مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: در پی سرمازدگی درختان میوه در فروردین امسال، 34 هزار هزار تن از تولید زردآلو و گیلاس شهرستان کاهش یافته و خسارت حدود 520 میلیارد ریالی به باغداران وارد شده است.
کد خبر: ۴۱۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ 29 April 2017
به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا قاسمی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به کاهش زیاد دمای هوا در ساعت های طولانی در فروردین 96، افزود: بیشترین سرمازدگی محصولات باغی شهرستان در بخش های بسطام و مرکزی رخ داده و در نتیجه آن، باغ های زردآلو و گیلاس بین 45 تا 90 درصد خسارت دیده اند.


وی بیشترین خسارت را مربوط به محصول زردآلو دانست و گفت: یک هزار و 900 هکتار از باغ های زردآلو و 355 هکتار از باغ های گیلاس شهرستان دچار این سرمازدگی بهاره شده اند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین به سرمای زودرس پاییزه در هفته نخست آذر 95 اشاره و اضافه کرد: این سرما که کل شهرستان را فرا گرفت، در بخش های مرکزی و بیارجمند سبب وارد شدن آسیب به تنه درختان نیز شده است.

قاسمی ادامه داد: در پی این سرما، از مجموع 250 هکتار باغ های انار بخش های مرکزی و بیارجمند، 220 هکتار از درختان این باغ ها به طور 100 درصد دچار سرمازدگی شده و از دست رفت.

وی افزود: با روی دادن این نوع سرمازدگی ، باغداران مجبور به حذف درختان و سپس واکاری آنان می شوند و به این ترتیب تا چندین سال محصولی نخواهند داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان این که این مشکل در باغ های زیتون نیز ایجاد شده، اضافه کرد: 70 درصد از درختان زیتون هم دچار سرمازدگی شده و خشکیدند.

قاسمی با تاکید بر این که بیشترین خسارت متوجه باغ های انگور شهرستان شده، بیان کرد: از مجموع سه هزار و 500 هکتار باغ های انگور، 2 هزار هکتار آن از نوع انگور فخری قرمز و یا همان انگور شاهرودی است که تا حد 50 درصد تحت تاثیر سرمای زودرس پاییزه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه درخصوص انگور، باغ داران در سال جاری علاوه بر این که محصولی ندارند، حدود نیمی از درختان را نیز باید حذف و واکاری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی استان یادآور شد: محققان این مرکز انجام روش های تغذیه ای و استفاده از عوامل هورمونی برای احیای باغ های انگور را در دستور کار قرار دادند که این طرح در هفته های آتی با اجرای چند کار بصورت نمونه در تعدادی از باغ های بخش مرکزی و برگزاری چند کارگاه آموزشی برای انگورکاران شهرستان، به اجرا در می آید.

قاسمی ادامه داد: پس از اجرای این طرح، میزان تاثیر آن بر احیای درختان و همچنین میزان دقیق خسارت وارد شده به آن ها مشخص می شود.

وی افزود: در صورت بی نتیجه بودن طرح احیای درختان انگور، باغ داران این محصول در یک بازه زمانی پنج ساله محصولی نخواهند داشت.

قاسمی درباره پرداخت خسارت از سوی بیمه به کشاورزان نیز گفت: بیشتر محصولات باغی بیمه هستند و در صورت تامین اعتبار برای پرداخت غرامت، صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تکلیف خود عمل می کند.

وی درخصوص بیمه تنه درختان نیز یادآور شد: این نوع بیمه از یکی دو سال قبل برای درختان زردآلو انجام شده و امید است از سال زراعی آینده برای باغ های انگور نیز اجرایی شود.
32 درصد باغ های استان معادل 14 هزار و 500 هکتار از آن در شهرستان شاهرود واقع است.

هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
برچسب ها: باغداری ، سرمازدگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار