انتظار می رود مدیران اقتصادی و متولیان نمایشگاهی استان ،تا زمان خروج از رکود اقتصادی و بهبود شرایط کسب وکار و بازار ،از صدور مجوز برگزاری چنین نمایشگاههایی خودداری نمایند ،ولو اینکه این درخواست از سوی نماینده مجلس باشد.
کد خبر: ۴۵۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 05 July 2017

تابناک ایلام ::این سالها مساله اقتصاد به عنوان مساله اول وبه یکی از مهمترین دغدغه های مسئولین کشور مبدل شده است ،واضح تر بگوییم که مشکلات اقتصادی کشور متاثر از اتفاقات سیاسی ،تحریم های بین المللی و.. در حال حاضر بعنوان مهمترین پاشنه آشیل نظام مورد توجه است.

این درحالیست که مسولین اجرایی و اقتصادی نیز به موازات مشکلات جاری در مسیر رشد وتوسعه اقتصادی ،همواره برنامه هایی را برای برون رفت از این وضعیت و عادی سازی اقتصاد کشور به مرحله اجرا در آورده اند.

اهمیت این موضوع به اندازه ای است که بیشترین برنامه های سیاسی و رقابتهای انتخاباتی این سالهای نظام به رفع این دغدغه مهم ملی معطوف شده است، بنحویکه بیشترین برنامه ها و انتقادات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز حول محور مسایل اقتصادی و برنامه ریزی برای برون رفت از آن متمرکز شده بود.

از سویی مقام معظم رهبری نیز با علم به اهمیت این موضوع ،دوسال متوالی است که با نامگذاری سالها به نام " اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل " و " اقتصاد مقاومتی تولید ملی ،کار واشتغال " عملا مردم ومسئولین کشور را به سمت وسوی مسایل اقتصادی هدایت نموده اند .

اما واقعیت این است در طول این سالها کمترین توجهی به این دغدغه  مهم مقام معظم رهبری توسط نهادها ودستگاههای متولی معمول نشده و صرفا به این موضوع به عنوان یک رفع تکلیف اداری نگریسته وکل ماجرا به این مهمی ،در ثبت شعار بر سربرگ مکاتبات اداری و نصب بنر در سطح شهرها خلاصه شده است،موضوع هزینه بری که با روح شعار سال عملا در تضاد است.

در حالیکه لازم است جمیع مردم ومسئولین و سه قوه در راستای تحقق شعار سال و برنامه ریزی برای برون رفت از مشکلات کشور گام های جدی واساسی بردارند ،این روزها اقدامات را شاهد هستیم که نه تنها در مسیر شعار سال و رفع دغدغه مهم راس نظام قرار ندارد، بلکه بطور جدی با برنامه های ملی و کلان کشور در راستای رفع مشکلات اقتصادی در تقابل است.

درست در سالی که به نام سال حمایت از تولید ملی در راستای اشتغال نامگذاری شده است ،در استان ایلام نمایشگاهی آن هم با رانت یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در شهر ایلام برگزار شده است که با نگاهی به کالاهای عمدتا چینی عرضه شده در این نمایشگاه ،سطح زیاهای ناشی از برگزاری چنین نمایشگاههایی به اقتصاد و تولید کشور برهمگان عیان و آشکار می شود.

در یک سوی بازار ،کسبه واصنافی حضور دارند که با تحمیل هزینه های متعدد از مالیات وعوارض گرفته تا هزینه اجاره کرایه محل کسب در سطحی از رکود قرار گرفته اند که حتی توان پرداخت بخشی از هزینه های جاری و مالیات تعلق گرفته را ندارند ،اما درسویی مسولین امر تنها بخاطر تحقق خواسته های اطرافیان خود مجوز ی را صادر می کنند که با ساختارهای اقتصادی وبرنامه ریزی های کلان کشور در چنین مقطعی منافات دارد.

اینجا در یک چرخه ناسالم اداری ،تنها بخاطر برخورداری از رانت قدرت نباید برخی افراد به خود اجازه دهند ،منافع ملی و کلان کشور را فدای آمال و آرزوهای مقطعی عده ای خاص نمایند ،در یک سو نماینده محترم مجلس برای اقناع وجلب رضایت اعضای ستاد خود ،موضوع را به اداره کل میراث فرهنگی احاله نموده ودر سوی دیگر ماجرا ،جناب مدیرکل تنها بخاطر راضی نگه داشتن آقای نماینده ،بر روی برگه ای قلم دوانده که در صدر آن شعار " سال اقتصاد مقاومتی ،تولید واشتغال" نگاشته شده است.

جالب تر این که نمایشگاهی که بنام عرضه صنایع دستی و با هدف حمایت از تولیدات داخلی وکمک به اشتغال دایر شده ،با چشم بستن بر این هدف ،به مکانی برای عرضه محصولات بی کیفیت چینی در راستای کمک به اشتغال چشم بادامی ها و کشیدن ترمز چرخهای توسعه ،تولید واشتغال کشور تبدیل شده است .

مسئولین امر قطعا می دانند و یا حداقل در جلسات اقتصادی بی نتیجه که الی ماشاالله کم هم نیستند این موضوع به گوششان خورده است که الان کشور در شرایط رکود اقتصادی قرار گرفته وتنها برون رفت از این مشکلات ،حمایت از تولید داخلی بمنظور تحرک اقتصادی وافزایش اشتغال می باشد.الان زمان فکر کردن به منفعت طلبی شخصی وحزبی نیست ،و نبایستی تنها بخاطر راضی نگه داشتن یک فعال ستاد انتخاباتی یا ماندن بر کرسی ریاست ،بر ترجیح اهم ومهم چشم بسته و منافع مهم اقتصادی کشور را نادیده گرفت .

انتظار می رود مدیران اقتصادی و متولیان نمایشگاهی استان ،تا زمان خروج از رکود اقتصادی و بهبود شرایط کسب وکار و بازار ،از صدور مجوز برگزاری چنین نمایشگاههایی خودداری نمایند ،ولو اینکه این درخواست از سوی نماینده مجلس باشد ...


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار