همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، هیئت‌های مذهبی مختلف شهر مقدس قم مراسم عزاداری دهه اول محرم را برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۳۰۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 04 October 2016
به گزارش تابناک قم، مردم شهر مقدس قم در روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه خیابان‌ها، مساجد و تکایای شهر را با نصب پرچم‌های عزا، سیاه پوش کرده و به استقبال ماه محرم رفتند.

هیئت‌های عزاداری شهر کریمه اهل بیت(ع) نیز همچون سال‌های گذشته در دهه اول ماه محرم مجالس عزا برپا کرده و ضمن برگزاری مراسم سخنرانی با حضور اساتید حوزه علمیه قم، مداحان اهل بیت(ع) نیز در مظلومیت اصحاب کربلا مرثیه خوانی کردند.

هیئت رزمندگان اسلام قم برنامه عزاداری دهه اول محرم خود را همانند سال‌های گذشته در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) واقع در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار می‌کند که این مراسم هرساله با استقبال گسترده عزاداران سیدالشهداء(ع) مواجه می‌شود.

حجت الاسلام ناصر رفیعی از اساتید حوزه و دانشگاه در پنج شب اول و حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری در پنج شب دوم ماه محرم در این هیئت سخنرانی می‌کنند و سید مهدی میرداماد نیز در مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت گرامی ایشان به مداحی و نوحه‌خوانی می‌پردازد.

برنامه‌های این هیئت نیز همانند سال‌های گذشته به‌صورت مستقیم از رادیوی قم و همچنین هر روز از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

برای استفاده سایر مردم در شهرهای دیگر نیز مراسم دهه اول هیئت رزمندگان اسلام قم به صورت اینترنتی و زنده پخش می‌شود.

دسته عزاداری روز عاشورا هیئت رزمندگان اسلام قم نیز ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حرکت می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری در روز عاشورا در قم است.

هیئت خادم الرضا(ع) قم

بیستمین سال برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا(ع) نیز همانند سال‌های گذشته در مجموعه ورزشی دو هزار نفری حیدریان، با سخنرانی حجت الاسلام ظهیری و مداحی حسین سیب سرخی برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری این هیئت مورد استقبال گسترده جوانان قرار می‌گیرد و در طول مدت ۱۱ شب نیز مسئولان ارشد کشور و استان در جمع عزاداران این هیئت حضور می‌یابند.

هیئت ثارالله قم

هیئت ثارالله قم نیز طبق سال‌های گذشته مراسم عزاداری خود را در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌کند که در این مراسم حجت الاسلام محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه علمیه قم سخنرانی می‌کند و مراسم نوحه‌خوانی نیز توسط حاج رضا ایزدی می‌شود.

مراسم عزاداری هیئت ثارالله(ع)، از شب اول ماه محرم به مدت ۱۲ شب و از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه هر شب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌شود.

هیئت فاطمیون

هیئت فاطمیون قم نیز برنامه‌های دهه اول محرم خود را در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند.

این برنامه از روز اول محرم و از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی از اساتید حوزه آغاز و در ادامه نیز حاج مهدی سلحشور به مداحی خواهد پرداخت.

هیئت محبین اهل بیت(ع)

هیئت محبین اهل بیت(ع) نیز مراسم دهه اول محرم خود در مصلی قدس واقع در میدان جانبازان و با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه هر روز برگزار می‌کند.

هیئت کف العباس قم

هیئت کف العباس(ع) نیز برنامه‌های دهه اول محرم خود را در حسینیه شهدا واقع در بلوار ۱۵ خرداد و با سخنرانی حجت الاسلام میرزا محمدی و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌کند.

هیئت یا زینب(س)

هیئت یا زینب(س) قم نیز مراسم دهه اول ماه محرم خود را با سخنرانی حجت الاسلام الیاسی و ضیایی و مداحی هادی خادم از ساعت ۱۷ هر روز در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم برگزار می‌کند.

هیئت آل یاسین

قرائت زیارت ناحیه مقدسه در دهه اول محرم هر روز ساعت ۱۶ در مسجدالوندیه واقع در خیابان چهارمردان و با نوای حاج سید مهدی میرداماد و عبدالله صادق خانی برگزار می‌ شود.

برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه در دهه اول محرم

همزمان با شب اول محرم الحرام ۱۴۳۸، پرچم گنبد کریمه اهل بیت(س) با پرچم سیاه متبرک به عبارت «یا حسین» تعویض شد.

در این مراسم که امروز عصر روز یکشنبه در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر برگزار شد، آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس و زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(س) حضور داشتند.

هر ساله پرچم بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) به مناسبت آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان، با پرچم سیاهی که از عتبه مقدسه امام حسین(ع) به آستان مقدس قم هدیه شده، تعویض می‌شود.

مجالس عزاداری در دهه اول محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء در پنج شب اول با سخنرانی حجت الاسلام محمدمهدی میرباقری و پنج شب دوم با سخنرانی حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری و مداحی حاج عباس حیدرزاده در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

قرائت زیارت ناحیه مقدسه با نوای حجت الاسلام شهیدی، محمد پور و حسینی نژاد در دهه اول محرم بعد از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برقرار است.

ویژه برنامه همایش شیرخواران حسینی(ع) در روز جمعه ۱۶ مهرماه از ساعت ۹ صبح در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با سخنرانی حجت الاسلام میردامادی و مداحی سید محسن بنی فاطمه و سید علی حسینی نژاد برگزار می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار