اگر قصد خرید لپ تاپ جدید دارید حتما این مطلب را بخوانید؛ زیرا در ادامه به بیان ده مورد از مشخصات کلیدی لپ تاپ های جدید می پردازیم و توصیه می کنیم لپ تاپ مورد نظر شما تا جای ممکن از این ویژگی ها برخوردار باشد.
کد خبر: ۴۳۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 04 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از کلیک – تا سال ۲۰۱۰ پیشرفت فناوری های مرتبط با 
لپ تاپ آنقدر سریع بود که هم کاربران معمولی و هم فعالان اقتصادی لپ تاپ های خود را هر سه سال یک بار عوض می کردند و توجیه آن ها هم این بود که لپ تاپ هایی که عمر آن ها بیش از ۳ سال است، کاملا قدیمی هستند؛ اما از آن زمان تاکنون تعویض لپ تاپ ها معمولا در دوره های زمانی طولانی تری انجام می شود.

عرضه تبلت ها از آن زمان تاکنون، می تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. از سویی دیگر در سال های اخیر کاربران بین یک لپ تاپ نو که قیمت آن به عنوان مثال در حدود ۷۰۰ دلار است و لپ تاپی که در حدود پنج سال کار کرده است، هیچ تفاوتی نمی بینند و به نظر بسیاری از آن ها تنها تفاوت یک لپ تاپ جدید با یک لپ تاپ نسبتا قدیمی این است که عملکرد آن کمی سریع تر است و به نظر آن ها خرید یک لپ تاپ جدید ضرورتی ندارد؛ اما اگر قصد خرید یک لپ تاپ جدید در سال ۲۰۱۷ را دارید، باید به شما بگوییم که تفاوت های لپ تاپ های رونمایی و عرضه شده در این سال نسبت به لپ تاپ های قدیمی تر، فراتر تر تفاوت های اندک مرتبط با عملکرد لپ تاپ است و از ویژگی های قابل توجهی همچون صفحه نمایش های با وضوح و کیفیت رنگ بالاتر و همچنین عمر باتری بیشتر نسبت به لپ تاپ های عرضه شده در سال های قبل برخوردار هستند. در ضمن اکثر لپ تاپ های ۲۰۱۷ از ویژگی های بسیار خوبی مانند برخورداری از پورت USB-C، پورت تاندربولت ۳ و پردازنده نسل هفتم پردازنده Core i7 اینتل (Kaby Lake) برخوردار هستند که هیچ کدام از آن ها در لپ تاپ های قدیمی تر دیده نمی شوند. در ادامه به بیان ده مورد از ویژگی های اصلی لپ تاپ های جدید می پردازیم. با ما همراه باشید.

پورت USB-C و تاندربولت ۳

پورت USB یکی از محبوب ترین پورت ها محسوب می شود و از زمان معرفی و رونمایی از آن تاکنون برای انجام کارهایی همچون شارژ تبلت ها و گوشی ها، انتقال اطلاعات به حافظه فلش و اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به داک استیشن (وسیله ای که امکان اتصال وسایل جانبی بیشتر به لپ تاپ را فراهم می کند) مورد استفاده قرار گرفته است؛ لپ تاپ های قدیمی مجهز به USB- A هستند؛ اما لپ تاپ های جدید دارای پورت USB- C هستند که یک پورت چند کاره است و قابلیت های بیشتری نسبت به USB-A دارد. در این پورت امکان انتقال برق و اطلاعات تنها با یک کابل وجود دارد. این پورت می تواند برای شارژ لپ تاپ ها، انتقال داده ها و اتصال لپ تاپ به نمایشگرهای خارجی مورد استفاده قرار گیرد.
 یکی از مزیت های دیگر این پورت نسبت به پورت USB-A، دو طرفه بودن آن است. کابل های USB-C را می توانید بر خلاف کابل های USB-A از هر دو طرف آن وارد کنید. لپ تاپ هایی که دارای این پورت هستند، امکان شارژ آن ها توسط آداپتورهای AC وجود دارد. همچنین کاربران می توانند از این پورت برای اتصال لپ تاپ به داک استیشن و نمایشگرهای خارجی استفاده کنند. به دلیل اینکه USB-C یک استاندارد صنعتی است، می توان از یک شارژر برای شارژ همه لپ تاپ ها، گوشی ها و تبلت های برندهای مختلف مجهز به این پورت استفاده کرد. شرکت Finsix نسخه جدیدی از شارژر Dart را عرضه کرده است که یک شارژر کوچک USB-C است. شرکت Innergie هم شارژر PoweGear USB-C 45 را عرضه کرده است که نسبت  به شارژر Dart بزرگ تر است، اما قیمت کمتری دارد.
در برخی از لپ تاپ های پبشرفته تر می توان از پورت USB- C به عنوان پورت تاندربولت ۳ هم استفاده کرد. این لپ تاپ ها هم از تمام وسایل مجهز به پورت USB-C پشتیبانی می کنند و هم امکان اتصال وسایل دارای پورت تاندربولت ۳ به آن ها وجود دارد. از قابلیت های لپ تاپ های دارای این پورت می توان به امکان اتصال آن ها به تلویزیون های ۴K و همچنین کارت های گرافیک اکسترنال برای اجرای روان تر بازی ها اشاره کرد. همچنین سرعت انتقال اطلاعات توسط لپ تاپ های مجهز به این پورت به درایوهای خارجی، به اندازه سرعت انتقال اطلاعات به حافظه های SSD داخلی است.

صفحه نمایش های دارای وضوح بالا

در چند سال اخیر صفحه نمایش اکثر لپ تاپ ها (حتی لپ تاپ های گران قیمت) دارای رزولوشن ۷۶۸*۱۳۶۶ بوده اند. این رزولوشن پایین نه تنها موجب کاهش کیفیت تصویر در صفحه نمایش ها می شود بلکه کاربران در هنگام وب گردی یا ویرایش اسناد خود باید برای خواندن مطالب بیشتر، بیشتر اسکرول کنند؛ زیرا به دلیل وضوح کمتر، میزان کمتری از متون در قسمتی که در حال مشاهده آن هستید، نمایش داده می شود.

اما اکثر لپ تاپ هایی که به تازگی عرضه شده اند، دارای صفحه نمایشی با وضوح Full HD یا بالاتر هستند و با قیمت مقرون به صرفه ای عرضه شده اند. صفحه نمایش این لپ تاپ ها دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و می توانید متون بیشتری را در آن ها در آن واحد بدون نیاز به اسکرول کردن مشاهده کنید. لپ تاپ Aspire E 15 ایسر با صفحه نمایش Full HD در حال حاضر تنها با قیمت ۳۴۹ دلار عرضه می شود و در صورت تمایل برای خرید لپ تاپ ۴K، لپ تاپ Dell XPS 15 با قیمت ۱۵۹۹ دلار گزینه خوبی محسوب می شود.

صفحه نمایش OLED

پس از استفاده از صفحه نمایش OLED در گوشی های هوشمند، اکنون نوبت به استفاده از این صفحه نمایش ها در لپ تاپ ها رسیده است. در حال حاضر در گوشی های مجهز به بهترین صفحه نمایش ها که شامل گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ و گوشی های پیکسل گوگل می شود، از صفحه نمایش های OLED استفاده می شود که قادر به ایجاد گامای رنگ sRGB صد درصد هستند و تصاویر در آن ها حتی واقعی تر از دنیای واقعی نمایش داده می شوند.

در حال حاضر تنها دو لپ تاپ Alienware 13 شرکت Dell و لپ تاپ ThinkPad X1 Yoga با صفحه نمایش OLED عرضه شده اند. صفحه نمایش این دو لپ تاپ از کیفیت واقعا بالایی برخوردار هستند و هر کاربری را شگفت زده می کنند. امیدواریم در سال ۲۰۱۷ لپ تاپ های بیشتری با صفحه نمایش OLED عرضه شوند.

پردازنده های Kaby Lake اینتل

شرکت اینتل که در زمینه تولید CPU سابقه زیادی دارد، به تازگی پردازنده های خود را ارتقا داده است و نسل هفتم پردازنده های سری Core را عرضه کرده است. این پردازنده ها نه تنها سرعت بیشتری نسبت به پردازنده های لپ تاپ های سه سال قبل دارند، بلکه مصرف آن ها نیز نسبت به پردازنده های نسل قبل کمتر است و امکان پخش فیلم های ۴K را نیز فراهم کرده اند. شماره سریال پردازنده های نسل هفتم با عدد هفت شروع می شود (برای مثال Core i5-7200U).

حافظه های SSD
لپ تاپ هایی که چهار سال پیش و یا بیشتر عرضه شده اند، دارای هاردهای مکانیکی هستند، اما لپ تاپ هایی که به تازگی عرضه شده اند دارای حافظه های SSD هستند که ۳۰۰ برابر سریع تر از حافظه های HHD هستند و باعث افزایش سرعت عملیات محاسباتی لپ تاپ به میزان قابل توجهی می شوند. در ضمن لپ تاپ های مجهز به این حافظه ها سریع تر بوت می شوند و بسیار سریع از حالت استندبای خارج و آماده به کار می شوند. در ضمن اپلیکیشن های مختلف نیز در این لپ تاپ ها در کسری از ثانیه باز می شوند (به عنوان مثال باز شدن نرم افزارهای گوگل کروم و ورد در این لپ تاپ ها، کمتر از یک ثانیه طول می کشد).
لپ تاپ های مجهز به حافظه های SSD نسبت به لپ تاپ های دارای حافظه HHD، سیصد دلار و یا بیشتر گران تر هستند. استفاده از حافظه های SSD در سیستم هایی که قیمت آن ها کمتر از ۸۰۰ دلار است، به یک استاندارد تبدیل شده است. در لپ تاپ های رده بالاتر نیز از نوع سریع تری از حافظه های SSD موسوم به حافظه های PCLe X4 یا NVMe یا PCL استفاده می شود که سرعت آن ها سه یا چهار برابر بیشتر از حافظه های متداول SATA است.

کارت های گرافیک پاسکال

اگر می خواهید از لپ تاپ خود برای انجام بازی های کاملا جدید و یا لذت بردن از هدست های واقعیت مجازی HTC Vive و یا Oculus Rift فیس بوک استفاده کنید، لپ تاپ هایی که سه یا چهار سال از عمر آن ها می گذرد، اصلا برای انجام این کار مناسب نیستند. شما برای انجام چنین کارهایی نیازمند یک لپ تاپ گیمینگ هستید که دارای کارت گرافیک پاسکال باشد و یا می توانید لپ تاپ هایی را انتخاب کنید که دارای کارت گرافیک انویدیا باشند و مدل آن باید با عدد ۱۰ شروع شده باشد. پایین ترین مدل این سری از کارت های گرافیک انویدیا GTX 1050 است و بالاترین مدل آن در حال حاضر GTX 1080 است.

کارت های گرافیک پاسکال می توانند بازی های AAA (بازی هایی را که دارای گرافیک بالایی هستند) را با همان تعداد فریم مورد استفاده توسط کامپیوترهای دسکتاپ برای اجرای بازی ها و با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کنند. حتی پایین ترین مدل کارت گرافیک پاسکال هم می تواند اپلیکیشن های واقعیت مجازی را به راحتی پردازش کند؛ بنابراین چنانچه لپ تاپ گیمینگ مورد نظر شما فاقد کارت گرافیک پاسکال انویدیا است، باید از خرید آن اجتناب کنید.

لپ تاپ های دو در یک

زمانی که می خواهید ایمیلی بفرستید، وبگردی کنید و یا کارهای این چنینی را انجام دهید، هیچ چیزی بهتر از یک لپ تاپ نیست؛ اما موقعی که در هواپیما هستید یا می خواهید فیلمی را تماشا کنید و یا در صف یک فروشگاه می خواهید به وب گردی در شبکه های اجتماعی بپردازید، قطعا استفاده از تبلت بهتر از لپ تاپ است. اگر شما هم از لپ تاپ خود برای چنین کارهایی استفاده می کنید، لپ تاپ های دو در یک بهترین گزینه برای شما هستند. این لپ تاپ ها به صورتی طراحی شده اند که صفحه کلید آن ها از صفحه نمایش جدا می شود و می توانید از صفحه نمایش آن ها به تنهایی به عنوان یک تبلت نیز استفاده کنید. لپ تاپ هایی که سه تا پنج سال از عمر آن ها می گذرد، فاقد این قابلیت هستند.

۸ گیگابایت حافظه رم یا بیشتر

چند سال پیش برای خرید یک لپ تاپ با رمی بیش از ۴ گیگابایت باید پول زیادی پرداخت می کردید؛ اما امروزه رم ۸ گیگابایتی تقریبا به یک استاندارد تبدیل شده است و حتی برخی از لپ تاپ ها هم با رم ۱۶ گیگابایتی و با قیمتی بسیار مقرون به صرفه عرضه می شوند. چنانچه لپ تاپ شما مجهز به رم ۸ گیگابایتی باشد، می توانید چند اپلیکیشن را به راحتی همزمان با یکدیگر اجرا کنید. همچنین می توانید چند سربرگ را به صورت همزمان در مرورگر خود باز کنید و همزمان فیلم هم تماشا کنید. در ضمن می توانید هنگام انجام بازی نیز به راحتی ایمیل های خود را ویرایش کنید. چنانچه چند اپلیکیشن را به صورت همزمان با یکدیگر اجرا کنید و حافظه رم کمی در اختیار لپ تاپ قرار داشته باشد، سرعت آن کم می شود و از بخشی از حافظه HHD یا SSD به عنوان حافظه مجازی استفاده می کند.

وای فای ۸۰۲٫۱۱ac

به تازگی لپ تاپ های جدید با شبکه وای فای ۸۰۲٫۱۱ac عرضه می شوند که استاندارد جدیدی تر از شبکه وای فای است و سرعت آن ده برابر شبکه های وای فای قدیمی تر است؛ مخصوصا زمانی که فاصله دستگاه گیرنده امواج با مودم زیاد باشد. البته فقط برخورداری لپ تاپ از شبکه جدید وای فای کافی نیست و مودم شما نیز باید از این پروتکل جدید پشتیبانی کند. قیمت اکسس پوینت سازگار با وای فای ۸۰۲٫۱۱٫AC در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ دلار است. بیشتر گوشی های هوشمندی که در یک یا دو سال اخیر عرضه شده اند، نیز از این نسل جدید وای فای جدید پشتیبانی می کنند؛ بنابراین ممکن است گوشی شما هم از وای فای ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی کند.

دوربین مادون قرمز جهت استفاده از ویژگی windows Hello

ویندوز ۱۰ دارای ویژگی جالبی به نام windows Hello است که با استفاده با آن می توانید تنها با نگاه کردن به صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر وارد ویندوز شوید. لپ تاپ شما برای استفاده از این ویژگی باید مجهز به دوربین مدار بسته یا دوربین سه بعدی RealSense اینتل باشد و یا باید یک وب کم خارجی مانند Logitech Brio برای آن تهیه کنید. پس در هنگام خرید لپ تاپ های دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ حتما درنظر داشته باشید که لپ تاپ شما مجهز به یکی از این سه دوربین باشد تا به راحتی از ویژگی تشخیص چهره windows Hello استفاده کنید. البته کاربران می توانند با استفاده از حسگر اثر انگشت نیز وارد محیط ویندوز شوند؛ اما ورود به ویندوز تنها با نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر، جالب تر به نظر 
می رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار