جاذبه های گردشگری سمنان را بشناسید؛
در آستانه فرارسیدن سال نو، چهره استان سمنان، دیار قومس و نقطه تلاقی جنگل، کوهستان و کویر چهار فصل زندگی را رنگ به رنگ، فرش زیر پای مسافران نوروزی می کند.
کد خبر: ۳۸۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 28 February 2017

استان سمنان را نقطه تلاقی خزر و کویر، جنگل و کوهستان می دانند که در تلاش است تا مسافران نوروزی که کوله بار یکسال کار و تلاش را به دوش می کشند تا سلامی به امام مهربانی ها، رضای ضامن آهو(ع) کنند، را میزبانی شایسته کند و پسوند معبر بودن را کنار گذاشته تا به مقصدی گردشگری بدل شود.

سمنان موقعیت جغرافیایی خاصی دارد این استان در دامنه‌های جنوبی سلسله جبال البرز واقع‌شده و ارتفاعش از شمال به جنوب کاسته و درنهایت تا دشت کویر به نزدیک صفر می‌رسد که خود باعث پدید آمدن شرایط ویژه جغرافیایی در این استان شده است همچنین دیار قومس قریب به ۹۶هزار کیلومترمربع وسعت دارد و از این حیث ششمین استان پهناور کشور است.

دیار قومس به دنبال افزایش ماندگاری مسافران

دیار قومس اما در راه تبدیل شدن به مقصد گردشگری با چالش هایی نیز روبرو است به خصوص اینکه سالانه ۲۵میلیون زائر امام رضا(ع) از این استان عبور می کنند اما کمتر از پنج درصد آنها بیش از یکروز در استان سمنان مانده اند از سوی دیگر مسافران نوروزی که مقصدشان حرم رضوی است، غالبا وقت زیادی برای گردشگری و ماندن در شهری بین راهی را ندارند اما دیار قومس نیز با سخاوتی که از طبیعتش می گیرد، به دنبال رفع این چالش‌ها است.

در سال‌های اخیر استان سمنان که از جانب شمال به استان مازندران، از جنوب به استان اصفهان، از مشرق به استان خراسان و از مغرب به استان تهران ارتباط دارد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت های گردشگری خود در زمینه های مختلف طبیعی، عرفانی، مذهبی، ورزشی و ... ماندگاری مسافران نوروزی را افزایش دهد.

استانسمنانبهسبببرخورداریاز موقعیتویژه شاملعواملجغرافیایی، ترانزیتی،نزدیکیبهپایتختواقلیم‌هایمتنوع دارایقابلیتهاوتوانمندی‌ هایمختلفبهلحاظتنوعمنابع وجاذبه‌هایگردشگریاست همچنین این استانجذابیت‌های گردشگریمتنوعومتأثر ازویژگی‌هایمنحصربه‌فردی را در خود جای‌داده کهخبرگزاری مهراستان سمنان سعی دارد در مجالی نوروزی در هر گزارش بخشی از این ظرفیت ها را معرفی کند.

گردشگری طبیعی ویژگی بارز استان سمنان

برای نخستین گام باید گردشگری طبیعی را در استان سمنان معرفی کرد، ویژگی که به آن مشهور است و برای این منظور باید پای سخنان حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نشست وی درباره شرایط طبیعی دیار قومس، معتقد است:تلاقی این دو اقلیم در بخش جنوبی کوهپایه البرز تا شمال دشت کویر طی هزاران سال طبیعتی بسیار زیبا را برای ما خلق کرده است که این روزها می‌توان از هرکدامش به‌نوعی در جذب گردشگر استفاده کرد امروز گنبدهای نمکی ایوانکی در غرب استان، چین‌خوردگی‌های شمال گرمسار، گسل عبدل‌آباد، موقعیت اقلیمی شهمیرزاد، تنوع گیاهی مختلف کوهپایه البرز در مناطق کوهستانی شاهرود و یا آهوان در سمنان همه و همه می‌توانند از مقاصد گردشگری طبیعی در استان باشند.

وی می گوید: شرایط استان سمنان، شرایطی ویژه و در خور توجه است وجود گنبدها، تل‌ماسه‌ها، کویرهای مناطق جنوبی استان، پارک ملی کویر، منطقه حفاظت‌شده توران، پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق، دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز و حتی جنگل‌های ابر و اورنگ از دیگر نمونه‌های تلاقی دو اقلیم در استان سمنان هستند که دیدار از آن‌ها قطعاً چشم هر هم‌وطنی را می‌نوازد و از سوی دیگر طبیعتی بکر را برای ساکنان محلی به ارمغان آورده است.

خواجه بیدختی می افزاید: همچنین وجود دو گردنه در بخش جنوبی رشته‌کوه البرز که از بلندای آن‌ها حتی دشت کویر به چشم نمایان است از مثال‌های خوب تلاقی دو اقلیم کویری و کوهستانی در استان سمنان است که آهوان در سمنان و خوش ییلاق در شاهرود نمونه‌های بارز آن هستند.

جنگل ابر شاهرود نگین گردشگری استان سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان همچنین درباره جنگل ابر، بهخبرنگار مهر، گفت: جنگل ابر در مجاورت روستای ابر واقع شده و از آنجا که در اغلب مواقع فضای این جنگل را پوششی اقیانوسی از ابر فراگرفته، به این نام مشهور است به باور بسیاری از گردشگران، زیباترین چشم‌انداز طبیعت ایران و جهان محسوب می‌شود و ارزش آن به عنوان بخشی از میراث طبیعی ایران ‌زمین، هرگز کم‌تر از تخت‌ جمشید و نقش جهان نیست.

خواجه بیدختی بیان داشت: جنگل ابر با ۳۵ هزار هکتار وسعت قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است همچنین باید گفت این ناحیه از حوالی آستارا در شمال غرب تا حوالی جنگل ابر در شرق ایران ادامه می‌یابد.

وی درباره ماهیت جنگل های هیکانی نیز، توضیح داد: جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصر به فردترین نوع جنگل‌ها در دنیا هستند که همچون نوار سبزی بر شیب‌های شمالی جبال البرز قرار گرفته و سواحل جنوبی دریای خزر را می‌پوشانند این جنگل ها میلیون ها سال قدمت دارند لذا ابر با قدمت سه میلیون و ۳۰۰هزار سال منحصر به فرد است اما از سوی دیگر جنگل‌های هیرکانی که از دوران ژوراسیک به جای مانده‌اند، ۳.۷میلیون هکتار پوشش جنگلی ایران را تشکیل می‌داده‌اند که هم اکنون به ۱.۸میلیون هکتار تقلیل یافته‌اند.

برای سفر به جنگل ابر باید از شاهرود گذشت و به شمال این شهر طی طریق کرد تا از طریق جاده شاهرود-آزادشهر به نزدیکی روستای ابر رسید و از مناظر این جنگل رویایی بهره برد.

دیدار از پارک ملی کویر کم نظیر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان درباره پارک ملی کویرمی گوید: نخستین کویری که تهرانی ها پس از ورود به استان سمنان در مسیر گرمسار مشاهده می کنند، پارک ملی کویر است این پارک که شرایط خاص اقلیمی دارد، شرایط منحصر به فردی را در خود جای داده است و در گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود ولی اکنون نسل آن کاهش یافته همچنین یوزپلنگ آسیایی دیگر حیوانی‌ است که نسل آن در این منطقه با خطر جدی روبرو است.

خواجه بیدختی بیان داشت: بنای مشهور قصر بهرام که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است و کاروانسرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه کوه که آب مورد نیاز قصر بهرام را تامین می کرده است که می تواند ویژگی جالبی باشدهر چند امروز بقایای ساختمان حرمسرا، کاروانسراهای سفید آب و لکاب و آب انبار قیلوقه از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است اما کمتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

وی افزود: جاده سنگ فرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کرده است.
پارک ملی کویر یکی از پارک‌های ملی ایران است که ۴۴۰ هزار هکتار وسعت دارد و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران در شهرستان گرمسار واقع شده‌ است. پارک ملی کویر همچنین یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است.

کویر های رملی منتظر گردشگران

استان سمنان به کویرهای رملی شنی نیز معروف است که مشهورترین آنها در رضا آباد خارتوران شاهرود واقع شده است و اینکه معروف‌ترین شنزار رملی ماسه ای و قدیمی ترین جنگل هیرکانی جهان هر دو در شاهرودقرار دارندکه این مهم خود مبین ویژگی های طبیعی شاهرود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان درباره این روستا و موقعیت آن نیزمی گوید: رضا آباد شاهرود، روستایی است در شمال منطقه پارک وحش خارتوران و از توابع بخش بیارجمند شاهرود، در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان و ۱۲۳ کیلومتری جنوب بیارجمند؛مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است.

خواجه بیدختی بیان داشت: روستای رضا آباد تاچند دهه قبل محلی تحت عنوان چشمه کوررو نام داشت در حدود یک کیلومتری جنوب این چشمه بقعه کوچکی وجود دارد که اهالی آن را پیر می نامند. رمل های اطراف روستا، چشم انداز زیبا داشته و هر گردشگری را به سمت خود جلب می کند. از این جاذبه های طبیعی که بخشی از موهبت الهی منطقه است می توان در آینده ای نه چندان دور درخصوص تورهای مختلف کویرنوردی و رالی کویر بهره برد،شترسواری از دیگر جاذبه های ممکن در این روستای گردشگری است.

برای سفر به رضا آباد باید رنج سفر دو ساعته از شاهرود را با خودرو بر جان خرید اما دیدار از روستا نشان می دهد که این حجم راه طولانی، ارزشش را داشته است به ویژه اینکه در بهار، نمایشگاه های گردشگری، غذاهای محلی و زندگی کویری به انتظار گردشگران خواهد بود.

دامغان پر از جاذبه های طبیعی

سفر به جاذبه های طبیعی دامغان خود نیازمند سفری چند روزه است اما در این مجال باید به اختصار آنها را معرفی کرد، دهستان تویه دروار یکی از مناطق وسیع و با پیشینه تاریخی در شمال غربی شهرستان دامغان قرار دارد.

قرار گرفتن منطقه خوش آب و هوای تویه دروار در این موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان و سریع به دو مرکز استان یعنی شهرهای سمنان و ساری با پیمودن مسافتی کم و وجود راه ارتباطی بین این منطقه و استان مازندران منطقه تویه دروار را جزو یکی از نقاط استراتژیک مهم از لحاظ جغرافیایی در منطقه دامغان و بخصوص استان سمنان قرار داده است فاصله منطقه گردشگری تویه دروار از مرکز شهرستان دامغان در حدود ۴۵ کیلومتر است و دسترسی به دریای خزر و دیار جنگل های سر سبز شمال برای مسافران این منطقه با طی کمتر از دو ساعت رانندگی امکان پذیر خواهد بود.

یکی از مناطق بکر، زیبا و دل انگیز منطقه تویه دروار رومه است. این منطقه خوش آب و هوا در منتهی الیه شمال شرقی منطقه تویه دروار واقع شده است این روستا از جنوب به دره گیوتنگه، از شمال به مناطق اگره و سرخده، از غرب به معدن گونو و از شرق به کوه های سربه فلک کشیده شمال دامغان متصل است که هرکدام از این مناطق نیاز بهیک‌روز گردشگری دارد.

آبشار نسوا، غارهای متعدد، تنگه زندان، انگورستانی، دیباج، کوه زر، نمکه، آبشار پیرخوشتر و ... در زمره ظرفیت های گردشگری دامغان هستند.

جاذبه های طبیعی استان سمنان فراوان هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان همچنین معتقد است: جاذبه های طبیعی استان فراوان هستند مناطق دیدنی بسیار زیاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را تک‌به‌تک نام برد ولی مسافران و گردشگران می‌توانند از ظرفیت‌های بسیاری مانند طبیعت زیبا با چشم‌اندازهای طبیعی، روستاهای هدف گردشگری دیدار کنند.

خواجه بیدختی می گوید: همچنین مناطق بسیار زیادی در استان وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به‌عنوان مناطق زیستی و حیات‌وحش نام برد که ازجمله آن‌ها پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده توران، منطقه حفاظت‌شده پرور، منطقه شکار ممنوع خنار، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تپال و پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده کویر نام برد که قطعاً گردشگران حرفه‌ای می‌توانند با رعایت موازین ویژه از حاشیه این مناطق دیدار کنند.

وی افزود: از سوی دیگر مقبره بسیاری از بزرگان مانند بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، ابن یمین فرومدی، شیخ حسن جوری، علاءالدوله سمنانی و مناطق زیارتی مانند امامزاده یحیی(ع)، امامزاده محمد(ع)، پیغمبران در کنار مناطق زیبایی مانند رودبارک، چاشم، پرور، ابر، اولنگ، میامی، دشت کالپوش، ملاده، غاز دربند، ایل سنگسر، قالیباف، رامه، دیباج، جاده ابریشم، خارتوران و ... در استان سمنان وجود دارد که می‌تواند مقصد گردشگری بسیاری از هم‌وطنان باشد.

در گزارش بعد دیگر آثار گردشگری طبیعی استان سمنان مانند جاده ابریشم، خارتوران، غارها و آبشارهای مختلف استان سمنان و همچنین مناطق نمونه گردشگری را معرفی خواهیم کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار