سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و سومین نشست خبری:
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ارزی گفت: یدالله روزچنگ به 20 سال حبس و برگرداندن 181 میلیارد تومان محکوم شد.
کد خبر: ۳۱۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 23 October 2016
به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یکصدوسومین نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ارزی گفت: یدالله روزچنگ به 20 سال حبس و برگرداندن 181 میلیارد تومان محکوم شد.

وی افزود: همچنین لقمان روز چنگ به 20 سال حبس محکوم و برگرداندن 200 میلیارد تومان، محمدرضا رشیدی به 12 سال حبس و عودت مال بیش از 8 میلیارد تومان، کاظم باغ شیرین به 12 سال حبس محکوم شدند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: حکم پرونده سامان حسن سلطانی نقض و سه سال حبس انور روز چنگ نیز تایید شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای درخصوص شرکت تعاونی اعتباری  ثامن‌الحجج گفت: در این پرونده 24هزار نفر دیگرباید تعیین تکلیف شوند. از مجموع بالای یک میلیون نفر از سپرده‌گذاران این تعاونی 24 هزار نفر باقی مانده اند که در مقام تعیین تکلیف هستند. در این پرونده افرادی که تا سقف 200میلیون سپرده گذاری کرده‌اند، ترتیبی داده شده است که از 17 مهر 35 میلیون نقد بگیرند و الباقی را بطور قسطی طی 14 ماه دریافت کنند. افرادی که تا 300میلیون سپرده گذاری کرده‌اند از 27 مهر 35 میلیون نقد بگیرند و الباقی را در 17 ماه قسط دریافت کنند. همچنین افرادی که 300میلیون به بالا سپرده گذاری کرده‌اند، اگر بخواهند می توانند با کسانی که تسهیلات گرفته اند، تهاتر کنند و با نظر قاضی پرونده با تسهیلات‌گیرنده دیگر توافق کنند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به کشفیات مواد مخدر در مهر ماه گفت: در مهر ماه بیش از 10 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است که این عدد توسط دادستان‌های 31 استان به ما گزارش شده است که از این 10 تن 9 تن آن تریاک 491 کیلوگرم هروئین و الباقی از سایر مواد مخدر بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای توضیح داد: طبیعی است که از این میزان که کشف می گردد، چند بر ابر آن یعنی 3 یا 4 و حتی 5 برابر آن در کشور وجود دارد و اگر این مقادیرِ کشف شده، توزیع شود، مشکلات فراوانی برای مردم و خانواده ها ایجاد می کند؛ لذا مردم و خانواده ها نسبت به این موضوع حساس باشند و با دستگاه های مربوطه همکاری کنند تا افراد دست اندرکار مواد مخدر دستگیر شوند تا خود و خانواده هایشان گرفتار آن نشوند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی که می گویند اعدام در مورد مبارزه با مواد مخدر جواب نداده است، با توجه با این آمار چه می خواهند بگویند؟ البته ما هم می گوییم که همه نباید اعدام شوند، اما حرف ما این است که این افراد اگر اعدام نشوند، چه اتفاقی می افتد؟

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: از سال‌ها پیش، قرار بود کارهایی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت گیرد که یکی از آنها درنظر گرفتن مجازات اعدام بود. از سال 76 که قانون مربوطه تصویب شد، قرار بوده است اردوگاه هایی ساخته شود تا افراد به آنجا منتقل شوند. از آن زمان تا سال 89 که این قانون اصلاح شده است، قرار بوده است در جهت درمان معتادان کارهایی انجام شود که انجام نشده است. قرار بود همه دست‌بکارشوند تا این افراد در جهت ترک اعتیاد اقدام کنند؛ بنابراین یک مجموعه اقدامات قرار بوده انجام شود که یک کار آن مجازات و اعدام بوده است. لذا باید پرسید آیا همه آن مسائل انجام شده است یا خیر؟ اگر اعدام حذف شود، چه می شود؟ آیا مشکل قاچاق مواد مخدر درست می شود و یا اگر مثلا همه به 15 سال زندان محکوم شوند، آیا کار درست می شود؟ باید گفت در قرن‌های متوالی در کشورهای مختلف مجازات بوده و هست؛ اما باید پرسید که از مجازات چه تاثیری می خواهیم و اگر اصلا تاثیری نداشته، آن زمان باید فکری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: لذا با توجه به این میزان کشفیات، باید به طور جدی به مبارزه ادامه داد و اگر کسی راه بهتری دارد، اعلام کند تا از طریق مجلس پیگیری شود.
 
 

برای سعید طوسی قرار منع تعقیب صادر شد/دادرسی ادامه دارد

محسنی اژه ای در خصوص پرونده نگین غرب هم گفت: فروغی یکی از متهمان اصلی این پرونده است که همکاری ویژه ای داشت. جلسه دادگاه ریاصی متهم دوم این پرونده هم به زودی برگزار می شود.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص پرونده سعید طوسی هم گفت: اثبات برخی ادعاها سخت است و اگر قاضی با علم خودش به آن پی ببرد، قابل اثبات است و در غیر این صورت اثبات کمی سخت است. این ادعاها زیاد است و حتی اخیرا در یکی از پرونده ها فردی از یکی از بازیگران سینما شکایت داشت که قابل اثبات نبود.

وی افزود: در پاره ای از موارد امکان تحقیقات ریز در برخی اتهامات منافی عفت وجود ندارد و حتی ضابط، حق ورود به این نوع از اتهامات را ندارد و مستقیما به دادگاه می رود که این هم از محدودیت های قانونی و شرعی رسیدگی به این اتهامات است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه دادگاه های منافی عفت نباید علنی برگزار شود، گفت: در برخی موارد افشای جزئیات جرم به خانواده های شکات ممکن است ضربه بزند. در اینگونه موارد و اتهامات بیان جزئیات اشاعه فحشا است.  

اژه ای تصریح کرد: بدون تردید ضد انقلاب به دنبال سودجویی از این پرونده ها هستند و چرا همه رسانه های ضد انقلاب در یک مورد خاص، موضوع را دنبال می کنند.

وی افزود: در این پرونده  چهار شاکی وجود دارد و در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر و تایید هم شده است. در ادعای دیگر تشویق به فساد مطرح شده است که در این قسمت قرار منع تعقیب صادر شده است و دادگاه هم با قرائن و شواهدی اعلام کرده است که رسیدگی ادامه یابد و قرار منع تعقیب نقض شود. در خصوص مسئله خلاف عفت عمومی و اخلاق عمومی قرار منع تعقیب تایید شده است.

وی افزود: این میزان سر و صدا برای یک پرونده غیرطبیعی است با این حال تا زمانی که قرار مجرمیت صادر نشده است رسانه ها نباید دست به انتشار بزنند چرا که جرم محسوب شده و قابل پیگیرد است. گاهی اوقات جبران برخی دروغ ها ممکن نیست.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که سال ۹۲ فردی به اسم قوچانی در کرج اقدام به ارائه وثایق جعلی برای متهمان اقتصادی می کرده است این پرونده به کجا رسید؟ گفت: باند کلاهبرداری در این خصوص وجود داشت برای متهم اصلی هم حکم صادر شده است.

وی در خصوص پرونده دکل نفتی و اینکه آیا پرونده جدیدی برای دکل دیگری تشکیل شده است، گفت: حکم این پرونده صادر نشده است و مورد گمشده دیگر هم اعلام نشده‌است.

وی از برخورد جدی با فساد در قوه قضاییه خبر داد و گفت: نظرات قوه قضاییه در خصوص طرحی در مجلس به همین عنوان ارسال می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه باتوجه به آزادی هما هودفر، تکلیف پرونده وی چه می شود و همچنین بسیاری از متهمان از جمله هودفر و جیسون رضائیان پس از آزادی اقدام به شکایت علیه قوه قضاییه و دولت ایران می کنند، این شکایت ها چی می شود؟ گفت: پرونده هودفر مفتوح است و هر زمان که قاضی پرونده صلاح بداند وی به دادگاه ارجاع داده می شود. برخی متهمان شکایت هایی می کنند که اگر شکایت وارد باشد قابل رسیدگی است، البته اگر آمریکا همچون سایر کارهایش بخواد موضوعاتی از جمله شکایت ها را دنبال کند، افراد خوش بین به آمریکا باید لحاظ کنند.

دولت کل اسامی مرتبط با فیشهای حقوقی را اعلام نکرده است

وی در خصوص آخرین وضعیت فیشهای حقوقی گفت: دولت کل اسامی را در این رابطه اعلام نکرده است در قوه قضاییه هم کاری که شایسته این مسئله باشد را انجام نداده است و راستی آزمایی این موارد هنوز انجام نشده است و بنابراین حکمی در این خصوص صادر نشده است. در این هفته فردی که مامور خدمت هست از هر دو دستگاه مامور شده مزایا دریافت کرده بود که بیش از ۳۰ میلیون بوده است.

وی افزود : در برخی مدیریت های پزشکی هم از بیمارستان محل خدمت و هم مدیریت های دیگر در کنار طبابت مزایایی دریافت کرده است که حقوق طبابت باید از حقوق مدیریتی جدا شود که در گزارش سازمان بازرسی تفکیک نشده است.

برخی اموال در پرونده بانک ملت توقیف شد

محسنی اژه ای در ارتباط با بانک ملت گفت: اموال توقیف شد و ۱۶  نفر ممنوع الخروج شده و برای پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و به دادگاه ارسال نشده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :