کد خبر: ۳۱۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 18 October 2016

به گزارش تابناک یزد،پسته‌کار نمونه‌ی اردکانی موفق شد با استفاده از روش ارگانیک میزان برداشت خود را تا چهار برابر افزایش دهد.

«علیرضا احمدی» رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردکان همزمان با پایان یافتن فصل برداشت پسته در این شهرستان  از برداشت چهار برابری یک پسته‌کار نمونه در این شهرستان به روش ارگانیک خبر داد.

وی در این‌باره تصریح کرد: متوسط تولید پسته خشک شهرستان اردکان در ازای هر هکتار، 1700 کیلوگرم بوده اما این کشاورز نمونه موفق به برداشت 7300 کیلوگرم محصول یعنی چهار برابر متوسط برداشت شهرستان شده است.

احمدی با بیان این‌که پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان اردکان است، یادآور شد: این پسته‌کار نمونه که برای بیش از 12 نفر اشتغالزایی کرده، همچنین به عنوان صادرکننده برتر پسته‌ی ارگانیک در کشور معرفی شده است.

«سیدمحمد میرمهدی» پسته‌کار نمونه‌ی اردکانی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که اخیراً اتحادیه اروپا بر تولید و عرضه پسته‌های ارگانیک تأکید دارد، کنترل آفات و بیماری‌ها با استفاده از شیوه‌های عملی و روش مبارزه‌ای غیرشیمیایی، اجرای روش مناسب آبیاری با توجه به کمبود آب و بالا بودن شوری آب در منطقه، تکمیل چرخه تولید پسته سالم با ایجاد و مدیریت ترمینال ضبط و فراوری پسته و فعالیت در زمینه‌ی صادرات پسته را از جمله عوامل معرفی خود به عنوان پسته‌کار نمونه ذکر کرد.

وی که از سال 1382 روی تقریباً 20 هکتار باغ پسته در اردکان مشغول به کار کشاورزری است، معتقد است که باید با حداقل امکاناتی که وجود دارد با مدیریت صحیح و با استفاده و مشورت از نخبه‌های ایرانی بتوانیم محصولاتمان را افزایش دهیم و بازار پسته ایران را در دنیا محفوظ و ارتقا بخشیم.

میر مهدی که عضو اتحادیه خشکبار و عضو انجمن پسته ایران است و از اوائل دهه 80 صادرات پسته به کشورهای آسیایی و اروپایی هم‌چون انگلستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را انجام می‌دهد، به دیگر کشاورزان توصیه کرد: انتخاب ارقام مناسب پسته، انتخاب تراکم با روش کشت مناسب، اجرای روش‌های آبیاری نوین، تغذیه و مدیریت باغبانی در فصول مختلف در موفقیت در امر تولید بسیار حائز اهمیت است.

وی که سالانه بالغ بر 1000 تن پسته را نیز از کرمان صادر می‌کند، در خصوص حفظ جایگاه صادرات این محصول، یادآورشد: تولید پسته سالم و ارگانیک با استفاده حداقلی از کود شیمیایی و آفت‌کش‌ها و بهره‌گرفتن از روش‌های مبارزه غیرشیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها، استفاده از کود حیوانی و حداقل کود شیمیایی، فرآوری بهداشتی و جداسازی پسته‎‎های آلوده از پسته‌های صادراتی، درجه‌بندی و تفکیکی انواع پسته‌ها از یکدیگر، استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و بهداشتی از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار