نگاهی به طبیعت استان سمنان
استان سمنان در نیمه جنوبی البرز فرشی زیبا است که تارش را از مهمان نوازی تهیه می کنند و با پود زیبایی های طبیعی می بافند تا ملغمه ای از زیبایی، رنگ و عطر دل انگیز طبیعت ایران را بسازد.
کد خبر: ۴۱۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 24 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، نامش با کویر و یادش با البرز درهم‌آمیخته، نقشش نقش خیال می‌زند آنجا که جاده ابریشم از کنارش می‌گذرد و سحرانگیزترین خیالش وقتی است که جنگل ابر، نگین انگشتری گردشگری‌اش نام دارد این فرش زیبای قومسی که زیر پای مسافران پهن است.

در این وادی سحرانگیز دامنه البرز، شهرها نیز زیبایی خاصی دارند و هرکدام رج به رج می‌بافند این فرش زیبای مهمان‌نوازی را ... اما این‌ها که نقش خاطره می‌زنند بَر دارِ زیبایی، تنها بخشی از شکوه استان سمنان هستند این هفتمین استان کشور ازنظر وسعت و این باریکه بین استان‌های شمالی و دشت کویر که هر گوشه‌اش حرفی برای گفتن دارد.

کمتر کسی است که نام استان سمنان را در کنار جنگل ابر، پارک ملی کویر، خارتوران و بیارجمند، ابن یمین، بایزید و ابوالحسن خرقانی، علاءالدوله و امامزاده یحیی (ع)، امامزاده محمد(ع)، چشمه‌علی، تاریخانه و افتر و سرخه، پرور و نسوا و شهمیرزاد و جاده ابریشم نشنیده باشد، استانی که همه کویری می‌خوانندش اما همان ۱۰ درصد وسعت غیر کویری‌اش بهشتی کوچک را برای این دیار به ارمغان می‌آورد.

قومس دیاری است که همیشه زنده است کوه‌هایش نفس می‌کشند درختانش زیست می‌کنند و حیات‌وحشش خرامان و رام نشدنی درگذر از طبیعت بکرش یک‌لحظه از حرکت نمی‌ایستند اینجا جمعیت آن‌چنانی وجود ندارد اما ملغمه‌ای از طراوت، شادابی، طبیعت بکر، هوای پاک، صحنه‌های بی‌بدیل طبیعی و خدادادی است. اینجا زندگی جریان دارد لای برگ‌های درختان دیباج، لای ریگ‌های کویر رضاآباد و لای سنگ‌های کف رودهای پرور و لای انگشتان دختربچه‌ای که دستش را در آب سرد رودخانه مجن می‌کند آنجا که نور می‌بارد از این مهر عالم‌تاب.

نوروز اما هرسال در دیار قومس حال و هوای دیگر دارد اینجا سفره مهمان‌نوازی مردم در شب سال نو فراخ‌تر از همیشه است چراکه علاوه بر مهمان‌های نوروزی مردم استان سمنان، مهمان زائران امام مهربانی‌ها هم هستند و وقتی صحبت از پذیرایی یک‌میلیون مسافر برای استانی که تمام جمعیتش در مرز ۷۰۰ هزار نفر جا خوش کرده، عمق مهمان‌پذیر بودن این مردم سخت‌کوش و متدین، بیشتر نمایان می‌شود. این یعنی تهرانی‌ها در ظرف یک روز مهمان ۱۰ میلیون زائر باشند، اینجاست که باید مهمان‌نوازی را از سرپنجه زنان هنرمند دیار قومس دید و آنجاست که باید مهر را از چشمان مردان استان سمنان درک کرد.

پرجاذبه‌ترین نقاط استان سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان سمنان در گفتگو باخبرنگار مهردرباره ارزیابی گردشگری نوروز۹۶، گفت: پرجاذبه‌ترین نقاط گردشگری را باید به تفکیک شهرستان‌ها اعلام کرد برای مثال در سمنان باغ‌موزه امیر و مسجد جامع پرطرفدارترین‌ها بودند و در شاهرود مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی همچنین چشمه‌علی دامغان پربازدیدترین نقطه گردشگری این شهرستان در نوروز بود.

شاهرود به عنوان پربازدیدترین شهرستان استان سمنان میزبان 151 هزار و 729 گردشگر بوده است که از این تعداد۱۲۶ هزار و ۸۹۱ نفر در آن اقامت کرده اند.

حسین خواجه بیدختی درباره سایر نقاط استان نیز، توضیح داد: پارک جنگلی پرفسور کردوانی و بازارچه صنایع‌دستی در گرمسار، خانه هوشمند شهمیرزاد، کاروانسرای لاسجرد سرخه و کاروانسرای میاندشت در میامی از دیگر نقاط تجمع گردشگران بودند.

وی افزود: از تاریخ ۲۶اسفندماه ۹۵ تا ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری ۲۷هزار و ۲۴۶گردشگر از جاذبه‌های گردشگری آرادان دیدار و پنج هزار و ۴۹۷نفر از آن‌ها در این اماکن اقامت کردند همچنین در این ایام ۱۰۴هزار و ۱۵۹نفر از جاذبه‌های دامغان دیدار و ۹۴هزار و ۴۵۴نفر آن‌ها در این شهر اقامت یافتند و دراین‌بین ۳۴هزار و ۶۵۵نفر نیز در نوروز از جاذبه‌های گردشگری سرخه بازدید کردند و ۲۹هزار و ۱۳۴ نفر از آن‌ها در این شهر اقامت یافتند از سوی دیگر ۳۲هزار و ۱۷۷ نفر نیز از جاذبه‌های سمنان بازدید که ۳۲هزار و ۶۳۴نفر آن‌ها در این شهر اقامت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان سمنان ادامه داد: در ایام نوروز اما بیشترین بازدیدکننده در شهرستان‌های استان سمنان با اختلاف قابل‌توجه از شاهرود بود در این ایام ۱۵۱هزار و ۷۲۹نفر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازدید و ۱۲۶ هزار و ۸۹۱ نفر از آن‌ها در این شهرستان اقامت داشتند و کمترین میزان بازدیدکننده نیز به مهدی‌شهر اختصاص یافت که در طول نوروز شش هزار و ۲۹۹نفر از جاذبه‌های گردشگری آن دیدار کرده و چهار هزار و ۱۵۴نفر در آن اقامت داشتند و در میامی اما ۸۴هزار و ۳۱۰ نفر از اماکن گردشگری این خطه دیدار کردند که ۱۸هزار نفر آن‌ها در این شهر اقامت گزیدند و در پایان ۴۶هزار و ۵۳۲ نفر از دیدنی‌های گرمسار بازدید کرده و ۱۸هزار و ۷۹۱نفر در آن اقامت کردند.

افزایش ۷۱ درصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان

مقوله گردشگری همیشه با قیاس همراه است برای مثال اگر بخواهیم به مکانی قطب گردشگری اطلاق کنیم باید در پی سنجش میزان بازدید از این مکان طی یک بازه زمانی مثلاً ۱۰ ساله باشیم ازاین‌رو برای دید بهتر درباره وضعیت گردشگری استان طی نوروز با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز به گفتگو نشستیم: میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان در ایام نوروز امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد افزایش‌یافته که این آمار امیدوارکننده‌ای حتی در سطح کشور است.

۴۷۵ هزار و ۹۶۷ گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری استان سمنان بازدید کرده‌اند.

مریم سلمانیان بیان کرد: بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده از بیست و هفتم اسفندماه سال ۹۵ تا سیزدهم فروردین‌ماه امسال، ۴۷۵ هزار و ۹۶۷ گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری استان سمنان بازدید کرده‌اند درحالی‌که طی مدت مشابه پارسال، تعداد بازدیدکنندگان از این جاذبه‌ها شامل ۲۷۸ هزار و ۹۳۵ نفر بود.

وی افزود: دلیل این افزایش می‌تواند تلاش‌های مضاعف برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان برای هم‌وطنان از یک‌سو و برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی متصدیان باشد برای مثال بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده از بیست و هفتم اسفندماه سال ۹۵ تا سیزدهم فروردین‌ماه امسال، ۳۱۸ هزار و ۴۹۴ نفر در استان اقامت کردند که در مدت مشابه پارسال، ۲۶۵ هزار و ۸۴۸ نفر در نقاط مختلف اقامت کرده بودند و این جز در سایه تلاش همه دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفرهای نوروزی میسر نخواهد بود.

بازدید گردشگران خارجی در نوروز ۹۶ افزایش یافت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان همچنین از افزایش ۲۵ درصدی بازدید گردشگران خارجی از استان خبر داد و گفت: امسال ۱۴۷ گردشگر خارجی از موزه‌های استان بازدید کردند درحالی‌که این میزان در سال گذشته ۹۶نفر بود.

سلمانیان بیان داشت: منطقه بنه کوه، آب‌انبار بزرگ و پارک جنگلی گرمسار، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجن و آبشار تنگه داستان، چشمه هفت‌رنگ و فرحزاد و منطقه توران در شاهرود، کاروانسرای میاندشت، آرامگاه ابن یمین فریومدی و منطقه کال پوش در میامی، چشمه‌علی، مسجد تاریخانِ و تپه حصار در دامغان، موزه سنگ و فسیل و عشایری ایل سنگسر و کاروانسرای لاسجرد، مسجد چهل‌ستون، آرامگاه شیخ علاءالدوله و خانه حشمت اللشکر در سرخه، روستای گردشگری پاده، کاروانسرای ده نمک و امامزاده علی‌اکبر در آرادان، میدان ارگ، مسجد جامع و مسجد امام در سمنان بیشترین گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب کردند.

وی افزود: در طول نوروز همچنین ۱۷ هزار و ۹۵۵ نفر از موزه‌های استان سمنان بازدید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش بازدید از اماکن طبیعی استان سمنان

کارشناس گردشگری و مجری طرح‌های گردشگری استان سمنان گفت: در نوروز سال جاری کاهش محسوسی در بازدید از اماکن گردشگری طبیعی استان را داشتیم برای مثال جنگل ابر با توجه به بارندگی‌ها و شرایط نامساعد جوی آن‌چنان‌که بایدوشاید مورد استقبال گردشگران قرار نگرفت، در سال گذشته روزانه شش هزار نفر در این جنگل حضور داشتند درصورتی‌که امسال این میزان به چهار هزار نفر کاهش یافت اما دلیل این امر تنها یک مورد ساده است و آن‌هم بدی آب‌وهوا بود.

محمدحسن شریعتی بیان داشت: در نوروز ۹۶ طی دو مقطع آب‌وهوا شرایط مساعد برای بازدید از مناطقی مانند دیباج، ابر، اولنگ و حتی ارتفاعات شهمیرزاد را نداد چراکه ما حتی در دو روز شاهد بارش برف در شامل شرق استان بودیم که حتی نیاز به عملیات نجات در خوش ییلاق و اولنگ و ابر با حضور ماشین‌های دو دیفرانسیل و هلال‌احمر بود لیکن این امر به کاهش بازدیدکننده از اماکن گردشگری طبیعی منجر شد.

جنگل ابربا شگفتی‌هایی مانند آبشار آلو چال، افرا تخته، قلعه ماران، سر تخت، دالان بهشت و ... در راس اماکن گردشگری استان سمنان قرار دارد.

وی افزود: در نوروز گذشته در یک برهه آن‌هم طی ۲۴ ساعت شاهد شرایط نامساعد جوی بودیم که حتی به بارش نیز نیانجامید اما در سال جاری عملاً شش روز از تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۴فروردین‌ماه، برف و باران در ارتفاعات می‌بارید.

شریعتی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کدام مکان‌ها بیشترین جاذبه گردشگری طبیعی رادارند، گفت: قطعاً در رأس همه اماکن گردشگری استان، جنگل ابر قرار دارد با شگفتی‌هایی مانند آبشار آلو چال، افرا تخته، قلعه ماران، سر تخت، دالان بهشت و ... اما در رده‌های دوم کویر رضاآباد، دیباج دامغان و شهمیرزاد همچنین افتر سرخه قرار دارند.

سلیقه گردشگران موردتوجه باشد

دیگر کارشناس گردشگری و دانش‌آموخته رشته توریسم نیز در گفتگو باخبرنگار مهرضمن تحلیل رفتار گردشگران خارجی در استان سمنان، گفت: سلیقه گردشگران خارجی نشان می‌دهد که بیشتر به مکان‌هایی علاقه‌مند هستند که بیان‌گر تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.

مریم طبسی بیان کرد: گردشگران خارجی برعکس گردشگران ایرانی پیش از ورود به یک شهر یا کشور تمام برنامه سفر خود را پیش‌بینی می‌کنند و طبق آن جلو می‌روند برای مثال پیش از ورود به استان سمنان می‌دانند که قرار است تا پیش از ظهر مثلاً دوم فروردین از مقبره بایزید بسطامی دیدار کنند و سپس به مقبره ابوالحسن خرقانی می‌روند اما گردشگران ایرانی معمولاً اصلاح «بزن به دل جاده» را برمی‌گزینند لذا مسئولان گردشگری باید به این مهم توجه کنند و درصدد نوشتن برنامه‌های یک‌روزه، دوروزه، سه‌روزه و ... برای گردشگران به چند زبان مختلف باشند تا شاهد جذب توریسم بیشتر باشیم.

وی افزود: اینترنت و شبکه‌های مجازی به‌شدت در جذب توریسم تأثیر دارند چراکه آمارها نشان می‌دهد اولویت سوم برای یک گردشگر داشتن وای فای پرسرعت در مکانی است که اقامت می‌گزیند حتی مهم‌تر از رختخواب، لذا باید به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای کرد امروزه امنیت اولویت اول توریست‌ها است سپس وعده غذایی، وای فای، حمام و بهداشت، منظره زیبا و ... قرار دارد مقوله‌ای که در ایران برعکس است.

صنایع‌دستی استان سمنان جاذبه‌ای برای گردشگران است

صحبت از گردشگری بدون صنایع‌دستی فایده‌ای ندارد اقلامی که با رنج فراوان توسط دستان هنرمند زنان و مردان دیار قومس در حالی خلق می‌شود که خمیرمایه‌اش عشق و قوام دهنده‌اش هنر ناب ایرانی است این تولیدات اما خواهان زیاد دارند در بسیاری از شهرهای ایران اسلامی صنایع‌دستی منبع نخست درآمد است و در دیار قومس جلوه‌ای رنگ و زیبایی و سلیقه، امسال اما طی ایام نوروز، در ۱۸ نقطه استان سمنان، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی با بیش از ۱۵۰ غرفه به روی علاقه‌مندان گشوده شد تا چشم‌نوازی کند این آثار خلق‌شده در دیار قومس را.

در ۱۸ نقطه استان سمنان، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی با بیش از ۱۵۰ غرفه به روی علاقه‌مندان گشوده شد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان دراین‌باره، گفت: در غرفه‌های این نمایشگاه‌ها، تولیدات مختلف هنرمندان استان در رشته‌های سفال و سرامیک، گلیم، جاجیم، نمد، نساجی سنتی، نازک‌کاری چوب، قلم‌زنی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در معرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته است.

محمدجعفرصفا خواه درباره ارزش ریالی محصولات فروخته‌شده در استان نیز توضیح داد: در شاهرود ۴۰۰ میلیون تومان، سمنان ۲۵۰ میلیون تومان، دامغان۲۰۰ میلیون تومان، گرمسار ۱۸۰ میلیون تومان، مهدی‌شهر ۲۰ میلیون تومان و میامی ۱۵ میلیون تومان و درمجموع یک میلیارد تومان صنایع‌دستی در استان به فروش رسیده است.

وی افزود: در استان سمنان قریب به چهار هزار و ۵۰۰هنرمند صنایع‌دستی شناسایی‌شده‌اند که ۱۰هزار نوع صنایع‌دستی را در ۵۲ رشته مختلف خلق می‌کنند تا جایی که بعضاً این موارد به کشورهای منطقه صادر نیز می‌شوند.

زیرساخت‌های گردشگری در نوروز۹۶ تقویت شد

جذب گردشگر بدون ارائه زیرساخت تقریباً امری محال است، در این زمینه استان سمنان نیز از قاعده مستثنی نیست اما در این استان طی نوروز ۹۶ اتفاقات مثبتی رخ داد که تا سال گذشته از آن‌ها خبری نبود و یا کمتر دیده می‌شدند یکی از این فعالیت‌های زیرساختی در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان بود که پیش‌ازاین در مراسم اربعین و راهپیمایی کشور عراق توسط اپراتورها امتحان خود را پس داده بود و حال چه جایی بهتر از زیرساخت‌های گردشگری که قطعاً میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری خواهند بود.

دراستان سمنان ۶۲ مرکز اقامتی وجود دارد که این واحدها درمجموع دارای یک هزار و ۸۹ تخت هستند.

در این راه اما راه‌اندازی برنامه ارائه اینترنت رایگان از طریق وای فای در ۲۰ نقطه از استان سمنان خبری بود که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام شد این امر اما جدای از نحوه اجرا و میزان رضایتمندی مردم و مسافران نوروزی، در معرفی این استان بسیار مؤثر بود که امید است این طرح برای گردشگران تابستان نیز باقدرت بیشتر ارائه شود.

درباره دیگر زیرساخت‌های استان سمنان نیز باید گفت این استان به نسبت جمعیت ۷۰۰ هزارنفری‌اش دارای زیرساخت‌های خوبی است مثلاً در این استان ۶۲ مرکز اقامتی شامل ۱۰ هتل، دو هتل‌آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، ۳۴ اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری وجود دارد که این واحدها درمجموع دارای یک هزار و ۸۹ تخت هستند اما وقتی به سیل زائران رضوی و مسافران نوروزی در استانی که درست بر سر چهارراه شمال شرق ایران و همچنین محل تلاقی کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است، بسیار اندک محسوب می‌شود هرچند مسئولان قول افزایش این زیرساخت‌ها را داده‌اند.

یکی دیگر از زیرساخت‌هایی که استان باید درباره مسافران به آن توجه کند، راه‌ها و جاده‌ها هستند، این استان بیشترین حادثه رانندگی و مرگ در این راستا را به نسبت جمعیت در سطح کشور دارد بنا به اعلام پزشکی قانونی از ۲۵ اسفند لغایت ۱۵ فروردین نوروز گذشته ۲۲ نفر و در سال جاری ۲۶ نفر براثر سوانح جاده‌ای در استان سمنان جان باختند و ۳۱۴نفر براثر جراحات ناشی از تصادفات به پزشکی قانونی مراجعه کردند که آمار بسیار بالایی است و می‌توان با بهبود زیرساخت‌ها آن‌ها بهبود بخشید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار