رئیس جهاد دانشگاهی سمنان خبر داد
به گزارش تابناک سمنان، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: در صورت تطابق شاخص‌های لازم در خون‌ بندناف ذخیره‌شده با فرد بیمار، نخستین پیوند از طریق سلول‌های بنیادی خون ‌بندناف در استان سمنان انجام می‌شود
کد خبر: ۴۵۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 04 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، حسن رهایی افزود: نخستین مورد پیوند برای درمان بیماری تالاسمی ماژور از طریق سلول‌های بنیادی خون ‌بندناف در استان سمنان در دست بررسی است تا در صورت تطابق شاخص‌های لازم در خون ‌بندناف ذخیره‌شده با فرد بیمار، بتوان از این سلول‌ها برای درمان استفاده کرد.

وی ادامه داد: شرکت فن‌آوری بن‌یاخته‌های رویان که از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه ذخیره‌سازی خون ‌بندناف نوزادان آغاز کرده، تاکنون بالغ‌بر 78 هزار نمونه خون‌ بندناف را در سراسر ایران جمع‌آوری کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: خوشبختانه از این سلول‌ها در بیش از 15 پیوند موفق برای درمان بیماری‌های AML، فلج مغزی، ALL و SCID استفاده شده و نتیجه درمان رضایت‌بخش بوده است.

رهایی همچنین از ذخیره‌سازی بالغ‌بر 250 نمونه خون ‌بند ناف نوزادان در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: نمایندگی استان سمنان که از خرداد 91 مشغول به فعالیت است، تاکنون بالغ‌بر 250 نمونه را در استان ذخیره‌سازی کرده است و نخستین مورد پیوند برای درمان بیماری تالاسمی ماژور از طریق سلول‌های بنیادی خون ‌بندناف در استان سمنان نیز در دست بررسی است تا در صورت تطابق شاخص‌های لازم در خون ‌بندناف ذخیره‌شده با فرد بیمار، بتوان از این سلول‌ها برای درمان استفاده کرد.

وی همچنین تصریح کرد: نمایندگی خون ‌بند ناف رویان جهاد دانشگاهی در استان سمنان در سال گذشته موفق به کسب عنوان بیشترین درصد رشد نمونه‌های فریزشده در کشور و از سوی مدیرعامل شرکت فن‌آوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی تجلیل شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان همچنین تأکید کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی و متعهد، ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی بسیار زیادی دارد و ذخیره‌سازی خون ‌بندناف رویان نیز یکی از این ظرفیت‌های بزرگ است و با کمک مسؤولان باید در راه اعتلای فرهنگ ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون‌ بندناف که برای جامعه و مردم بسیار مفید است، بیش‌ از پیش موفق باشیم.

رهایی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های جدید شرکت فن‌آوری بن یاخته‌های رویان که آغاز تولید انبوه آن تا چهار ماه آینده خواهد بود، بحث ذخیره‌سازی پرده آمنیوتیک جنین است؛ پرده آمنیوتیک غنی و سرشار از فاکتور رشد بوده و همچنین دارای ویژگی‌هایی همچون خواص ضد میکروبی، کاهش عفونت، خاصیت ضدالتهابی و کاهش درد در محل زخم است.

وی گفت: این یک نوع پانسمان عادی و مفید زیستی و مانند یک چسب زخم است که قابلیت استفاده برای هر فردی را دارد، درمان زخم‌های مزمن و حاد دیابتی، بهبود و درمان سوختگی‌های درجه 2 و 3، زخم‌هایی که با فشار ایجاد می‌شود و همچنین تسریع روند بهبود پوست در بیماران EB و... ازجمله کاربردهای پرده آمنیوتیک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار