ماه میهمانی خدا از راه رسیده و یکی از اتفاقات این ماه که فیلم‌های تلویزیونی است را با خود به همراه آورده است؛ چشم امید به فیلم‌های امسال سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا شاید پرداختن به موضوعات ارزشی بیشتر در دستور کار قرار گیرد و مردم کشور ما را از فضای ماه میهمانی خدا با همه حال و هوای خوبش خارج نکند.
کد خبر: ۴۳۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 29 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ماه میهمانی خدا از راه رسیده و طبق سال‌های پیش اتفاقاتی را با خود به همراه آورده است، یکی از این اتفاقات فیلم‌های تلویزیونی است که برای این ماه شبکه‌های مختلف تلویزیونی به نمایش درمی‌آورند.

تا چند سال پیش زمانی که صحبت از سریال‌های ماه مبارک می‌شد همه اذهان به طرف شیطان، فرشته، مرگ و برخی مفاهیم این چنینی می‌رفت و اکثراً فیلم‌ها در همین موضوعات اما از دیدگاه‌های متفاوتی بود که نقاط مثبت و منفی با خود به همراه داشت.

اما در سال‌های اخیر ماه مبارک تبدیل شده است به ماه سریال‌هایی که بیشتر به موضوعات کلاه‌برداری، اخاذی، خیانت در امانت آن هم توسط اعضای خانواده و امثال این موضوعات پرداخته است، جدا از بحث تحول فیلم‌های تلویزیونی از موضوع یکنواختی که سال‌ها فیلم‌های ماه رمضان را به خود اختصاص داده بود و تأکید بر فیلم‌هایی با موضوعاتی به این سبک، خود موضوع این فیلم‌ها اتفاق مهمی است که رضایت برخی هنرمندان را به همراه نداشته است.

*همه ایران تهران نیست!

عبدالله نعیم‌زاده بازیگر فیلم لیلی با من است در رابطه با فیلم‌های ماه رمضان اظهار کرد: سریال‌های ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر بدون توجه به اینکه این سریال را تمام ایران می‌بینند، ساخته می‌شود، تمام ایران فقط تهرانی نیستند که این اتفاقات ناخوشایند و کلاه‌برداری‌هایی که در فیلم‌ها نشان می‌دهند در آنجا اتفاق می‌افتد بلکه باید این موضوع را در نظر گرفت که اکثر مردم ما در روستاهایی زندگی می‌کنند که در آن‌ها خبری از این ضد ارزش‌ها نیست و زندگی‌های پاک و سالمی دارند.

وی عنوان کرد: مردم روزه‌دار ما در ایام ماه مبارک رمضان یک روز با معنویت بسیار روزه می‌گیرند و شب که به خانه می‌آیند و به تماشای تلویزیون می‌نشینند درس کلاه‌برداری در تلویزیون می‌بینند که این ضد ارزش است.

اما چشم امید به فیلم‌های امسال سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا شاید پرداختن به موضوعات ارزشی بیشتر در دستور کار قرار گیرد و مردم کشور ما را از فضای ماه میهمانی خدا و روزه‌داری با همه حال و هوای خوبش که موجب پاکی دل‌های زنگار گرفته می‌شود خارج نکند.

اخباری که تاکنون از فیلم‌های ماه رمضان امسال منتشر شده است حاکی از این است که موضوعات این فیلم‌ها متفاوت از فیلم‌های سال‌های گذشته بوده و تحولی در این باب رخ داده است که امید است تا با پخش این فیلم‌ها شاهد تغییر مثبت در موضوعات اصلی سریال‌ها باشیم.

معاون سیما پیش از این در رابطه با برنامه تلویزیون برای پخش سریال‌های ماه مبارک رمضان گفته بود: برای ماه مبارک رمضان 4 مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر»، «رستاخیز تفنگ‌ها»، «نفس» و «افسانه سامبونگ» تهیه شده است که از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج پخش خواهد شد.

«زیر پای مادر»

داستان مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی روایتگر زندگی «خلیل»، پیرمردی اهل مشهد است که فرزند خودش را عاشقانه دوست دارد ولی در تمام طول عمر از دروغی که به او گفته است ترس و واهمه دارد، همسر این مرد در سال‌های اول زندگی بنا به دلایلی جدا می‌شود و خلیل با پسرش به رستوران‌داری ادامه می‌دهد و در روزهای آخر هفته به مسافران امام رضا(ع) نذری می‌دهد تا اینکه پسرش در یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته می‌شود و به دختری با نام رخساره علاقه‌مند می‌شود که با ورود رخساره و مادرش به داستان موقعیت‌های عاطفی شکل خواهد گرفت، مفهوم کلی قصه در مذمت دروغ است و لذت بخشش و ایثار برای یک خانواده‌ای که با عشق پشت هم ایستاده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند را به تصویر می‌کشد.

«رستاخیز تفنگ‌ها»

داستان سریال تلویزیونی رستاخیز تفنگ‌ها روایت مقاومت مسلحانه جوانان روستایی به نام (المالکیه) در جبل عامل لبنان به رهبری روحانی معروف شیعه سید عبدالحسین شرف‌الدین است که علیه اشغالگری ارتش فرانسه قیام می‌کنند و این حرکت جوانان به کل منطقه تسری پیدا می‌کند.

«نفس»

داستان سریال نفس که آخرین قسمت از سه گانه جلیل سامان است، در مورد جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود؛ او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد.

سریال کره‌ای «افسانه سامبونگ»

در خلاصه داستان مجموعه «افسانه سامبونگ» آمده است «امپراتور قصد دارد برای یادبود مرگ ملکه‌اش معبدی بزرگ بنا کند، ساخت معبد بسیار دشوار است و باعث کشته شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از مردم فقیر و بیچاره کارگر می‌شود؛ سامبونگ جونگ دوجون محقق جوانی است که نسبت به اطرافیانش اندیشمند و باتدبیر است، سامبونگ که وضعیت معیشتی مردم را می‌بیند تصمیم می‌گیرد به فریاد مردم برسد به همین دلیل او با امپراتور صحبت می‌کند تا بتواند وی را از ساخت معبد منصرف کند، امپراتور که این جسارت و گستاخی را می‌بیند، سامبونگ را زندانی می‌کند و ...

نکته جالب توجه حضور دو فیلم خارجی در بین فیلم‌های ماه رمضان است که احتمال می‌رود با توجه به موضوع این فیلم‌ها سنخیت چندانی با ماه مبارک رمضان و روزه‌داری و معنویت آن نداشته باشد، این موضوع در حالی قرار است اتفاق بیفتد که کشور ما کم کارگردان تلویزیونی ندارد و برنامه سریال‌های تلویزیونی سیما نیز از قبل مشخص است، علاوه بر آن سؤالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا ماه رمضان به اندازه کافی موضوع و سوژه جذاب برای به تصویر کشیدن ندارد که برای این ماه موضوعات این چنینی انتخاب می‌شود؟

* پایتختی که به ماه رمضان نرسید

طی صحبت‌هایی که پیش از نوروز امسال مطرح شد با توجه به آماده نشدن سریال پایتخت 5 برای نوروز 96 قرار بود این سریال که در قسمتی از موضوع فصل قبلی خود نیز به خوبی به ماه رمضان و فرهنگ‌سازی در این رابطه پرداخته بود و به گفته کارشناسان تلویزیونی از جمله فیلم‌های خوب و متناسب با ماه مبارک به حساب می‌آمد قرار بر این بود که برای پخش در فیلم‌های ماه رمضان آماده شود اما متأسفانه صحبت‌ها حاکی از آن است که با توجه به طولانی شدن مرحله پیش تولید این اثر، امکان آماده شدن این سریال برای ماه رمضان وجود نداشته است.

پایتخت نشان داده است که می‌توان سریالی متناسب با موضوع رمضان ساخت که علاوه بر اینکه موضوعی مذهبی دارد جنبه طنز را نیز به خوبی رعایت کرده، این فیلم با استفاده از جنبه مخاطب جذب کن طنز خود پس از نشاندن همه اعضای خانواده پای تلویزیون به صورت کاملاً غیر مستقیم ارزش‌هایی را به مخاطب خود القا می‌کرد و موجب فرهنگ‌سازی برخی موضوعات دینی ما مثل حضور در مسجد برای برگزاری فریضه واجب نماز انجام می‌شد.

امید است که فیلم‌های انتخاب شده برای پخش در طول ماه رمضان امسال نکات مثبت زیادی داشته باشند و بتوانند نیاز مخاطب خود را برطرف کنند و شاید بتوان به سال آینده چشم دوخت تا با استفاده هر چه بیشتر از اهالی فیلم‌سازی کشورمان و انتخاب سوژه‌هایی متناسب‌تر با این ماه عزیز، سیمای جمهوری اسلامی ایران در شب‌های این ماه و پس از افطار خانواده‌های ایرانی، میهمان خوبی برای مخاطبان باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار