سرپرست هیأت کاوش در محوطه میرک سمنان به ایسنا خبرداد:
سرپرست تیم کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان گفت: نتایج فصل اول کاوش‌های محوطه پارینه سنگی میرک سمنان 15 اسفندماه‌جاری در همایش سالانه باستان شناسی ایران تشریح می‌شود.
کد خبر: ۳۸۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 04 March 2017

حامد وحدتی‌نسب در گفت‌وگویی اظهار کرد: نتایج این کاوش یک‌شنبه 15 اسفندماه در موزه ملی ایران ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون دو مرحله کاوش در این محوطه ارزشمند پارینه‌سنگی انجام شده افزود: نتایج کاوش‌های فصل اول، امسال و نتایج فصل دوم در همایش سالیانه 96 ارائه خواهد شد.

سخنران امسال همایش باستان‌شناسی ایران با بیان اینکه باستان‌شناسان زیادی در این همایش سه روزه به ایراد سخنرانی می‌پردازند، ادامه داد: در همایش سالیانه معمولا نتایج کاوش‌های باستان‌شناسانه انجام گرفته در سال قبل ارائه می‌شود.
دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران از میرک سمنان به عنوان بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران نام برد و گفت: کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه مهم توسط باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی انجام شده است.
وی با بیان اینکه دو فصل کاوش در این محوطه پارینه سنگی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان انجام شده افزود: تیم کاوش در این کاوش‌ها علاوه بر گاه‌نگاری و تعیین سن دست‌ابزارهای سنگی به استقرارگاه‌های انسانی رسید که تاریخ آن‌ها در لایه‌های بالایی به 35 تا 40 هزار سال و در لایه‌های پایین‌تر به 63 هزار سال پیش می‌رسد.
وحدتی‌نسب،با بیان اینکه این استقرارگاه‌ها مربوط به انسان نئاندرتال است تصریح کرد: قدیمی‌ترین تاریخ زیست بشر در فلات مرکزی ایران مربوط به همین محوطه پارینه‌سنگی است.
سرپرست تیم کاوش محوطه پارینه سنگی میرک سمنان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با تقدیر از همکاری و همراهی مسئولان استان در انجام این مطالعات باستان‌شناسانه، خاطرنشان کرد: با حمایت میراث فرهنگی مرحله تکمیلی این کاوش‌ها در آینده اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار