کارشناس عالی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: قلعه تاریخی امیریه و عمارت طاهری روستای صیدآباد دامغان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال 96 بهسازی می‌شود.
کد خبر: ۴۴۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 13 June 2017
به گزارش تابناک سمنان، امیدعلی صادقی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: عمارت طاهری یکی از بناهای تاریخی دامغان است که در 28 اسفند 1386 به شماره 22754 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار بازمی گردد.

وی با بیان اینکه این اثر باستانی هم اکنون در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: با توجه به مالکیت خصوصی این بنا و براساس قانون پنج ساله برنامه پنجم توسعه، میراث فرهنگی موظف به بازسازی بناهای تاریخی با همکاری بخش خصوصی به صورت مشارکتی است.

صادقی اظهارداشت: در سال 94 بیش از 700 میلیون ریال برای نوسازی عمارت طاهری روستای صیدآباد دامغان به صورت مشارکتی توسط میراث فرهنگی و مالکان عمارت هزینه شد.

کارشناس عالی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سمنان اظهارداشت: سبک سازی، شیب بندی، کاه گل نمودن در سه لایه، اندودبرداری و سفیدکاری دوباره بنا براساس نمای اصلی ساختمان، تعمیر در تاسیسات لوله کشی و نورپردازی درعمارت طاهری از جمله اقداماتی است که در سال 94 صورت گرفته است.

وی به انعقاد تفاهم با مالک عمارت طاهری دامغان برای تعمیرات گام دوم اشاره کرد و گفت: در سال 95 براساس تفاهم صورت گرفته با مالک مقرر شد، 700 میلیون ریال به صورت مشارکتی در این عمارت به منظور کف سازی، رنگ آمیزی درب و پنجره ها، نصب شیشه های رنگی، بازسازی 2 سرویس بهداشتی و حمام تخصیص یابد.

صادقی گفت: قلعه تاریخی امیریه دامغان هشتم شهریور 94 به شماره 313166 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد واز معدود عمارت های کشور است که زیست انسان همچنان در آن جریان دارد.

کارشناس عالی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اضافه کرد: مرمت و بهسازی جداره های گذرهای قلعه، بهسازی و مقاوم سازی طاق ها، مرمت و ساماندهی پایه های 80 سانتی متری با آجر، شمشه گیری با گچ، اندود سیم گل دیوارها ، تعمیر در ورودی قلعه، ایجاد زیرساخت های تاسیسات نورپردازی و سامانه روشنایی قلعه در دستور کار قرار دارد.

تبدیل سمنان از معبر به مقصد شعار و هدفگذاری اصلی استان سمنان در حوزه گردشگری تعیین شده است که نیازمند تقویت زیرساخت‌های گردشگری است، این استان دارای 62 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است و این واحدها در مجموع دارای یک هزار و 89 تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان حدود 2 هزار نفر شب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار