جدیدترین آمارها از رشد ۲۱ درصدی معاملات املاک کلنگی در تهران حکایت می کند
به نظر می رسد بهار ساخت و ساز در حال فرارسیدن است. جدیدترین آمارهای بازار مسکن از تحرک در بخش معاملات املاک کلنگی خبر می دهد. براین اساس خرید و فروش این املاک در بازار مسکن در تابستان امسال نسبت به فصل قبل از آن، رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. این آمار در کنار افزایش ۹ درصدی تیراژ ساخت مسکن در همین بازه زمانی نشانگر پایان ۳۱ ماه رکود در بازار ساخت و ساز است.
کد خبر: ۳۵۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 12 January 2017
به گزارش تابناک سمنان و به نقل از اقتصادنیوز ، شمار پروانه های ساختمانی صادر شده از زمستان 92 روند نزولی را آغاز کرد و در برخی ماه ها کاهش 80 درصدی را نیز تجربه کرد. اما ثبات نسبی قیمت زمین از اوایل امسال این سیگنال را به سازنده ها داد که زمان ورود دوباره به بازار مسکن فرا رسیده است. ثبات قیمتی که حاصل تخلیه حباب قیمت زمین و املاک کلنگی بر اثر ورود به یک دوره رکود طولانی مدت بود.سیگنال های دیگری که سازندگان ساختمان را برای ورود به بازار مسکن ترغیب می کند فرصت استفاده از «تسهیلات  ساخت بدون سپرده» و «تحرک معاملات مسکن» و همچنین مزیت «ریز نوسان تک‌رقمی قیمت زمین» است که نوید یک دوره رونق را در بازار مسکن می دهد. متوسط قیمت هر مترمربع زمین با کاربری مسکونی - بنای کلنگی - در تهران 4 میلیون و 540 هزار تومان اعلام شده است. 
بازگشت « بسازها » به بازار مسکن
کاهش محسوس «متراژ» در معاملات زمین، زمینه افزایش واحدهای پرتقاضا (کوچک متراژ) را تقویت کرده است.آمارهای جدید از وضعیت بازار بالادست ساخت‌و‌سازهای مسکونی نشان می‌دهد هم اکنون سومین فرصت مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران ساختمانی به ساخت و سازهای جدید فراهم شده است؛ طوری که می‌توان از این فرصت تازه به‌عنوان «زمینه مکمل» دو فرصت طلایی ایجاد شده برای شروع فعالیت‌های جدید ساختمانی نام برد.آرامش قیمتی در بازار معاملات زمین(املاک کلنگی) شهر تهران از این جهت فرصت تکمیلی برای شروع ساخت و سازهای جدید محسوب می‌شود که پیش از این در نتیجه بروز دو فرصت مهم در این بازار، زمینه خروج بازار ساخت مسکن از رکود، فراهم شده بود. «افزایش میزان تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن تا سقف 150 میلیون تومان» در شهر تهران، به‌عنوان اولین فرصت خروج بازار ساخت‌و‌ساز مسکونی از حالت رکود، از ابتدای امسال منجر به تقویت بنیه مالی سازندگان برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی شد.با توجه به وجود تنوع در سبد فعلی وام ساخت مسکن هم اکنون به‌طور متوسط سازندگان و سرمایه‌گذاران ساختمانی در پایتخت به وام 130میلیون تومانی بدون سپرده دسترسی دارند؛ طوری که رقم فعلی بخش قابل توجهی از نیاز مالی آنان برای شروع پروژه‌های جدید را برطرف می‌کند. دومین فرصت سازندگان‌ و سرمایه‌گذاران ساختمانی برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی به «افزایش حجم معاملات مسکن در نتیجه خروج بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی از رکود و در نتیجه تقویت تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی» طی دست کم دو فصل گذشته برمی‌گردد که این موضوع می‌تواند تقاضای خرید را برای سازنده‌ها به نوعی تضمین کند.نیمه اول امسال، حجم معاملات خرید مسکن در نتیجه تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی به واسطه افزایش سقف تسهیلات خرید آپارتمان افزایش یافت و بازار مسکن در فاز پیش رونق قرار گرفت؛ به واسطه رشد حجم معاملات خرید مسکن، بخشی از دارایی‌های بلوکه شده سازندگان‌‌و سرمایه‌گذاران ساختمانی در واحدهای آماده، آزاد شد و دومین پیش شرط لازم برای شروع ساخت‌وسازهای جدید فراهم شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار