ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث و عفونت‌های تنفسی از مهمترین علل مرگ و میر نوزادان یک تا 59 ماه است
کد خبر: ۳۰۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 09 October 2016
 دکتر ناصر ضیغمی اظهار داشت: مقارن شدن هفته ملی کودک امسال با ایام ماه محرم موجب شد که برنامه‌های این هفته همراه با صبغه دینی و اسلامی باشد و با انتخاب شعار "کودکان، تشنه اند" علاوه بر همگامی با این ماه پربرکت، همگان متوجه این موضوع شوند که کودکان تشنه محبت، علم و توجه هستند.

وی افزود: روزشمار هفته کودک امسال با نامگذاری خاصی برای هرروز در نظر گرفته شده است که به ترتیب خانواده و مهربانی در زندگی کودک امروز، باورهای دینی و مسئولیت اجتماعی در زندگی کودک امروز ، میراث فرهنگی و دوستی با طبیعت در زندگی کودک امروز، امنیت و سلامت در زندگی کودک امروز، دانش، آگاهی، کتاب و فضای مجازی در زندگی کودک امروز، گذشت و فداکاری در زندگی کودک امروز و شجاعت و سخاوت در زندگی کودک امروز خواهد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت تغذیه در کودکان زیر 5 سال گفت: امروزه اغلب والدين جوان شيوه صحيح تغذيه و بايدها و نبايدهاي غذايي را مي‌شناسند اما نكته مهم اين است كه اين اصول آشنا، در مورد كودكان ممكن است صادق نباشند؛ مثلا اين‌كه رژيم غذايي كم‌چرب رژيم مناسبي است ولي براي كودكان نه.

وی اظهار کرد: جالب است بدانيد اغلب دستورهاي تغذيه‌اي بزرگسالان براي بچه‌هاي زير 5 سال نامناسب است و بنابر‌اين شايد بد نباشد والدین با اصول اساسي تغذيه كودكان هم آشنا شوند و به‌خصوص، ميزان كالري لازم روزانه براي آن‌ها را بدانند.

ضیغمی ادامه داد: کودکان معده كوچكي دارند و نمي‌توانند حجم زيادي از غذا را در آن جاي دهند. از طرفي به دليل اين‌كه در حال رشد هستند، جنب و جوش آن‌ها زياد است، پس لازم است كه كالري نسبتا زيادي به آن‌ها برسد. رژيم كم‌چرب، براي كودكان بالاي 5 سال مي‌تواند گزينه مناسبي باشد اما براي كودكان زير 5 سال مناسب نيست.

وی افزود: كودكان زير 5 سال مي‌توانند با مصرف گوشت، شير كامل و ماهي‌هاي چرب، چربي مورد نياز روزانه‌شان را دريافت كرده و از اين طريق هم انرژي بدن‌شان را تامين كرده و هم ويتامين‌هاي محلول در چربي را كسب كنند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: با تنظيم يك رژيم غذايي متنوع روزانه كه در آن از هر 4 گروه اصلي مواد‌غذايي شامل نان و غلات،میوه‌ها و سبزی‌ها،شیر و لبنیات و گوشت و جایگزین‌های آن استفاده شده باشد، مي‌توان کودک را از خطر بروز چاقي دور نگه داشت.

وی به مهم‌ترین علل مرگ و میر کودکان در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اشاره کرد و گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث و عفونت‌های تنفسی از مهمترین علل مرگ و میر نوزادان یک تا 59 ماه است.

وی با اشاره به این‌که مشکلات تکاملی برای کودکان زیر یک سال، دو تا سه درصد است، اضافه کرد: در دو سال اخیر غربالگری با پرشنامه ASQ (پرسشنامه سن و تکامل) برای تمام کودکان 12 ماهه انجام شده که این فرم‌ها توسط والدین پر می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: 41 درصد کودکان یک سال در سال 1393 و در سال گذشته 72.2 درصد زیرپوشش طرح قرار گرفتند و امید است امسال به 100 درصد برسد.

ضیغمی تصریح کرد: 387 هزار و 789 نفرکودک زیر پنج سال زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند که از این تعداد 79 هزار و 44 نفر زیر یک سال هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان به عوامل خطری که والدین باید نسبت به آنها توجه داشته باشند اشاره کرد و گفت: خطر سوختگی، سقوط، مسمومیت، غرق شدگی، خفگی، صدمات بدنی و حوادث ترافیکی است از مهم‌ترین مواردی است که خانواده ها حتما باید مدنظر قرار دهند.

رضا دواساز ایرانی، مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان، نیز در این نشست گفت: همه خانواده ها باید  شعار 5210 را سرلوحه سلامت خود قرار دهند که به معنای مصرف پنج واحد میوه و سبزی ها، دو ساعت با تلویزیون و رسانه، یک ساعت پیاده روی و به صفر رساندن مصرف قند اضافه است.

وی اظهار کرد: طرح پیمایش ملی اختلالات روانی کودکان و نوجوانان بصورت همزمان در همه شهرهای استان خوزستان از یک هفته پیش آغاز شده است.

دواساز ایرانی ادامه داد: این طرح برای یک هزار خانوار شهری و روستایی دارای کودکان شش تا 18 سال توسط 6 تیم آغاز شده و حداکثر تا دو ماه ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار