه نبود مسجد از بزرگ‌ترین مشکلات این مسکن‌ها است، اظهار کرد: این مشکل باعث رنجش اهالی ساکن از مسئولان شده است.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل به دستگاه‌های مختلفی مراجعه کرده‌ایم، افزود: متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگوی رفع آن نیستند.

وي با بیان اینکه ساکنان این مسکن‌ها علاوه بر نبود مسجد با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: تقریباً از سال ۹۲ این واحدها را به متقاضیان تحویل دادها اند اما برای رفع مشکلات اساسی آن اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات به هر نهادی که مراجعه می‌کنیم پاسخگو نبوده و فقط می‌گویند که تعاونی مسکن، واحدها را به ما تحویل نداده و از دادن امکانات معذوریم.

كريمي نبود نانوایی، پارک بازی برای کودکان و مغازه را از دیگر مشکلات این واحدها دانست و گفت: همچنین نبود سطل زباله و خط اتوبوس از دیگر مشکلات این ساکنان است.

هاشمی از دیگر ساکنان این مسکن نیز با اشاره به قرارداد این واحدها، بیان کرد: پول گرفته‌شده سه برابر امکانات موجود در مسکن است.

وی تعاونی مسکن را مقصر اصلی در بروز این مشکلات دانست و گفت: باید همه مسئولان توجه ویژه‌ای به این مکان داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از خواسته‌های ساکنان، واگذاری حداقل ۳ هزار متر زمین جهت ساخت مسجد در قسمت ورودی مجتمع و یا تغییر کاربری یکی از ۲ قطعه زمینی که با کاربری آموزشی در قسمت ورودی مجتمع مشخص‌شده، جهت ساخت مسجد است.

یکی دیگر از ساکنان مسکن ۱۵۰۰ واحدی شهید علی صیاد شیرازی بلوار شهید ناصری بیرجند، با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها برای حل مشکلات این مسکن بسیج شوند، افزود: همچنین مسئولان برای بازدید از مشکلات این مسکن اقدام کنند.

عباسی افزود: در ساخت این مسکن‌ها از ابتدای کار کوتاهی صورت گرفته که باید هم اکنون جبران شود.

وی ساخت مسجد را از اساسی‌ترین اقدام‌ها دانست و گفت: هیچ مکانی امن تر و بهتر از مسجد برای خلوت با پروردگار وجود ندارد.

حق فرزندان ما این نیست که از هیچ امکاناتی در امور فرهنگی، مذهبی و آموزشی برخوردار نباشند بچه‌های من افسردگی گرفته‌اند و همیشه گلایه میکنند که چرا باید روی تپه بدون هیچ امکاناتی زندگی کنیم؟؟

وی با بیان اینکه هیچ نانوایی، مدرسه و فضای سبز و مسجدی در اینجا وجود ندارد، ادامه داد: عدم سرویس مدرسه برای خانواده‌ها دغدغه شده چرا که سبب می‌شود فرزندانمان مدت طولانی برای رفت و آمد به مدارس معطل بمانند.

عباسی وجود سگ های ولگرد را از دیگر مشکلات پیش روی ساکنان این واحدها دانست و گفت: سر و صدا و وجود آن‌ها برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده و باید پیگیری شود.

در حال حاضر 50 دستگاه و نهاد مختلف، هر یک به نوعی متولی امور مساجد هستند و همین امر پراکندگی فعالیتها، عدم انسجام، موازی کاری و در بسیاری موارد غفلت از مسائل مهم و اساسی مربوط به این پایگاهها را موجب می‌شود اما جای این سوال همچنان باقی است که چرا هیچ سازمان و ارگانی به صورت یک پارچه خود را متولی و مسؤول مساجد نمی داند؟در زمانی که از اختیارات و ماموریت نهادها سؤال می شود و زمان تقسیم بودجه و اعتبارات است، همه سازمانها اعتبار و بودجه می‌خواهند اما زمان پاسخگویی و خدمات دادن ...!

شاید وقت سایت مسکونی 1500 واحدی به نام شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در بیرجند طراحی شد از وصیت شهدا برای اقامه نماز غافل شدند که امروز اینگونه ساکنان این سایت حسرت شنیدن صدای روحبخش اذان و رفتن به مسجد بر دلشان مانده است و تاکنون پیگیری آنان برای اختصاص زمینی از اداره راه و شهرسازی برای ساخت مسجد بی نتیجه مانده است...

تصويب ساخت يك مدرسه در مجتمع مسكوني ارتش

بيگي مدير كل نوسازي و تجهيزمدارس استان در گفتگو با تابناک گفت: در اغلب مسكن هاي موجود هنوز با كمبود شديد مدرسه روبرو هستيم اما ساخت مدرسه در مجمتع مسكوني شهيد ناصري ارتش در كميته برنامه ريزي تصويب شده كه به محض تخصيص اعتبار شروع به ساخت خواهيم كرد .

وي ياد آورشد بحث كمبود مدرسه در اين مجتمع از طرف خيرين مدرسه ساز نيز دنبال مي كنيم كه انشالله در آينده نزديك شاهد ساخت مدرسه ی مجتمع و ساير مناطق مسكن مهر باشيم.

شهرداري برای خدمات شهري مشكلي ندارد

خانزاد معاون خدمات شهري شهرداري بيرجند در گفتگو با تابناک گفت: مشكل آسفالت معابر اين مجتمع برطرف شده و اما در خصوص اتوبوس واحد در مجتمع، تعداد مسافرين به تعدادي نيست كه داراي خط واحد مستقل باشند بلكه اكنون اتوبوس از حاشيه اين مجتمع مسافرين را جابجا مي كند.

وي با اشاره به مشكلات فضاي سبز در اين مجتمع عنوان كرد: هنوز زمين براي ساخت فضاي سبز در اين مجتمع در اختيار شهرداري قرار نگرفته است و در اولين فرصت كه زمين در اختيار شهرداري قرار بگيرد براي ساخت فضاي سبز اقدام خواهد شد.

براتي ياد اور شد: فضاي سبز كه اكنون در مجتمع مسكوني ارتش موجود است فضاي سبز عمومي نيست بلكه فضاي سبز اختصاصي است كه متعلق به خود مجمتع ها مي باشد و شهرداري هيچگونه دخل و تصرفي در آن نداشته و فقط در آبياري به وسيله يك تانكر با ساكنين همكاري دارد.

وي با بيان اينكه شهرداري در بحث خدمات شهري در اين مجتمع مشكلي ندارد اظهار كرد: شهرداري در معابر اصلي سطل هاي زباله گذاشته است و كار جمع آوري زباله در اين مجتمع توسط شهرداري انجام مي شود.

تلاش خبرنگار ما براي اخذ پاسخ مسئولين مربوطه به نتيجه نرسيد ولی ما آمادگي داريم که پاسخ مسئولين درخصوص موضوعات مطرح شده را انعكاس بدهيم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار