بازار تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی در شهرستان های استان تهران هم حسابی داغ شده و کاندیداها سعی دارند به هر شکل ممکن کرسی های شورا را به دست آورند.
کد خبر: ۴۲۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 16 May 2017
آنچه این روزها موفقیت را رقم خواهد زد بازدهی و بهره وری است، لذا در تمام عرصه ها از جمله انتخابات باید به فکر افزایش بهره وری بود و در این عرصه گام برداشت.

در شهرهای شلوغ، بزرگ و با رقابت بالا نصب پوستر و بنر در تمام شهر، هزینه های زیادی در بر دارد و به خوبی هم دیده نمی شود، وقتی امروز  بازدید تلگرامی، امری سهل الوصول است، دیگر چاپ پوستر معقول به نظر نمی آید.

بهره وری بالا در تبلیغات مجازی

یکی از فعالان کانال های تلگرامی شرق استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من برای تبلیغ هر نامزد در کانال تلگرام مبلغ ۵۰ هزار تومان دریافت می کنم.

وی که معمولا هر پست کانالش بعد از یک روز، حدود یک «کا» بازدید خواهد داشت، اضافه کرد: کاندیداها علاقه بسیار زیادی برای تبلیغات در کانال من دارند.

اگر این مبلغ را با چاپ ۱۰۰۰ پوستر تبلیغاتی در اندازه «آ. سه» که هزینه ای حدود ۲۵۰ هزار تومان و نیز هزینه نصاب که حدود ۴۰۰ هزار تومان است مقایسه کنیم، می بینیم خیلی بهتر است به جای ۶۵۰ هزار تومان، ۵۰ هزار تومان بدهیم، این همان بازدهی است.



این جا است که اغلب کاندیداها علاقمند هستند تبلیغات خود را در فضاهای مجازی پیگیری کنند تا فضای حقیقی و به همین دلیل رونق این روزهای فضای مجازی از شاخصه های تبلیغات انتخاباتی این دوره است.

البته کاندیداها برای موفقیت نیاز به فعالیت های حقیقی علاوه بر تبلیغات مجازی دارند، در ادامه چند مورد تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را بررسی می کنیم.

در ادامه به بررسی موردی برخی شیوه های تبلیغ در استان تهران می پردازیم.

رای بدهید در قرعه کشی جایزه بگیرید

در مواردی در شهرستان قرچک، کاندیداها در تبلیغات خود از مردم خواسته اند که از برگه رای که به آن ها داده می شود عکس گرفته و در تلگرام ارسال کنند و در صورت رای آوردن کاندیدای مورد نظر قرعه کشی کرده و خودرو پراید و سکه جایزه می دهند.

محمد محمودی شاه نشین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انجام این گونه تبلیغات به خبرنگار مهر، اظهار داشت: هرگونه وعده های مالی این چنینی مصداق بارز تخلف انتخاباتی است.



تجمعات بی حساب و کتاب و ترافیک سنگین خیابان ها

مورد دیگری از تبلیغات کاندیداها در پخش کردن شربت و شیرینی، همراه با موسیقی های پر سر و صدا در شهرها و انداختن کارت تبلیغاتی کاندیدای مورد نظر در خودروهای عبوری است، این نوع تبلیغات چندین ضعف دارد که همه ضعف های آن با رسالت اعضاء شورای شهر در تناقض آشکار است، لیوان های یک بار مصرف باقی مانده از شربت ها در خیابان ها و نیز بقایای کارت های تبلیغاتی کاندیداها منجر به کثیفی خیابان های شهر شده و کار و هزینه شهرداری را افزایش می دهد.

از طرفی ترافیک ایجاد شده در محل پخش شیرینی نیز آزار دهنده است، در خیابانی در فیروزکوه، ۴ کاندیدا در فواصل حدودا  ۲۰۰ متری، برای رقابت با یکدیگر و به نوعی چشم و هم چشمی های انتخاباتی، اقدام به پخش شربت و شیرینی می کردند و ترافیک سنگین آن خیابان بسیار آزار دهنده بود.

این در حالی است که سید حسین هاشمی، استاندار تهران، روز گذشته در جمع اعضاء هیات نظارت بر انتخابات و نیز فرمانداران شهرستان های استان تهران به صراحت گفت: تجمع در مقابل ستادهای انتخاباتی نیز نیاز به مجوز دارد.

از طرفی دیگر یک فردی که خود را نامزد حضور در شورای اسلامی شهر کرده است، باید بیش از دیگران برای نظافت شهری و نیز ترافیک شهر اهمیت قائل باشد، قسم روباه را باور کنیم یا دم خروس را، چگونه می توانیم این موارد را ببینیم و دل نگرانی این کاندیداهای محترم در مورد اوضاع شهری را باور کنیم.

از آلودگی صوتی این تجمعات که بگذریم، بعید می دانم همه آن ها مجوز داشته باشند، در این بین نقش کمرنگ متولیان برخورد با این موارد آزار دهنده به شدت احساس می شود.



در شهرستان ورامین هم از ساعت ۱۷ به بعد نمی توان به خیابان آمد، اگر فردی در میدان امام خمینی(ره) و یا خیابان مسجد جامع نیازمند حضور اورژانس باشد، حداقل یک ساعت زمان می برد تا اورژانس از بیمارستان ۱۵ خرداد به خیابان مسجد جامع بیاید، کسی هم در شهر گویی قصد مدیریت این شیوه های آزار دهنده تبلیغاتی را ندارد.

محله گردی، طرحی برای شنیدن حرف مردم

البته همه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در استان تهران، بد هم نیستند، تبلیغات نوین، با بهره وری بالا و پاک هم داریم، یکی از این تبلیغات که در سال جاری در برخی از شهرستان های استان تهران مانند ورامین و ملارد دیده شده است، طرح محله گردی است.

برخی از کاندیداها به جای شلوغ کاری و بستن راه مردم، پاشنه کفش هایشان را بالا کشیده و به سراغ مردم محلات رفتند، در محلات ایستاده و بدون غرور و چهره به چهره برنامه های کاری خود را بیان کردند.

یکی از این کاندیداها در مورد هدف از این طرح به خبرنگار مهر، گفت: به جای هزینه های هنگفت که از توان من خارج است و نیز زشت کردن ظاهر شهر، هر روز به ۴ محله حاشیه شهر می روم، حرف های مردم را می شنوم و خود را به آن ها معرفی می کنم.

وی افزود: در این نوع تبلیغات، از آن جایی که با شهروندان عادی محلات حاشیه نشین برخورد دارم، از مشکلات شهر بهتر با خبر خواهم شد، مردم هم اهداف من را بهتر می شناسند.



اتوبوس گردی تبلیغاتی

طرح جالب دیگر، طرح اتوبوس گردی است که در پرند و پیشوا دیده شده است، در این طرح کاندیداهای مجری، تصاویر خود را به جای نصب بر پیشانی شهر، روی اتوبوس می چسبانند و این بار برای دیدن همه مردم، همه شهر را پوستر نمی چسبانند، بلکه پوسترها را متحرک کرده و همراه با خود به اقصی نقاط شهرها می برند.

کاندیدای مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما نباید شهر را فدای تبلیغات کنیم و باید برای چهره شهر اهمیت قائل باشیم.



تخلفات تبلیغاتی، آن هم از سوی برخی ادارات احساس خوبی به شهروندان نمی دهد، نصب بنر کاندیداهای شورای شهر در مقابل اداره دولتی جالب نیست.

پخش نون و پنیر و موج سواری های سیاسی

پخش نون و پنیر و سبزی از سوی برخی خانم هایی که نامزد انتخاباتی شده اند در برخی شهرهای استان نیز در نوع خود جالب است و این که از سوی کاندیداهای خانم انجام می شود این امر را جالب تر نیز کرده است، تبلیغات انتخاباتی، از نوع نون و پنیر، در برابر کانون های قدرت و شام های چرب، ایده جالبی است، پسماند هم ندارد که چهره شهر را زشت کند.

موج سواری انتخاباتی پدیده دیگری است که امروزه رایج شده و از سوی افراد در حال پیگیری است، برخی از نامزدهای شوراهای شهر با ارائه لیست هایی سعی در وصل کردن خود به یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دارند، چرا که می دانند قسمتی از رای های طرفداران هرکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری برای موفقیت آن ها در کسب کرسی های شوراها کافی است.

آرایش های آنچنانی در تصاویر انتخاباتی، شیوه دگری است که از انتخابات شوراها در سال ۹۲ شروع شد و به دلیل موفقیت برخی از نامزدها در انتخابات و نیز عدم برخورد مقتدرانه عوامل اجرایی انتخابات، در این دوره به اوج خود رسیده است، گویی تصاویر خانم ها تنها در اعلامه های ترحیم نباید وجود داشته باشد.



این نوع تبلیغات در شهرستان های غرب استان تهران بیشتر به چشم می خورد، اما در ورامین به دلیل حساسیت های مذهبی اعتراضات بیشتری را در پی داشته است.

حوزه علمیه خواهران کوثر(س) ورامین در بیانیه ای به شدت به برخی تصاویر تبلیغاتی کاندیداهای خانم، انتقاد کرده و این نوع تبلیغات را تاسف آور دانسته است.

در بخشی از این بیانیه که صبح امروز منتشر شده، آمده است: جای بسی تأسف است در ایام ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر عکس زنان و دخترانی را در گوشه و کنار شهر می بینیم که به انواع و اقسام لوازم آرایشی خود را زینت کرده و تراکت و بیل برد های تبلیغاتی ایشان در شهر پراکنده است.

این بیانیه خطاب به مسئولین اضافه می کند: گویی غیرت شما خفته است که در برابر این زنان بزک کرده که پس از انتخاب توسط مردم می خواهند در مسند شورای شهر بنشینند و برای مردم تصمیم گیری کنند سکوت پیشه کرده اید، مگر جز این است که ما در جامعه اسلامی، آن هم جامعه شیعی زندگی می کنیم، جامعه ای که الگوی زنان آن بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و حضرت زینب کبری(س) است.



بیانیه مذکور اضافه می کند: مگر جز این است که حضرت زهرا(س) آن دردانه پیامبر (ص) زمانی که می خواهند برای خطبه خوانی در دفاع از حریم ولایت به مسجد بروند زنان بنی هاشم را در گرداگرد وجود خویش همراه می کند تا چشم نامحرمی او را نبیند و زمانی که می خواهند سفارش تابوت بدهد ، تابوتی طلب می کنند که وجود نازنینش در آن کاملاً پوشیده باشد، نکند فراموش کرده ایم حضرت زینب و زنان و دختران خاندان رسول اکرم(ص) پس از حادثه جانسوز عاشورا چه سختی ها و مشقت ها کشیدند تا حجاب، این دستور ضروری دین حفظ شود.

وعده های ریاست جمهوری در انتخابات شورای شهر

وعده های پر رنگ و خارج از حیطه شوراها نیز در تبلیغات به شدت مشاهده می شود، در یکی از شهرهای غرب استان تهران، کاندیدایی وعده تاسیس شهرستان و احداث بیمارستان داده است، گویی کاندیدای مذکور به اشتباه گمان کرده که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

در پردیس هم بازار وعده احداث مترو، جشن های بزرگ و جمع کردن رای از طریق آتش بازی در خیابان داغ است.



رقیه محب وطن، کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی، در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: نامزدهای انتخابات شوراها به خوبی حیطه وظایف خود را مطالعه کرده و از وعده های بی اساس بپرهیزند.

وی اضافه کرد: وعده های پوچ به شدت به اعتماد مردمی ضربه زده و در بلند مدت عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

به هرحال اگر هدف عزیزانی که نامزد انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا شده اند خدمت صادقانه به مردم باشد، در شیوه های تبلیغاتی آن ها مشهود است و مردم به خوبی این مسائل را فهمیده و روز ۲۹ اردیبهشت انتخاب آگاهانه ای خواهند داشت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار