یک اقتصاددان:
یک اقتصاددان با بیان اینکه برنامه‌های قالیباف در حوزه اشتغال‌زایی کارشناسی است، گفت: اشتغال‌زایی برخلاف نظر دولت با نگاه قالیباف امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۴۱۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 29 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، عبدالمجید شیخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره صحبت‌های محمدباقر قالیباف پیرامون ایجاد اشتغال اظهار کرد: دولت یازدهم کم‌کاری‌های زیادی در بحث اشتغال‌زایی داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت یازدهم در بحث اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری بی‌عرضگی از خود نشان داده و نتوانسته است انتظارات در بحث اشتغال‌زایی را برآورده کند.

شیخی با تأکید بر اینکه اظهارات قالیباف بر اینکه ما می‌توانیم در بحث ایجاد اشتغال با قدرت وارد شویم، به‌حق و درست است، اضافه کرد: برنامه‌های قالیباف در حوزه اشتغال‌زایی کارشناسی بوده و اشتغال‌زایی با این نگاه امکان‌پذیر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت عرصه را بر تولید داخلی تنگ کرده است، تصریح کرد: تولید داخلی در دولت یازدهم سرکوب و بازار کالاهای داخلی از کالاهای وارداتی اشباع شده است.

شیخی با بیان اینکه دولت منابع مالی را به بخش تولید سوق نمی‌دهد، اضافه کرد: یارانه‌های ثروتمندان را قرار بود حذف و در بخش تولید هزینه کنند که این امر محقق نشد؛ دولت از اصلاح روش‌های تولید حمایتی ندارد.

وی تأکید کرد: اگر عرصه بر تولید داخلی تنگ شود، شغلی ایجاد نمی‌شود و اشتغال‌زایی هم صورت نخواهد گرفت و نرخ بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد؛ کم کردن اتکای بودجه کشور به نفت از محتوای ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد است.

این اقتصاددان ادامه داد: تولید با اتخاذ این شرایط در سیاست‌های اجرایی اقتصادمحور خواهد شد؛ امروز در دنیا تولید تجارت‌محور شده است و دولت این شرایط را فراهم نکرد.

وی با اشاره به وضع صادرات غیرنفتی، سیاست‌های دولت در حوزه صادرات را به نفع تجار برشمرد و اضافه کرد: این سیاست‌ها به نفع تولیدکنندگان نبوده است؛ متولیان حوزه صنعت و معدن و تجارت متوجه این مهم نیستند.

شیخی با بیان اینکه متأسفانه خود تولیدکنندگان در کشور صادرکننده نیستند، تصریح کرد: باید تشکل‌های تولیدی به بازاریابی روی بیاورند؛ بسته‌های خروج از رکود دولت خیلی عملی نشده و درصدی هم که اجرا شده، به نفع دلالان صادرکننده بوده و ارزش‌افزوده آن به جیب صادرکنندگان رفته است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این ارزش‌افزوده به جیب تولیدکنندگانی که صادرکننده هستند، نرفته و سیاست‌های دولت نفعی به حال تولیدکنندگان نداشته و اتفاق خوبی نیفتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار