کد خبر: ۴۵۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴ 09 July 2017
به دنبال پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم، سایت «تابناک» بر آن شد، با بررسی برخی شاخص ها و معیارهایی که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور « حجت الاسلام سید محمود علوی » را در دولت آینده ارزیابی کند. این روند در مورد سایر اعضای کابینه و دولتمردان ادامه خواهد داشت و آنها نیز ارزیابی و تحلیل خواهند شد.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام حسن روحانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید محمود علوی را در سیزدهم مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در جلسه رأی‌گیری، نمایندگان وی را شایسته تصدی این وزارتخانه تشخیص دادند.

سید محمود علوی (زاده ۴ اردیبهشت ۱۳۳۳ در لامرد فارس) روحانی، سیاست‌مدار و وزیر اطلاعات و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است. او پیش از این نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است و دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است.

*** زندگی نامه و تحصیلات

محمود علوی در خانواده‌ای روحانی در لامرد متولد شد و در دو سالگی به همراه خانواده به نجف اشرف (محل تحصیل پدر) رفت و تحصیلات ابتدایی و سال‌های اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی است و در سال ۱۳۴۹ به لباس روحانیت درآمد. تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است.

علوی دوره سطح را در حوزه علمیه قم نزد اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و ستوده گذرانده و درس خارج را نزد آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله محقق داماد فرا گرفته است.

محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت. دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی طی نمود و مقطع دکترا را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.

علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیأت علمی دانشکده صدا و سیما درآمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.

*** فعالیت‌های قبل از انقلاب

تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان، فعالیت‌های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس، برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار، گراش، گله دار، لامرد، …)،رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال ۱۳۵۷را می توان از فعالیت قبل از انقلاب حجت السلام علوی دانست.

*** فعالیت‌های پس از انقلاب

نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی، نماینده دفتر امام خمینی در لامرد، نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، 

***رد صلاحیت در انتخابات مجلس نهم

در جریان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای این دور از مجلس، سید محمود علوی برای کاندیداتوری ثبت نام کرد که هر دو بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او در ۲ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد: «به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم.»

علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی بود.

او پس از احراز وزارت اطلاعات در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کسانی که در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی فعالیت داشتند و در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) تخلفی مرتکب نشده‌اند، با خیال آسوده به کشور بازگردند و وزارت اطلاعات امنیت آنان را تضمین می‌کند.

او همچنین در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در جمع مردم دهستان دشت عباس گفت: «اصلاح‌طلب و اصول‌گرا همه فرزند مملکت هستند و هر کدام توانایی کار داشته باشند به آنها میدان کار داده می‌شود.»

***دیدار با اعضای حزب منحله مشارکت

 در سوم تیر ۱۳۹۳، حمید رسایی، نماینده جبهه پایداری مجلس اعلام کرد که وزیر اطلاعات با اعضای جبهه مشارکت دیدار خصوصی داشته و از وی خواست محتوای این جلسه را افشا کند.

علوی همچنین در ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ در جمع مردم شهرستان لردگان اعلام کرد: «چه اصولگرا و چه اصلاح طلب همه عزیز هستند… ما صاحب کشتی انقلاب نیستیم که افراد را پیاده کنیم.»

با گذشت یک سال از دوره وزارت علوی بر وزارت اطلاعات، عملکرد وی در خصوص آزادی‌های اجتماعی در ایران، از جانب اصلاح‌طلبان، مورد انتقاد قرار گرفت. اصلاح‌طلبان معتقدند که کارمندان این وزارتخانه، بر خلاف خواست وزیر و خودسرانه، با دستور گرفتن از سایر نهادها، اقدام به افزایش فشار بر اصلاح‌طلبان کرده تا مانع گسترش فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنان در زمان دولت جدید شوند.

*** انتقاد از منتقدان توافق هسته ای

پس از حصول توافق هسته‌ای وین، وی در پاسخ به نظر منتقدان داخلی توافق، اظهار کرد:یک فرمانده در میدان دفاع مقدس ممکن بود ۸۰ درصد از اهداف عملیات را محقق کرده و زمین‌های زیادی را آزاد کند، اما عده‌ای هم شهید می‌شدند و بخشی از تجهیزات منهدم می‌شد. سؤال اینجاست که وقتی عملیاتی این میزان از موفقیت را به دست می‌آورد، آیا رادیو و تلویزیون به خاطر پیروزی به دست آمده و زمین‌های آزاد شده مارش پیروزی می‌نواختند یا به خاطر شهادت عده‌ای از رزمندگان عزیز مارش عزا پخش می‌کردند؟

***دیدار با سید محمد خاتمی

در ۱۴ آبان ۱۳۹۴، غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، تصویری از مراسم عزاداری محرم در همان شب را در منزل قدرت‌الله علیخانی، منتشر کرد که در آن سید محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران که در ممنوعیت تصویری و خبری است، در حال گفت وگو و خندیدن با سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.

*** انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری

محمود علوی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان (و اعتدالگرایان) که قبل از اعلام نهایی صلاحیت نامزدهای خبرگان ۹۴ اعلام شده بود قرار گرفت. چند روز پس از اعلام نهایی شورای نگهبان مبنی بر احراز صلاحیت‌ها رسما در مهمترین لیست اعتدالگرایان برای انتخابات خبرگان ۹۴ که منتسب به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به نام «خبرگان مردم» اعلام شده و سپس در لیست یاران اعتدال و امید که فقط در یک مورد با لیست خبرگان مردم تفاوت دارد نیز قرار گرفت. او در نهایت موفق شد با کسب ۱٬۷۰۶٬۸۵۵ رأی و در جایگاه دهم، وارد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شود.

*** عملکرد علوی در وزارت اطلاعات

علوی در دوران وزارتش با تلاش سربازان گمنام امام زمان به موفقیت های چشمگیری در حوزه برقراری امنیت، دستگیری گروهک ها، شناسایی باندها و عوامل گروهک ها در داخل ردیابی و تحت نظر داشتن عناصر منافقین و شبکه های نفوذ کسب کرده است، موفقیت هایی که حضور مجدد او را برای 4 سال آینده تضمین خواهد کرد. پس از اطلاع رسانی اخیر (دستگیری تروریست های تکفیری وهابی در تهران) ۵ تا ۶ تن از افراد وابسته به گروه های تروریستی که بنا داشتند در شب های قدر و روز قدس دست به اقداماتی بزنند یکی پس از دیگری در شهرهای مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند.

*** بازداشت شش تروریست پیش از خرابکاری در شب‌های قدر و روز قدس

علوی در حاشیه نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران افزود: در تخلیه اطلاعاتی که از این افراد صورت گرفت یک سری از عوامل، سرپل ها و مرتبطان آنها را شناسایی کردیم و سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشراف اطلاعاتی در موقعیت مناسب آنها را دستگیر خواهند کرد و اجازه کوچک ترین آسیب به امنیت کشور و مردم را به آنها نخواهیم داد.

*** خبر خوش وزیر اطلاعات از انهدام گروه های تروریستی

وزیر اطلاعات از ضربه زدن به گروه های تروریستی خبر داد.

*** کشف و خنثی سازی عملیات تروریستی گروه‌های تکفیری در استان فارس

حجت الاسلام  سید محمود علوی در حاشیه مراسم شام غریبان سید الشهدا(ع) در تهران خبر از کشف و خنثی سازی عملیات تروریستی گروه های تکفیری در استان فارس داد و گفت: به برکت توسلات و دعاهای مردم محب اهل بیت (علیهم السلام)، رحمته واسعه خداوندی مشمول این سرزمین گردید و سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات با همکاری سایر دستگاه های امنیتی و مردم شریف استان فارس توانستند، یکی از توطئه‌های ضد امنیتی گروه های تروریستی تکفیری را خنثی نموده و از ارتکاب یک جنایات غیر انسانی در مراسمات تجدید بیعت با الگوی آزادگان جهان ممانعت کنند.

علوی همچنین در ماه های اخیر و بعد از حوادث تروریستی گروهک داعش در تهران بسیاری از عناصر و وابستگان آن ها را در اقصی نقاط کشور با صلابت و اقتدار مثال زدنی دستگیر و پروژه های آنها را با شکس روبه رو کرد.

حال باید دید که حجت الاسلام حسن روحانی با توجه به عملکرد موفق و تأثیرگذار علوی همچنان از حضورش در کابینه دوازدهم بهره خواهد برد یا قصد دارد او را برای پست دیگری به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

در همین راستا، «تابناک» به دنبال پیروزی حجت الاسلام روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم بر آن شد تا با بررسی شاخص ها و معیارهایی از جمله « نزدیکی و دوری به رئیس جمهور، محبوبیت در افکار عمومی یا عدم محبوبیت، اجماع در بین گروه های سیاسی و مجلس و ارتباط با نهادهای غیردولتی، سن و سال قابل قبول برای کارهای اجرایی، دستاورد درخشان قابل اتکا در دولت یازدهم، تعامل مطلوب با رسانه های گروهی و قدرت اقناع افکار عمومی، میزان همسویی با برنامه های دولت دوازدهم، تجربیات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصی و نحوه ورود به کابینه، میزان استقلال رأی وزیر نسبت به لابی های قدرتمند تحمیل تخصصی نیرو (عزل و نصب ها)، کارآمدی یا ناکارآمدی، حاشیه ها و دردسرهای وزیر برای دولت» که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «حجت الاسلام سید محمود علوی» را در دولت آینده ارزیابی کند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار