مدیرکل اموزش فنی حرفه ای استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان، مهارت اموزی در محیط واقعی به طرح استاد شاگردی معروف است و متولی ان سازمان اموزش فنی و حرفه ای است و اموزش بنگاه های اقتصادی از حداقل یک ساعت تا حداکثر یک سال انجام میشودتا کاراموزانی که اموزش میبینند بعدازان بتوانندبا محیط واقعی کاراخت بگیرنداما درکارورزی افرادی که پذیرفته شده اند کار میکنند تا اینکه به اشتغال کامل بینجامد.
کد خبر: ۴۴۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱ 14 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، در طی نشستی که در روز چهارشنبه در سالن کنفرانس اداره کل اموزش فنی و حرفه ای استان سمنان انجام شد محمودی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان در خصوص اغاز اجرای طرح مهارت اموزی در محیط کار واقعی مواردی را بدین شرح بیان نمودند که در ذیل به توضیح هر یک به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.


ماموریت اصلی سازمان فنی و حرفه ای اموزش و پژوهش است

اقای محمودی بیان کرد:ماموریت اصلی ما اموزش و پژوهش درقالب دوره های1تا 18 ماهه در مراکز ثابت بخش دولتی،مراکز جوار دانشگاه ها،جوار زندان ها،جوار پادگان ها،ودر کارگاه ها انجام میشود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان در ادامه گفت: از طرفی آموزش مربیان ما در کرج در 6دوره اتفاق می افتادواستاندارد های اموزشی وجود داردکه بدین وسیله تامین نیروی کار ماهروغیر ماهروهمچنین ارتقا مهارت فنی و حرفه ای و ارتقای سطح شاغلین را برعهده دارد.

آموزش ها در دو بخش دولتی و غیر دولتی انجام میشود

اموزش های ما در دو بخش دولتی و غیر دولتی انجام میشودکه بخش دولتی با ریاست 11 مرکز اداره میشودوبالغ بر تقریبا 300کارگاه شناور دارد وشامل 102کارگاه شهری،44 کارگاه جوارشهری،62 کارگاه جوار روستایی،36 جوار صنعت و نمونه کار،15 کارگاه صنایع اصناف یا صنوف،19کارگاه جوار دانشگاه،14 کارگاه جوار زندان،14 کارگاه جوار پادگان و همچنین بالغ بر 457 عنوان دوره در کارگاه ها اموزش داده میشود.

وی گفت:مجموعا در بخش دولتی بالغ بر2.463.377نفر ساعت در زمینه های صنایع ،دانشگاه،زندان،پادگان ودر بخش خصوصی نیزازسال95 بالغ بر1.062.607نفر ساعت برای حدود4.902نفراموزش ها و خدماتی را ارائه داده ایم.

محمودی همچنین ادامه داد: آزمون هایمان را بر اساس گواهینامه هایی که داریم برگزار کرده ایم که ازین تعداد6.708نفردر بخش ساختمان و تعدادی دیگر نیز در بخش قالیبافی حضور داشته اند واز سال 1392 تاکنون بیش از 400 اموزش را در این بخش انجام داده ایم.


تشکیل شورای مهارت اموزی و کمیته نیازمندی کارو اشتغال

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان افزود: شورای مهارت اموزی زیر نظر کارگروه اشتغال استان با بسیج تمام امکانات به همراه تمام پتانسیل ها کمک میکند تااهداف در این شورا هدایت شوند.

محمودی گفت: همچنین کمیته ی نیازمندی کارواشتغال با مدیریت اداره ی کاروتعاون ورفاه اجتماعی برگزار میگرددووظیفه ی اصلی ان دریافت نیازها وابلاغ ان به اداره ی کل اموزش فنی و حرفه ای است. 

وی افزود:  مقرر گردید با توجه به قابلیت های آموزشی مراکز ، برنامه ریزی مناسب جهت اجرای دوره ها صورت پذیرد. 


اهداف شورای مهارت آموزی

محمودی با اشاره به برون سپاری آموزش ها و ضمن بیان اینکه ۸۶ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه ای در استان فعالیت با مجوز، دارند، ابراز کرد: این آموزشگاه ها با حضور افراد مجرب، زیر نظر فنی و حرفه ای آموزش های لازم را به نسل جوان جامعه می دهند تا شاهد تربیت نسلی باشیم که از لحاظ فنی در کنار تحصلات آکادمیک، دارای ظرفیت های اشتغال زایی باشد چرا که امروز نباید از دولت انتظار داشت برای بیکاران شغل های پشت میزی ایجاد کند لیکن همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کردند، باید به سمت مشاغل تولیدی و یدی رفت که مهارت آموزش نخستین رکن آنها است.



مهارت اموزی در محیط واقعی کاروکارورزی،دو مقوله ی اساسی اما متفاوت از هم

محمودی درزمینه ی مهارت اموزی در محیط واقعی گفت: بالغ بر5000 نفر تعهد پیش بینی شده که متولی آن سازمان اموزش فنی و حرفه ای است وقرار است که 560 نفررا در محیط واقعی کار به کار بگیریم .

وی همچنین گفت:  همچنین این طرح به استاد شاگردی معروف است و دران افراد بالای 15 سال هستندواموزش بنگاه های اقتصادی که پروانه کسب دارند از حداقل 8ساعت تا حداکثر یکسال انجام میشودتا بدین ترتیب کاراموزانی که اموزش میبینند بعد ازان بتوانند با محیط واقعی کار اخت بگیرند.

همچنین ایشان در ادامه گفت: بر طبق برنامه ای که داریم قرار است 560 نفررا اموزش دهیم وبه طور تقریبی در شاهرود 160 نفر،در دامغان95نفر،در مهدیشهر60نفر،در میامی 20 نفر،در گرمسار70نفردر اینده مهارت خواهند اموخت.

شایان ذکر است:سازمان آموزش و فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای تاسیس در سال 1359از ادغام سه واحد آموزشی "اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی"، "صندوق کارآموزی"،"کانون کارآموزی" با نام " سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی" تشکیل گردید و درسال 1360 به "سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور" تغییر نام یافت.درحال حاضر این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 31 اداره کل، بیش از 600 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 17 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح کشور و همچنین مرکز آموزش تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای است.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار